Rasad cylinder?

Viggo_Husqvarna450

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2022
Hoj
Husqvarna sm450r
Hej! Fick för mig att ta en runda med min Husqvarna sm450r kl 05:00 på natten. Körde i cirka 2 min innan jag drog på fullgas i någon sekund. Låser bakhjulet, drar in kopplingen och började wobbla som fan tills jag kom ner i fart. Inser när jag stannat att det sprutat massa kylarvätska överallt. Har cylindern tokrasat eller vad har hänt tror ni? Händer inte ett piss när jag försöker med elstart (finns ingen kick).
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Utan bilder o en såpass knaper förklaring är det svårt att säga.

Hojen är servad som den bör med alla oljebyte o vevstaks/kolvbyten som skall ske Innom vissa timmar.

Händer inte ett piss? Låser bakhjul.

Någonting har ju tvärlåst, kanske kolven dratt sin väg, kan vara vevstaken som gått av o gjort en karusell i motorn.
Enklast är nog att fota ordentligt så folk kan se tydligare.

Eller så lyfter du ur motorn o tar av toppen o ser hur det ser ut.

Är väll lika bra att ta ironi också. Det kan vara kamkedjesträckaren som gett upp som på alla andra mc oavsett om det knarrar i kedjan eller gnisslar i bromsarna.
 

Viggo_Husqvarna450

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2022
Hoj
Husqvarna sm450r
Blev väldigt spontant inlägg då det hände nu för drygt 2 h sedan och är väldigt frustrerad efter att ha gått hem med den i 1 h i uppförsbackar... Misstänker att det skurit, har faktiskt ingen aning om när den servades senast. Har inte ägt och kört den länge alls. Får öppna upp och kolla helt enkelt. Möjligtvis kan det väl vara att service intervallen har överstridigt sina timmar...
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är ju så att högvarviga 4T tävlings fordon är känsliga för oljebyte.

Sedan är det en bmw husqwarna?
Är det en husaberg husqwarna?
Eller är det en ktm husqwarna.

Årsmodeller påverkar kanske om det är enkelt/svårt/nästan omöjligt att få tag på delar.
 

Viggo_Husqvarna450

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2022
Hoj
Husqvarna sm450r
Det är ju så att högvarviga 4T tävlings fordon är känsliga för oljebyte.

Sedan är det en bmw husqwarna?
Är det en husaberg husqwarna?
Eller är det en ktm husqwarna.

Årsmodeller påverkar kanske om det är enkelt/svårt/nästan omöjligt att få tag på delar.
Det är en Husqvarna sm450r supermotard A2 från fabrik. Vet faktiskt inte vart man får tag i delar till den
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
2004, det är 100th anniversary så det är den med svarta/blåa kåpor
Då bör det vara en Italien byggd husqwarna. Om det var gasgas eller beta som ägde namnet husqwarna då på den tiden, den bör iallafall inte vara svenskbyggd eller tysk byggd.

Nu får någon annan med mera vetskap ta över. Men riva toppen det kan du nog göra till att börja med om du inte har tillgång till fiber optik så du kan kolla genom tändstift hålet. O även tändstift kan du ta ur för har något rasat brukar tändstift ET vara mos.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Då bör det vara en Italien byggd husqwarna. Om det var gasgas eller beta som ägde namnet husqwarna då på den tiden, den bör iallafall inte vara svenskbyggd eller tysk byggd.
Cagiva var det,Beta och Gasgas har väl aldrig haft något med Husqvarna att göra.
Sen är frågan var man hittar delar(om det går).
Knåda Sport kanske har något om man har tur.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Motorn går alltså inte runt överhuvudtaget?
Mina 178 cent sätter jag på skuren kolv/ringar.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Motorn går alltså inte runt överhuvudtaget?
Mina 178 cent sätter jag på skuren kolv/ringar.
Börjat det spruta kylvätska överallt då?

Jag gissar på att du antagligen skjutit något rejält. Med extrem tur skulle det kunna vara en topplockpackning och hydrolock men det känns långsökt. Riv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det vanligaste felet på cross-/enduro-hojar är att kamaxeln skär pga för dålig smörjning(dålig service), och när kamaxeln skär fast så hoppar kamkedjan på kuggarna och därpå krockar kolven med ventilerna och det kan bli väldigt mycket skrotat.

Nu har väl Qvarnan har rullagrad kamaxel och därmed är ju risken för sånt haveri avsevärt mindre.
Det är bara att plocka lös topp och cylinder och titta vad som hänt.

Jag har en skrotad motor med hel topp från en Qvarna 450, runt 2006-2008 och jag har ingen aning om vilka år som motorerna är likadana.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det har ju varit lite olika motorer i dessa genom åren, cagiva tydligenefter husqwarna konkurs o bmw hade väll rotax. Vad det var där imellan innan ktm köpte upp det som fanns kvar av husqwarna/husaberg vid utförsäljningen vet jag ej kanske husaberg motorn nu mera ktms motor.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Husqvarna har haft egna motorer förutom sista årsmodellerna 450/500 med BMW
 

Viggo_Husqvarna450

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2022
Hoj
Husqvarna sm450r
Blev tydligen en stor smäll. Som ni ser på bilden så är det hål i cylinderväggen, (gissar att veven huggit i?). Hålet är precis där vid kylningen kommer in vilket förklarar varför det sprutade massa kylarvätska. Olja och kylarvätska fanns vid nypet. Vet fortfarande inte vad som kunnat orsakat raset?
 

Bifogat

  • BA18B901-1A11-4B4C-96B8-523B7EB8B306.jpeg
    BA18B901-1A11-4B4C-96B8-523B7EB8B306.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 133
  • 39F3E20A-81D6-4753-86D0-356850D98728.jpeg
    39F3E20A-81D6-4753-86D0-356850D98728.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 141

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blev tydligen en stor smäll. Som ni ser på bilden så är det hål i cylinderväggen, (gissar att veven huggit i?). Hålet är precis där vid kylningen kommer in vilket förklarar varför det sprutade massa kylarvätska. Olja och kylarvätska fanns vid nypet. Vet fortfarande inte vad som kunnat orsakat raset?

Dålig service är med största sannolikhet vad som orsakat raset.
Det är bara att demontera, och se vad mer som är trasigt. Jag tror det är en likadan motor som jag har demonterad. Det finns både cylinder och topp från den.
 

Viggo_Husqvarna450

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2022
Hoj
Husqvarna sm450r
Dålig service är med största sannolikhet vad som orsakat raset.
Det är bara att demontera, och se vad mer som är trasigt. Jag tror det är en likadan motor som jag har demonterad. Det finns både cylinder och topp från den.
Tack för svaret! Precis, får nog ta ur hela motorn och kolla vad som behövs bytas ut. Vet du om man kan få tag i nya delar till denna hoj någonstans?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för svaret! Precis, får nog ta ur hela motorn och kolla vad som behövs bytas ut. Vet du om man kan få tag i nya delar till denna hoj någonstans?

Kolvar, packningar och lite sånt finns ju som eftermarknadsdelar, det kan jag hjälpa dig med.

Vem som säljer Husqvarna oem vet jag inte.
 

Viggo_Husqvarna450

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2022
Hoj
Husqvarna sm450r
Kolvar, packningar och lite sånt finns ju som eftermarknadsdelar, det kan jag hjälpa dig med.

Vem som säljer Husqvarna oem vet jag inte.
Okej! Kommer nog åtminstånde behöva en ny cylinder, kolv, packningar och förmodligen ny vev/lager. Hoppas inte att något mer är trasigt men det vet jag ju först när jag kollat inne i motorn.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top