Rassel i växellåda

Papa Bear

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
varierar
Jag har hux-flux gått och köpt en fin SUZUKI GSXR750 från 1985, en riktig klassiker för de som fattar.

Den har stått i 5 år och idag var det lite barmark (i Örebro) så jag kunde inte låta bli att ta en sväng.

Den går fin-fint i motorn men det är mer än man kan säga om lådan. På ettan går det bra ända tills man gasar på lite då börjar det hacka i lådan(hela hojen rycker). När man lägger i tvåan rasslar det bara. När man lägger i trean kommer något märkligt vinande ljud som inte låter bra alls, det fortsätter upp på resterande växlar.

Om man höjer upp bakhjulet och försöker snurra hjulet för hand så gnisslar det lite plus att det går VÄLDIGT trögt i vissa lägen.

Någon som har någon idé vad det kan vara?

Är det bara att byta allt i lådan!

Finns det någon bra mekaniker i Örebrotrakten som inte tar massa hundra i timmen eller kan man fixa det själv?

Många frågor...

Ja, det låter som ganska många kuggar är kass i den lådan. Blir nog till att riva och kolla vad som fortfarande är helt så att säga.

Om du har tur kanske det finns delar på skroten, eller är allt sånt slut till en så klassisk sporthoj? :va

Är det bara att byta allt i lådan!

Finns det någon bra mekaniker i Örebrotrakten som inte tar massa hundra i timmen eller kan man fixa det själv?

Många frågor...[/QUOTE]

Det låter dyrt mitt råd är att hitta en motor borde kunna hitta mellan 5-10000 renovera växellådor är dyrt och krångligt varför inte en 1100R motor :) http://www.spinnin-wheel.se/index2.html

Förmodligen är växellådan slut. Slut i den bemärkelsen att drevens ingreppsklackar är avrundade. Motospeed i Västerås fräser till dreven åt dig så de blir bättre än nytt för bara 1/5 av nypriset för drev. Förmodligen är även utgående lagret slut. Byt, fundera inte ens på det. Förmodligen är även växelgafflar och växeltrumma också slut. Växeltrumman kan en händig karl hårdsvetsa och fräsa till. Möjligen Motospeed. Växelgafflarna är det värre med. Köp nya eller fräscha beg.

Hur gör du det här då?
Fixa/låna en service manual.
Ur med olja och ur med motorn.
Vänd den icke-demonterad upp-och-ned.
Ta bort oljetråg.
Ta bort oljepickup.
Ta bort hela kopplingen.
Ta bort halvmånen bakom kopplingen.
Ta bort växelaxel och mekanismen och dess tillbehör.
Ta bort undre motorhalvan i ett stycke (helst :D ).
Se upp med hur vevaxelns två axiallager sitter monterade.

Voilà, nu är växellådan helt öppen och väldigt enkel att mecka med.

Skitans enkelt!

andersbrink skrev:
Förmodligen är växellådan slut. Slut i den bemärkelsen att drevens ingreppsklackar är avrundade. Motospeed i Västerås fräser till dreven åt dig så de blir bättre än nytt för bara 1/5 av nypriset för drev. Förmodligen är även utgående lagret slut. Byt, fundera inte ens på det. Förmodligen är även växelgafflar och växeltrumma också slut. Växeltrumman kan en händig karl hårdsvetsa och fräsa till. Möjligen Motospeed. Växelgafflarna är det värre med. Köp nya eller fräscha beg.

Hur gör du det här då?
Fixa/låna en service manual.
Ur med olja och ur med motorn.
Vänd den icke-demonterad upp-och-ned.
Ta bort oljetråg.
Ta bort oljepickup.
Ta bort hela kopplingen.
Ta bort halvmånen bakom kopplingen.
Ta bort växelaxel och mekanismen och dess tillbehör.
Ta bort undre motorhalvan i ett stycke (helst :D ).
Se upp med hur vevaxelns två axiallager sitter monterade.

Voilà, nu är växellådan helt öppen och väldigt enkel att mecka med.

Skitans enkelt!
fan Brink, du har det där helt j-vla inpräntat...varje j-vla moment i skallen.
bra repetion för mig som nyss rivit ner motorn så där och satt ihop den.
tack Haynes och Brink

Tack för alla svar! :tummenupp

Synd att manualen var till GSX 750E/ES, hade varit guld att ha till rätt hoj.
Däremot så laddar jag hem manualen till GSXR1100 86-88 lär ju vara mycket samma i den!

Önskar jag vore lika händig som vissa av er! Får väl stärka mig med en stor grogg och sedan plocka isär motorn. Riisken finns att jag tappar bort delar eller ramlar och slår mig i garaget...

Men om man inte fixar lådan så går det ju att köpa en (låda) på skroten men det är väl ändå samma jobb med att ta ur motor mm för att få dit den?

Last edited:
Papa Bear skrev:
Tack för alla svar! :tummenupp

Synd att manualen var till GSX 750E/ES, hade varit guld att ha till rätt hoj.
Däremot så laddar jag hem manualen till GSXR1100 86-88 lär ju vara mycket samma i den!

Önskar jag vore lika händig som vissa av er! Får väl stärka mig med en stor grogg och sedan plocka isär motorn. Riisken finns att jag tappar bort delar eller ramlar och slår mig i garaget...

