Rapport från Cartagena

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Träningsläger Cartagena 12-16/3
Jaha! Då var man hemkommen efter 5 fantastiska dagar i Spanien och Circuito Cartagena!
Det blev en hel del mekande för min del, jag återkommer till det strax men jag får väl börja från början.

Våran plan var att köra en lågbudget försäsongsträning så jag skulle dela hoj med min svärmor Anna och vi skulle bo i depån i depåtältet.

Vi landade i Alicante vid 20-tiden på kvällen, hämtade ut hyrbilen och började rulla söderut mot Cartagena. Klockan började närma sig midnatt när vi kom fram till banan. Väl där så skulle all vår utrustning finnas i depåboxen och nyckel till boxen skull vi få på plats. Grejerna var där dom skulle vara men nyckeln hade Svensken lagt vantarna på så vi fick åka iväg och hitta ett hotell. GPSʼen vi hade med oss var helt värdelös så vi irrade mest omkring tills Åke fick syn på en polis.

Efter en stunds försök till vägbeskrivning på knackig engelska och en del teckenspråk så kom vi fram till att dom ville att vi skulle åka mot centrum och hitta hotell Alfonso. Vi vände bilen och skulle precis åka iväg när den ena polisen hoppade ut och stoppade oss. Dom hade nog inte så mycket att göra för vi blev erbjudna eskort till hotellet!!!

Måndag morgon.
Vi anlände till banan, fick tag på våra grejer och började göra i ordning. Vädret var fantastiskt och pirret i magen började komma. Snart ska jag köra hoj!
Första passet löpte på fint. Ny bana och lite ringrostig var man ju så tempot var lågt. Jag fick hjälp av Per-Åke att hitta runt. Efter att både jag och Anna varit ute några pass så upptäckte vi att gaffeln läckte. Bara att dra på sig mekarbrallorna och sätta igång. Halva dagen gick och vi fick inte kört så mycket mer.

Tisdag.
Hojen höll tätt och jag drog på mig lädret inför första passet. Fick fint flyt i körningen och tempot steg. Allt kändes kanon! Det gick lagom fort och allt kändes avslappnat och fint. Då... Jag gav fullt ut ur palmhögern upp mot sista kurvan innan start/mål. 2ʼan.. 3ʼan.. dags att bromsa.. i med 2'an.. Framhjulet börjar studsa och innan jag hinner reagera och lätta på bromsen så smäller jag i backen. SMACK!

Jag hann tänka både en och två svordomar innan jag landade. Jag lyckades mosa en hel del på hojen, gopro'n blev "dålig" och boxen till quickshiftern flög långt (vi hittade den senare som tur var). Men jag klarade mig med ett blåmärke och en lättare sträckning i ryggen. Mitt nya skinnställ gjorde ett suveränt jobb!!! Tack för det PSi! Jag är glad att jag inte har snålat på min utrustning iaf.
På med mekarbrallorna igen och sätta igång. Efter ett varv i depån så hade jag lyckats låna ihop delar så jag kunde få ihop hojen. Ett stort tack till Farfar, Långkvist och Rolandsson!!! Det blev till att skruva tills dom stängde av strömmen i depån vid midnatt.

Onsdag.
Hojen blev körklar före lunch så jag drog på mig mitt invurpade skinnställ för att åka ut och kolla så att allt fungerade som det skulle innan Anna skulle köra och det gjorde det! Skönt! Däremot hade jag lite hjärnspöken men dom jagades bort ganska så kvickt.
Torsdag.
Det mesta löpte på fint. Lite småpill med hojen men vi körde mer än mekade iaf.

Fredag.
Dags för race! Jag hade tydligen klippt till med en såpass bra tid så jag skulle starta som nr 10. Vi skulle köra en rullande start men det funkade riktigt dåligt. Innan fältet släpptes så rullade det förbi några 3-4 hojar som egentligen skulle starta bakom mig. När jag väl kom ut på rakan såg jag flaggan vifta och då var det bara att ge full macka mot första böj! Det svänger höger, höger och sen vänster. Efter dom två högrarna såg jag att jag kommer få en lucka efter vänstern så jag kan klippa två hojar. Jag tar höjd, styr in och ger gas. WHAPP sa det så släppte bakhjulet!!! MEN VAFAN, INTE NU IGEN hann jag tänka innan
greppet infann sig igen.

Jag blev inte gladare för det för det resulterade i ett seriöst highsiderförsök! Hängades i styret och med ena foten strax under tanken och röva rätt upp i luften så tänkte jag att ”det här kommer göra ONT!” Sen landade jag i sadeln, hojen hade rätt sida ner och jag fick syn på närmsta bakhjul... Jag skulle bara förbi... Dom första svängarna efter highsiderförsöket så var jag lite nervös över greppet men det var bra så jag pangade på. Resten av racet var hur kul som helst! allt flöt på bra och inga fler incidenter.

Jag kom i mål som femma och förbättrade min bästa tid med ca 3 sekunder! Jag var allt annat än missnöjd får jag väl säga. På en lånad standardhoj som jag kört ganska lite på en ny bana så är det svårt att inte vara nöjd!

Nästa år ska jag inte plocka ur mina öronproppar på hela dagen om jag delar box med Svensken. ALLA deras motordrivna grejer låter MYCKET! Men musiken var bra ;)

Stort tack till ALLA! (Ingen glömd)

Rikard ”Ricco” Strannerdahl #14 R600

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla