Rassel / Tickande FZ6

hur mår grenrörs packningarna? mina läcker och låter precis sådär. försökte byta men klantade mig så de började läcka ännumer. (och låta ännu mer)

i mitt fall så läcker en. syns tydligt om man kollar längst med grenrören, ibland ser man dom små rök puffarna (mellan motorn och avgassystemet) syns mkt mer när det är kallt ute
 
Såg du sot eller nått speciellt vid den läckande packningen?
ser inget konstigt vid mina?

Inte i början, bara efter jag försökte byta dom själv. mina var "sönder smälta" typ. såg riktigt illa ut på en av cyllarna. men nu läcker de mer än innan :) efter bytet läckte en mkt mer och då blev de sot på det röret samt den lät mer
 
Okej, funderar på om de finns något smidigt sätt att kolla detta på, svårt o köra med såpvatten på kokheta rör hehe
Så man slipper montera ner det och kanske förstöra mer
 
Det låter inte som det kommer från avgasrören, samt provade att efter dra dom lite.
Ljudet blir värre/kommer när hojen är varm (vilket den är på videon)
Nån som har några ideer?
 
Får kanske prova o byta dom då, inte så svårt jobb direkt. Är dock lite skeptisk då ljudet låter mer som det kommer bakom motorn vid luftburken ungefär:näsblod
 
Ingen skillnad om du drar in kopplingen eller lägger i en växel eller något?

Inget som påverkar ljudet utom varv?
 
Nej ingen skillnad med eller utan koppling eller med växel i. Har gått runt med skruvmejsel o lyssnat utan att kunna lokalisera exakt vart det kommer ifrån, mest låter det om man håller den mot luftburken.... men hittar ingen punkt som säger "här är det" :D låter inget onormalt från ventilkåpan heller.

Varvet påverkar och den låter mest runt 3-4k rpm när man sitter i trafiken, efter det hör man om man lyssnar noga men motorljudet tar över då.
 
Last edited:
Eller hurra, hurra, mitt favorittips - vevstakslager..
Kollas genom att ta ur stiften, dra motorn med verktyg så att kolven är på väg ner. Dra inte motorn baklänges. Med lämplig stång, kanske en lång skruvmejsel, trycker man på via tändstiftshålet på kolvtoppen. Om man hör, eller mest känner, ett svagt "klick" så är vevstakslagret i den cylindern kasst. Upprepa undersökningen på alla cylindrar förstås.
Man får trycka till rätt ordentligt så ta inte smalaste mejseln..
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top