Ras, IGEN! KTM 450 exc -03

Adrenalinejunky

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
YZ450F -09
Hallå folket! Ja då har det hänt IGEN.. 3e raset på runt 30 timmar!
Har KTM något kännt problem med "ventillåsningsbrickorna" (eller vad kallas dom?) på 2003?
Ras nummer ett hade den brickan spruckit rakt av och kolven tjångade ventilen åt helv... Märkte vid nerplockningen att kammen var felkuggad av tidigare ägare. Vet ej om det var orsaken eller om det var "brickan" som gick av först.
ras nummer 2 typ 10-15 drigtstimmar senare, vevstaken sar hel stumm! Troligtvis en följdskada efter ras nummer 1? Även fast motorn inte blev stumm under gång vid ras nummer ett utan först när jag kickade runt den. Eller vad tror ni?`
Ras nummer 3 igår kväll: Tomgasning i garaget följt av JÄTTE rassel! :huvet Började riva och hittade kolvbitar i insugsgummit.... Än en gång har "ventillåsningsbrickan" gått rakt av!! Själva låsningarna låg kvar men brickan har gått rakt av, ena halvan ramlat åt sidan och sen har ventil ramlat ner i cyllen och fullständigt slagit sönder kolven :gnissla Kolven ligger i småbitar i ena insugskanalen och nere i vevhuset. Bar kolvbulten som sitter kvar på vevstaken... Vilken i sin tur har slagit hål på cylindern, 2*3 cm är intryckt i kylkanalen. Plus massa rejäla "diken" i ytan... Jääääättekul... Börjar seriöst fundera vad i helvete det är frågan om?

Så har fler haft probem med låsningarna? Hörde från en kille som kört mycket 450 SX 2003 att dom här låsningarna brukade gå sönder. Någon som kan bekräfta?

Sen vad göra?? Kasta cyllen och köpa nytt, eller finns det någon som sätter i foder/repar? såg att Ht-racing.com sätter i foder när de bygger 570. 749$ komplett med kolv, men då ska den ju skickas dit och fixas och sedan tillbaka! Lär ta lååång tid... Jag vill köra! Men litar inte på cykeln för fem öre längre!
Någon som ha rnågra tips och/eller ideer?

Nån som har en cylinder liggandes vore ju underbart! 450/525/540...
Skulle ha köpt 2takt som jag hade tänkt göra av just den här anledningen!! Rasen kostar ju satan :huvet

Over N out.... /Anders

P.S. Cykeln har rullat Ca 130 timmar i dagsläget. D.s.

Men vad i all värdens hell vilken otur du har!!

Jag har inte hör något sådant? Det enda tänkbara vore att du ligger konstant på varvstopp???? Eller allmänt tokvarvar hela tiden? titanventiler körs ju för att kunna ligga på högre varv utan att få sådana typer av ras.. sx450 har väl titan tror jag? Det enda jag skulle ändra på om du orkar skruva ihop den någe mer,, Är titanventiler eller starkare ventilfjädrar! Eller så får du bara varva max 9000v:gnissla

Har för mig att ktm sålde komplett 525a cylle med kolv för ca 4700kr för ett tag sedan..typ några veckor sedan ...kan tänkas gälla än . det var någon typ av godprise för en beg tid??? Ring någon återförsäljare och hör..Typ karlströms----

Ja de brickorna är erkänt dåliga finns uppgraderade brickor som håller bättre.

Byt samtliga ventiler +fjädrar+ brickor till uppgraderad modell så slipper du fler problem från toppen ivf...

Byt samtliga ventiler +fjädrar+ brickor till uppgraderad modell så slipper du fler problem från toppen ivf...

Uppgrader..Är det ktm som tillhandahåller dom brickorna? Är det endast brickorna som ska vara bättre eller finns bättre fjädrar av samma hårdhet.

Jag antar att om man beställer nya brickor från ktm så får man helt enkelt dom bättre? Men vid vilken årgång kom isåfall bättre brickor?

