Rassel kardan

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Hej!

Dubbelpostar mitt inlägg på "bike.se" här också. Inte för att det är någon sporthoj direkt :tomten men det kanske finns duktiga mekar för gamla twinnar här med... :Bugar

Jag har ett litet bekymmer med min Honda NTV650 Revere -92.
Problemet är ett svagt rasslande ljud som kan höras när man åker i låg fart med liten belastning på motorn, speciellt när man växlar mellan på- och avslag, t.ex. vid lugn stadskörning. Ljudet kan också höras när man rullar i låg fart med kopplingen indragen.
Det låter som om det kommer från där kardanen går in i motorn, d.v.s. vid första vinkelväxeln.
Har konsulterat min Haynes-manual, men den säger bara att denna vinkelväxel skall plockas bort som en enhet och servas på auktoriserad Hondaverkstad, att specialverktyg krävs.
Jag har fått för mig att ljudet uppkom efter senaste oljebytet. Kör på Castrol GPS semisyntet nu.
När jag snurrar bakhjulet för hand hörs inget ljud...
Någon som har några smarta ideer???
PS. Hojen har gått 2800 mil, och enligt Haynes skall dessa dellar hålla hojens livslängd i normala fall. DS.

Den kanske har gått längre? 2800mil låter väldigt lite på en -92'a. Men du kanske har ägt den hela tiden sen ny? Vet dock inte vad det kan vara. Vad körde du på för olja förut? Byt till den igen?

Jag tror miltalet är ärligt, det är bara två ägare innan mig enligt VV. Första ägaren var född -39 och hade en liten svart bok han skrev upp varenda tankning i... Hojen var dessutom avställd 96 - 02.
Tyvärr vet jag inte vad det var för olja i tidigare, köpte hojen för bara några månader sedan och bytte olja direkt till GPS.
Tycker att det är lite konstigt att en vinkelväxel ligger i motorolja, det borde vara hypoidolja där tycker man...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...