Adrenalinejunky
Ny medlem
Hallå folket! Ja då har det hänt IGEN.. 3e raset på runt 30 timmar!
Har KTM något kännt problem med "ventillåsningsbrickorna" (eller vad kallas dom?) på 2003?
Ras nummer ett hade den brickan spruckit rakt av och kolven tjångade ventilen åt helv... Märkte vid nerplockningen att kammen var felkuggad av tidigare ägare. Vet ej om det var orsaken eller om det var "brickan" som gick av först.
ras nummer 2 typ 10-15 drigtstimmar senare, vevstaken sar hel stumm! Troligtvis en följdskada efter ras nummer 1? Även fast motorn inte blev stumm under gång vid ras nummer ett utan först när jag kickade runt den. Eller vad tror ni?`
Ras nummer 3 igår kväll: Tomgasning i garaget följt av JÄTTE rassel!
Började riva och hittade kolvbitar i insugsgummit.... Än en gång har "ventillåsningsbrickan" gått rakt av!! Själva låsningarna låg kvar men brickan har gått rakt av, ena halvan ramlat åt sidan och sen har ventil ramlat ner i cyllen och fullständigt slagit sönder kolven
Kolven ligger i småbitar i ena insugskanalen och nere i vevhuset. Bar kolvbulten som sitter kvar på vevstaken... Vilken i sin tur har slagit hål på cylindern, 2*3 cm är intryckt i kylkanalen. Plus massa rejäla "diken" i ytan... Jääääättekul... Börjar seriöst fundera vad i helvete det är frågan om?
Så har fler haft probem med låsningarna? Hörde från en kille som kört mycket 450 SX 2003 att dom här låsningarna brukade gå sönder. Någon som kan bekräfta?
Sen vad göra?? Kasta cyllen och köpa nytt, eller finns det någon som sätter i foder/repar? såg att Ht-racing.com sätter i foder när de bygger 570. 749$ komplett med kolv, men då ska den ju skickas dit och fixas och sedan tillbaka! Lär ta lååång tid... Jag vill köra! Men litar inte på cykeln för fem öre längre!
Någon som ha rnågra tips och/eller ideer?
Nån som har en cylinder liggandes vore ju underbart! 450/525/540...
Skulle ha köpt 2takt som jag hade tänkt göra av just den här anledningen!! Rasen kostar ju satan
Over N out.... /Anders
P.S. Cykeln har rullat Ca 130 timmar i dagsläget. D.s.
Har KTM något kännt problem med "ventillåsningsbrickorna" (eller vad kallas dom?) på 2003?
Ras nummer ett hade den brickan spruckit rakt av och kolven tjångade ventilen åt helv... Märkte vid nerplockningen att kammen var felkuggad av tidigare ägare. Vet ej om det var orsaken eller om det var "brickan" som gick av först.
ras nummer 2 typ 10-15 drigtstimmar senare, vevstaken sar hel stumm! Troligtvis en följdskada efter ras nummer 1? Även fast motorn inte blev stumm under gång vid ras nummer ett utan först när jag kickade runt den. Eller vad tror ni?`
Ras nummer 3 igår kväll: Tomgasning i garaget följt av JÄTTE rassel!

Så har fler haft probem med låsningarna? Hörde från en kille som kört mycket 450 SX 2003 att dom här låsningarna brukade gå sönder. Någon som kan bekräfta?
Sen vad göra?? Kasta cyllen och köpa nytt, eller finns det någon som sätter i foder/repar? såg att Ht-racing.com sätter i foder när de bygger 570. 749$ komplett med kolv, men då ska den ju skickas dit och fixas och sedan tillbaka! Lär ta lååång tid... Jag vill köra! Men litar inte på cykeln för fem öre längre!
Någon som ha rnågra tips och/eller ideer?
Nån som har en cylinder liggandes vore ju underbart! 450/525/540...
Skulle ha köpt 2takt som jag hade tänkt göra av just den här anledningen!! Rasen kostar ju satan

Over N out.... /Anders
P.S. Cykeln har rullat Ca 130 timmar i dagsläget. D.s.