Detta fel måste ju främst gälla 450cc som varvas högre än 520-525?? Eller har någon råkat ut för detta på 525?

Men vad i all värdens hell vilken otur du har!!

Jag har inte hör något sådant? Det enda tänkbara vore att du ligger konstant på varvstopp???? Eller allmänt tokvarvar hela tiden? titanventiler körs ju för att kunna ligga på högre varv utan att få sådana typer av ras.. sx450 har väl titan tror jag? Det enda jag skulle ändra på om du orkar skruva ihop den någe mer,, Är titanventiler eller starkare ventilfjädrar! Eller så får du bara varva max 9000v:gnissla

Har för mig att ktm sålde komplett 525a cylle med kolv för ca 4700kr för ett tag sedan..typ några veckor sedan ...kan tänkas gälla än . det var någon typ av godprise för en beg tid??? Ring någon återförsäljare och hör..Typ karlströms----

Det var ingen vacker syn ska du veta.... Är oerhört LESS!! Nä alltså, jag åkte crossbana i lördags även förra helgen och blir inte mycket fullvarv där inte... Länge sedan jag åkte grus. EXC varvar inte alls som SXen gör så ingen mening att dra högt.
Jo karlströms tar 4875 för cylle och kolv. Hoppas hoppas att veven klarat sig! Den är stumm av alla kolvdelar just nu som ligger där nere. Har inte klyvt motorn än, bara lyft topp och cylle.

Japp SX har titanventiler. Sådana köper jag inte... håller ju inte och kostar MULTUM!

Finns det utbytescylindrar till dom här? 2takt brukar man ju bara skicka iväg den skurna o få en ny!

Missade just en cylle+kolv på ebay tyskland för 2500... :huvet

Edit: Hjärnsläpp!

Jahadu... Schysst av KTM att inte informera om sådant!! *sträcker mig efter något hårt och vasst* :mad:

Förklarar varför brickan i det ventil/fjäderkit jag bytte tidigare hade annan finish då.....

Last edited:
Uppgrader..Är det ktm som tillhandahåller dom brickorna? Är det endast brickorna som ska vara bättre eller finns bättre fjädrar av samma hårdhet.

Jag antar att om man beställer nya brickor från ktm så får man helt enkelt dom bättre? Men vid vilken årgång kom isåfall bättre brickor?

Detta fel måste ju främst gälla 450cc som varvas högre än 520-525?? Eller har någon råkat ut för detta på 525?

På SX -03 gör KTM en blunder och monterar titanventiler i de befintliga styrningarna och gör dessutom retainers i aluminium. Kombinationen är kass och från -04 har man uppgraderade styrningar och då är de värsta problemen borta även om stål i retainersen är att föredra om man inte är elitåare

Lösningen är antingen att byta styrningar till 04 och senare som är avsedda för titanventiler eller byta till RF ventiler. Detta bör kombineras med att byta till retainers i stål .

EDIT: Såg att det inte var SX utan EXC så bortse från den biten.

Last edited:
Jag tittade ju in i din topp..Och jag tycks minnas att den hade brons/mässing styrningar..Eller var det stål?
Ta gärna lös en av dom gammla brickorna och gämför med den nya (om den nu är hel) Skulle vara intresant att höra om du ser någon skillnad i gods eller?

Hörde talas om en ktm som som rasade med ett skrammel på nora crossbana ,,föraren slängde ifrån sig cyckel argsint!! För någon vecka sedan..

Kan det tänkas varit du:rolleyes:

Jag tittade ju in i din topp..Och jag tycks minnas att den hade brons/mässing styrningar..Eller var det stål?
Ta gärna lös en av dom gammla brickorna och gämför med den nya (om den nu är hel) Skulle vara intresant att höra om du ser någon skillnad i gods eller?

Hörde talas om en ktm som som rasade med ett skrammel på nora crossbana ,,föraren slängde ifrån sig cyckel argsint!! För någon vecka sedan..