Men om man inte fixar lådan så går det ju att köpa en (låda) på skroten men det är väl ändå samma jobb med att ta ur motor mm för att få dit den?

Läste väl lite snabbt ,ber om ursäkt. :)

Har just ringt runt bland skrotar och hittat en komplett växellåda för 2000:-.

Om jag fattat saken rätt så är det:

1. Koppla loss alla sladdar och anslutningar till motorn (koppling, gas...mm)

2. Tappa ur oljan.(punkt ett och två kan tas i valfri ordning)

2. Lyfta bort den från ramen och vända upp och ned.

3. Ta bort tråg och koppling mm

4. Sätt dit de delar du köpt på samma sätt som de gamla..

Vad säger Andersbrink om det hela är det enkelt för en normalhändig med vanliga verktyg? (har en känsla att han tycker det iallafall)

Om jag lämnar in låda och motor till en mekaniker kommer de skinna mig totalt då?

En lite kolla att göra innan du river lådan kolla hur drev och kedja är.
Vet ju inte hela bakgrunden det låter långsökt men ändå värt att kolla
då det inte kostar något.
Väldigt dåliga drev (mest fram jätte vågigt) i kombination med dålig eller kärvande länkar/kedja kan ge mysko symtom som att det hugger fruktansvärt vid låga hastigheter och gaspådrag samt att det viner/rasslar vid högre hastigheter.

Ett väldigt långt skott men kostar inget att kolla.......
Har du redan koll på detta så bortse från detta inlägg :)

/Klas

Klasse skrev:
Väldigt dåliga drev (mest fram jätte vågigt) i kombination med dålig eller kärvande länkar/kedja kan ge mysko symtom som att det hugger fruktansvärt vid låga hastigheter och gaspådrag samt att det viner/rasslar vid högre hastigheter.

/Klas
Min första tanke också och två Kawaägare kan väl inte ha fel!?

Klasse skrev:

/Klas

Ja, det är en bra grej att kolla. Har faktiskt också haft liknande symptom pga. ett kasst drivpaket.

Klasse, jag har varit och undersökt hojen som snabbast och det verkar som du (trots att du kör Kawasaki) är på rätt spår. :Bugar

Fortsättning följer inom kort.....

Har tagit bort kåpan med kopplingcylinder som täcker främre drevet. Meckade loss drevet samt brickor och då rasslade det till på golvet.... :banana

Det ramlade ur kul-lagerkulor i olika skick, några tillplattade andra kantiga och några som var OK.

Verkar helt klart vara lagret på utgående drev som är problemet.
Detta ser ut att kunna lossas utifrån, dock sitter det som berget.
Kan kylspray och avdragare vara rätt medicin?

Kan något innanför ha skadats eller räcker det att byta lagret?

liknande problem på r750 -92

har liknande problem på min gsxr 750 -92 fast alla växlar går bra förutom på 2an kör man lugnt funkar den med fast drar man på så rycker hela hojen inga oljud eller nått från den alla andra växlar går bra...kan det vara 2ans drev som är slut eller? är det lika lätt och riva lådan på en 92 ?
har hört att det kan vara svårare har ingen lust att riva bort cylinder och kolvar och så...nån som har något förslag

gsxrfredde skrev:
har liknande problem på min gsxr 750 -92 fast alla växlar går bra förutom på 2an kör man lugnt funkar den med fast drar man på så rycker hela hojen inga oljud eller nått från den alla andra växlar går bra...kan det vara 2ans drev som är slut eller? är det lika lätt och riva lådan på en 92 ?
har hört att det kan vara svårare har ingen lust att riva bort cylinder och kolvar och så...nån som har något förslag
Har samma problem på min RF900. Jag har precis tagit isär växellådan på den. Mycket skruvar som ska loss, men inte ett enda specialverktyg behövs :) Har hittat skador på 2:an och 5:ans drev samt en skiftgaffel. Börja riv isär nu! Snart är våren här, och det är inget kul att köra med en trasig växellåda. Jag ska försöka återkomma med lite bilder från mitt meckande...

gsxrfredde skrev:
Just det... Cylindrarna kan sitta kvar. Vevhuset går att dela så man kommer åt växellådan :tummenupp

Papa Bear skrev:
Verkar helt klart vara lagret på utgående drev som är problemet.
Detta ser ut att kunna lossas utifrån, dock sitter det som berget.
Kan kylspray och avdragare vara rätt medicin?
Ang. yttre lagerbanan så borde värme på vevhuset vara en bättre ide.
Men tvivlar på att lagret går att byta utifrån. Det måste ju vara
låst i sidled på något sätt, vanligen en fläns på utsidan....
Men är det möjligt, så finns det ju tid o pengar att tjäna.
/u

Utgående lagret sitter säkrat med en halmåneformad spårring och man måste spräcka blocket för att komma åt att byta lagret.

Innan man köper en begagnad växellåda eller köper några prylar öht bör man kolla in sin egen låda först och kolla upp vad problemet är. Kan bli onödigt dyrt.

Man behöver inte ta bort cylle eller kolvar för att byta låda - som synes i ett tidigare inlägg.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...