Kan det tänkas varit du:rolleyes:

Helt riktigt lagerbrons styrningar i min topp. Har dock en styrning i stål eller vad de tär för material? Kan inte vara lika bra som bronsstyrningarna va?

Japp, den ventilen är hel. Det är den andra insugaren som for den här gången. Ska ta lös alla ventiler efter jobbet och kolla hur säten och sånt ser ut... Kan bli kul :D Måste beställa en avdragare så jag kan klyva skiten IGEN! Lite orolig över vevlagerna och balansaxeln.... Ska inspektera brickorna NOGA!
Haha.. Nä, det var inte jag! För 10 år sedan hade det mycket kunnat vara jag Hehe Men har haft så många ras att inget förvånar längre :P Jobbigt att att hämta en ivägkastad hjälm ute i skogen :)
Den rasade i garaget vid tomgasning e3fter tvätt. (varm motor)

Boost & Book har haft krismöte ang din oturshoj!!

Det enda vi kommer fram till är att ventilfjädrarna måste ha mojnat..Man ska ju byta dom regelbundet på hellst 450 som tokvaravar 10000v högst 100 tim
beroende på körstil! dessa brickor (stål) kan bara inte gå av i sin rätta miljö!
Ventilen hann nog inte stänga och fick en liten smäll av kolven pga för svag fjäder sist du åkte... Gissar att en av låsningarna då hoppade ur helt eller delvist? så när du varmkörde i garaget så hoppade sista låsningen ur och katastrofen var ett faktum:huvet Brickan klövs säkert någonstanns på ett otrevligt ställe,,,,Leta efter skavanker på lyftare ,kam ,kammdrev mm.

Men jag har ett svagt minne av att du bytt även dom andra fjädrarna??

Har man väl fått ett ras, så finns det risk att man byter för lite grejer eller har omärkta småfel och skavanker kvar på delar, så det blir nya ras. Inte helt ovanligt tvyärr. Fast dåliga styrningar, fjädrar m.m. låter ju annars som ett gott recept för knas :gnissla

Boost & Book har haft krismöte ang din oturshoj!!

Det enda vi kommer fram till är att ventilfjädrarna måste ha mojnat..Man ska ju byta dom regelbundet på hellst 450 som tokvaravar 10000v högst 100 tim
beroende på körstil! dessa brickor (stål) kan bara inte gå av i sin rätta miljö!
Ventilen hann nog inte stänga och fick en liten smäll av kolven pga för svag fjäder sist du åkte... Gissar att en av låsningarna då hoppade ur helt eller delvist? så när du varmkörde i garaget så hoppade sista låsningen ur och katastrofen var ett faktum:huvet Brickan klövs säkert någonstanns på ett otrevligt ställe,,,,Leta efter skavanker på lyftare ,kam ,kammdrev mm.

Men jag har ett svagt minne av att du bytt även dom andra fjädrarna??

Nej, jag bytte bara den ventil/fjäderpaket som du gjorde.

Alltså låsningarna låg kvar där dom ska vara tillsammans med ena halvan av brickan, den andra halvan låg bredvid fjäderpaketet. Ser ut som om brickan gått av och ventilen ramlat ner. Enligt ovanstånde, var det Boris? Så är dom felande på -03.
Vet du någon kunnig OCH billig person som byter/fräser in säten? För dom kommer som råämne va?

Nej, jag bytte bara den ventil/fjäderpaket som du gjorde.

Alltså låsningarna låg kvar där dom ska vara tillsammans med ena halvan av brickan, den andra halvan låg bredvid fjäderpaketet. Ser ut som om brickan gått av och ventilen ramlat ner. Enligt ovanstånde, var det Boris? Så är dom felande på -03.
Vet du någon kunnig OCH billig person som byter/fräser in säten? För dom kommer som råämne va?

Helt otroligt?????? Nä ingen i närheten vet jag om. Flög sätet också?! Hör med dr bike här på forumet han kan och är billig,,Eller i sundsvall finns väl firmor typ sunvalls motorslip borde kunna.

Helt otroligt?????? Nä ingen i närheten vet jag om. Flög sätet också?! Hör med dr bike här på forumet han kan och är billig,,Eller i sundsvall finns väl firmor typ sunvalls motorslip borde kunna.

Japp, blev brydd när jag lyfte kamlocket...
Japp, 2 stycken säten är väck så vitt jag kan se. Tror de andra 2 klarat sig. Ena insugaren har vikt sig 90 grader och gjort märken i både insug o avgas sätet. Styrningen är upptryckt också.
Ska kolla runt lite angående motorjobbet. Jobbar på dahlins nu och Jens som kör rally med volvo 240 lämnade den toppen till någon i bollsta... Han höll dock bara på med volvo. Vet inte om han kan byta sätena om jag tar reda på vinklarna?
Annars kan SMT i Ume det tydligen. Har inte kollat några priser ännu. Utbytescylinder kostar 2500 när det behöver svetsas ivf så den är ivägskickad. blir 525 nu och troligast Wiseco HK kolv.

Gubbar! en stilla undran här.. Carlströms har nummer ändrat knasterna till ventilerna, har beställt 2ggr ventiler och knaster. Bägge gångerna har jag fått dom "vanliga" ventilerna med ett spår i för knastret. Men knaster med 3 spår!!? WTF? Vad är rätt och fel? Beställde på det gamla artikelnumret och fick då dom vanliga knasterna som är större, "längre" och har bara ett spår. Min undran är nu vad det ska vara för grejer egentligen för att skiten inte ska tappa ventiler IGEN....
Ganska svårt att få tag på någon på Carlströms.. Och får man det då är det en säljare... Någon som vet nån BRA KTM kunnig jag kan ringa o spåna med?

Kolla att toppen är helt ok först!! På 450/525 ,kommer inte ihåg om det va -03 eller -04 som topparna hade nå tillverkningsfel så att dom rasa på löpande band!! Tror att dom byttes ut på garantin har jag för mig!!

Din kanske inte är utbytt!

Kolla att toppen är helt ok först!! På 450/525 ,kommer inte ihåg om det va -03 eller -04 som topparna hade nå tillverkningsfel så att dom rasa på löpande band!! Tror att dom byttes ut på garantin har jag för mig!!

Din kanske inte är utbytt!

Det är nog kombinationen titanventiler och taskiga styrningar du tänker på. Rasade i mängder...

Hmm.... Toppen är renoverad. Fick stål styrningar utan låsning istället för original mässing/brons eller vad det nu är? Och små 3spåriga knaster som inte passar ventilerna. Bar dom större enkelspåriga som passar. Någon som vet vad det SKA vara? Och de där med utbytta toppar, gällde det 450SX eller 450/525 EXC.

Hmm.... Toppen är renoverad. Fick stål styrningar utan låsning istället för original mässing/brons eller vad det nu är? Och små 3spåriga knaster som inte passar ventilerna. Bar dom större enkelspåriga som passar. Någon som vet vad det SKA vara? Och de där med utbytta toppar, gällde det 450SX eller 450/525 EXC.

Bronsstyrningar skall inte användas i kombination med titanventiler men fungerar utmärkt till stål. Styrningar i metallsinter fungerar med både stål och titan. Har man möjligthet är det en god idé att fräsa spår till låsringar även om det inte sitter original, är dock lite hängslen och livrem men sådan är jag....

Retainers i aluminium är lätta och fina men skall bytas ofta för att undvika att de knäcks. För motionsåka byt till stålvarianten. Har du fått knaster till fel retainers kanske?

Knasterna passar inte mot ventilerna, beställde på det gamla artikelnumret och prova. Fick dom stora knasterna som passar. Frågan är, är knasterna fel eller ventilerna?? Har beställt 2ggr ventiler/fjdärar och knaster och fått ventiler/knaster kombination som INTE passar ihop. Ska kolla om de tär stålretainers jag har nu då... Toppen ligger hos "topparbetskillen"

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph