Rangordna japanska motorcykeltillverkare

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Jag vet att jag tar en viss risk med att starta upp en sådan här tråd, många håller stenhårt på "sitt" märke och att tala illa om det märket är ju som att någon talar illa om din fru/sambo

Tänk på att jag tycker alla japanska tillverkare är i absolut toppklass. Och att detta är ett personligt tyckande och absolut inte är någon sanning - skillnaderna är ju hårfina

Men jag tar risken ändå

Det jag tar hänsyn till här är historisk och nuvarande innovativ teknik eller något som man har varit först med.
Hojmodeller som blivit klassiker eller vägledande.
Kvalitet och liknande saker som gör att man sätter en stämpel på en tillverkare.

Jag skulle vilja rangordna de japanska hojtillverkarna så här. 1 är "bäst" och 4 är "sämst"

OBS - Jag pratar R-hojar och inga andra modeller

1 - Honda
2 - Yamaha
3 - Suzuki
4 - Kawasaki

Honda för innovativt nytänkande och kul experimenterande (Nr750 exempelvis) och RR-exemplar som bevisligen rullat förbaskat långt = högsta kvalitet

Yamaha - Själv är jag ju inbiten Yamaha R1-pilot så det här är ju färgat, men R1:an är ju en klassiker och crossplanemotorn innovativ - Kvaliteten har tyvärr inte alltid legat på topp med Yamahamodeller som drar olja och växlar som hoppar ur ventiler som går ner sig etc

Suzuki - GSXR1100 klassisker och mycket välbyggd. Hayabusan blev en legend - Senare Gixxar är också kanonhojar men inte så snygga att man bankar på hojsäljarens dörr (enligt mig)

Kawasaki - Inte så speciellt innovativa, ZX9R och ZX12R kanonhojar,men ändå inget riktigt "vill ha känsla" som infinner sig - Hög kvalite

Ja nu kommer jag nog få fan för denna rangordning och en del kommer säkert tycka det är en onödig lista - men inget illa menat

Beror helt enkelt på vilken årsmodell det handlar om.
03-06 skulle jag valt Gsxr 1000
07 skulle det bli R1
08-10 CBR1000rr
Sedan blir det icke japanska modeller :P BMW s1000rr är den fetaste just nu.

Har GSXR 1000 03-06 varmast om hjärtat:krama

Yamaha: detaljfinish är överlägsen når man kollar på knappar och reglage. Mer levande. Finns undantag. Vågar chansa med intressanta modeller.

Honda: mycket lagom men saknar den där sista finishin som yamaha har. Finns undantag. Precis som yamha vågar de också känna på marknaden där ingen riktigt tror på det. Hade varit intressant om man kubde se lite Mugen modeller även här i sverige för de verka ha tagit ett stort kliv längre på den sidan när de satt tänderna i hondas hojar.

Kawasaki: har lite nerslitna huggtänder nuförtiden men har några dräpare. De modeller jag har haft har det varit lite mer råhet i än sinna motsvarigheter från de andra märkena. Speciellt de lite äldre. GPZ, zzr för att bara nämna några. Får inte glömma att kawasaki uppfan wheelis med sin ursinniga tvåtaktare.

Suzuki: tycker inte riktigt om detaljfinnis och känns lite billigare MEN allt de krutet har de istället laggt på motor och chassi verka tåla mer stryk än de flesta andra också. Verka inte tveka att backa en fight även om de är till åren gånga.

Last edited:
Varför inte ta några journalisters omdömen?
Våren 2010 kom tidningen Sporthojen ut med Motorrads test av årets Superbikes på nån bana i Sydeuropa.
Där presenterades journalisternas omdömen om hojarna och vilken varvtid på bana 14 journalister och Freddy Papunen fick på hojarna.
Sedan räknade man ut genomsnittlig varvtid för alla 15 förarna.
Allra sämst tyckte journalisterna om Suzuki GSX-R 1000
Och genomsnittlig varvtid då?
Långsammast Yamaha R1.
2a från slutet Kawasaki ZX-10R
3a från slutet Honda CBR1000RR (fick jag alla R rätt? ja ni vet vilken den är)
4a från slutet och snabbast av de japanska hojarna Suzuki GSX-R 1000
Tydligt är att sukkan kändes otrevlig att köra.
Men snabb var den!

De snabbaste hojarna var alla från europa.
Men nu gällde ämnet japanerna.

1. Kawa - få saker från Japan är så läckert som den nya grönsvarta lillninjan.

2. Suzuki - GSXR750...den ultimata storleken på hoj för aktiv körning.

3. Yamaha - Sången ur fake-v-4an.

4. Honda - Säkert, lite tråkigt och för mig rätt intetsägande.

Baserad på de ja testat utan att ta i aktning alla tester som görs överallt så skulle ja ranka enligt följnade:

1. Suzuki GSXR

2. Kawasaki

3. Yamaha

4. Honda

Som du nämnt går detta att prata om i år och alla tycker olika. Du skulle gjort del frågor!
Kvalité, snabbast (raktfram, bana), roligaste, lätt mekad osv.

Som någon skrev tidigare Honda är tråkiga (ja den är inte motorkaraktären som en gsxr, men den är inte markant mycket långsammare), zx10r om man vill åka bakhjul/bana och ha en hysterisk hoj, yamaha ser fina ut MEN enligt mig har dom aldrig lyckats med bromsarna(känslan är obefintlig jämfört med Honda, Suzuki för att inte nämna tysken)

Frågan är för bred för att ge en rättvis bild, tex vann Kawasaki ett kvalitetstest (minst reklamationer) men sålde minst de året. Enligt BIKE..

Men...

1. S1000RR
2. CBR GSX-R ZX R1...:glömdet

Yamaha: för att den alltid håller stilen.

Honda: för att den är stark och trygg.

Kawazaki: för den är rå och grön.

Suzuki: bra men var denna färgsättning i hundra år.

Nr.1 Suzuki För motor och kvaliten.

Har kört och skruvat på en gsxr 1000 01 och 08.
Samt skruvar just nu på en rf 900 95;a.
Suzuki bygger stryktåliga hojar, villket också många turbobyggare kan instämma om tror jag! För den stora majoriteten tycker jag är det sukka som byggs om med turbo inte så ofta andra märken varför!?. Något att fundera över!
När en Honda spricker i blocket efter en enda marksyning med kraschpuck så är sukkan mer starkt där och tål mer smällar tycker jag , la min gsxr 01 minst 4-5 gånger på sidan utan att hojen tog skada. Sukka har kanske tjockare block i motorn vad vet jag . Sukka är lättskruvade , har då skruvat på cbr 600 87 , kawasaki zx10r 05 , gsxr 1000 01 och 08. Kanske inte så mycket att jämföra med er andra men av de hojarna så vinner sukka lätt.
Tycker just nu sukka behöver släppa en bmw dräpare , Det lovar gott nu när de kanske återkommer i motoGP.:rock

Nr.2 Kawasaki För de är så snygga och trevliga att köra.
Har just nu en kawasaki zx10r 05 och villken trevlig hoj att köra. Kawasaki har klämt i en 1000 cc motor i ett 600 ram. Underbar kurvmaskin. Lite lik r1 i feedback och en blandning av sukka. Lite jobbigare att skruva på om man jämför med sukkas gsxr. Gillar zzr 1400 som kawasaki bygger.

Nr.3 Yamaha
Har kört en r1 03. Trevlig hoj. Tycker dock de nya r1.orna saknar något.
04-05 r1 är skitsnygg hoj och det blev nästan att jag köpte en.

Nr.4 Honda
Har aldrig fastnat för Honda. Kört dem litegrann. Att hoppa från en gsxr 1000 01 eller zx9r 01 till en 929 ,00 eller 600 03.
Var som att byta en snabb BMW bil till en volvo. Tråkigt. Tycker också att honda trots sitt kvalitetsrykte inte är bättre än andra märken.

Ok, subjektivt baserat på historia, modeller som skapat ny standard och nuvarande ställning:

1) Suzuki -mitt mchjärta är blåvitt med 1100 graverat i förmaket. Det var Suzuki som var da shit när man hängde på Sveavägen med kusinen och hennes dörrvaktskille i mitten/slutet av 80-talet. Det var Katanorna och gsx 1100 med raka V&H, tillbakaflyttade fotpinnar och "VIK HÄR" lappar på mätarna som var snabbast. 1985 kom gsxr 750 och allt förändrades. 1986 gsxr 1100, storebrorsan för killarna som inte rakade pungen. De luft/oljekylda 1056 och 1127 spisarna är formodligen världens bästa hojmotorer: stryktåliga, lättmekade och med en massa effekt som bara vöntar på att släppas fram. Sen en räcka klassiska modeller: RG500, Hayabusa, första gsxr 1000, k5/k6.... och fortfarande alive and kickin gsxr 750, den enda i sitt slag och så jävla bra. Behöver dock komma med en ny gsxr 1000 för att bli herre på täppan igen.

2) Honda -hårfin 2a. Kvalitetsmässigt ett snäpp över alla andra, inkl. Suzuki. Vissa modeller känns som gjutna i ett stycke och kan sannolikt gå hur långt som helst. RC30 och RC45 är ju ikoner. Ritade om kartan med första Firebladen 1992, en fet pungspark på Suzukis trötta utvecklingsavdelning. Innovativa, var ju tidigt ute med tex ABS. Lite för "prydliga" i sin image.

3)

4) Yamaha -R1 säger väl det mesta? En milstolpe för R hojarnas utveckling. 04 är en av de snyggaste R hojarna ever! R6 har alltid hållit stilen. FZR1000 och FZ750 var enormt avancerade för sin tid men drunknade i stjärnglansen från gsxr 750/1100. RD350 -klassledare! I övrigt har Yamaha egenligen inget som de andra inte har -och bättre. Kvalitetsmässigt efter Honda.
5) Kawasaki -Japans "råaste" tillverkare med modeller med mycket muskler. Från gpz 900r (240 knyck!!!) över första Ninjan till zzr 1100/1200 och zx10r och zzr 1400. I övrigt känns en bit efter de övriga tre, kommer inte på några modeller som verkligen satt en ny standard, som alla andra tillverkare spöa. Säkert inga dåliga hojar men sämst kvalitetsrykte av kvartetten. Aldrig varit sugen på en Kawa.

Mina två cent :tummenupp

Last edited:
Rätt kul att flera här nämner

Suzuki - Bombsäkra motorer och de enda som håller en turbokonvertering eller marksyning

Precis min bild av Sukkan

Honda - Mcvärldens svar på "taxi" den hoj jag skulle valt om jag ville köra tre varv runt jordklotet med samma hoj, men också lite tråkig

Precis min bild av Hondan

Yamaha - Hög finish men inte bästa bromsarna (eller känslan i dom)

Precis vad jag också känner, och jag har haft några stycken.

Kawasaki - Någon skrev här att det är lite blandning av både Sukka och Yamaha. och det är nog så jag känner med, den där egna identiteten vill inte riktigt infinna sig trots en del finfina maskiner som ändå etsat sig fast i minnet.

Intressant att prata massproducerat själlöst junk i dessa tider av rakbladsvassa, intelligenta och kirurgiska precisionsinstrument från Europa:)

Först min uppfattning om hojarnas respektive egenskaper eller DNA, därefter rangordningen utifrån personliga referenser (begränsar mig till literhojarna):

Honda: Hade tidigare en policy om att man gjorde trygga, säkra och förutsägbara hojar där effektsiffror och korvmojsskryt fick komma i andra hand - lite som RR med sin effektsiffra "tillräckligt". Den bilden förändrades markant i och med årsmodell -08 då låg vikt, masscentrering och en urstark motor visade alla var Moses köpte ölet. Detta tekniksprång kom dock till priset av vissa okarakteristiska kvalitetsproblem med oljeförbrukning (kolvringar) m.m. Deras DNA gör förmodligen att de väntar så länge på att släppa en BMW-dräpare, de följer en utstakad plan och stretar på med sin efterföljare. Jag förväntar mig mycket av nästa generation...

Kawasaki - något av Hondas motpol. De ska alltid ha den starkaste, snabbaste och på pappret "häftigaste" japanhojen, till priset av god design, "kvalitetskänsla" och detaljarbete. Vill köparen ha ABS? Släng dit en! TC? Hur snabbt kan vi fixa det? Ergonomi - Fixa det och omarbeta toppkåpan, klart till på måndag! Offrar om så behövs mellanregister, körbarhet på gata, ja allt som förhindrar den högsta effektsiffran på topp. Fördelen med att sakna annan uthållig strategi är kanske att man blir snabbast på att uppfatta och bemöta kundernas krav? Har idag den literhoj som passar mig personligen bäst, deras ZX-10 rockar fett trots att den är ful som stryk.

Suzuki - Går sin egen väg. I deras strategi är förmodligen arvet från gamla tiders Superbike viktigt och jag ger mig sjutton på att designavdelningen fortfarande har affischen på första gen 750 som skrivbordsunderlägg på datorn. GixxerTina har så rätt - här designas hojarna för ett tufft liv vid banan, det är lättmekat och motordesignen är robust. Svagheterna har mer varit mer ointressanta delar av motorn som växellådor - på Din RF900 kan säkert tvåan hoppa ut då och då? Om inte gaffeln redan är bytt...:) Däremot måste deras bolagsjurist ha skrämt skiten ur marknadsavdelningen - när hojen levereras till kund är den så konservativt inställd att klockorna stannar! Ergonomiskt inte bäst i klassen, då ryms ju inte motorn... Behöver med enkla medel justeras chassimässigt, då sker en anmärkningsvärd förvandling från en sävlig och konservativ mid-pack literhoj till en rejsvinnare! Tyvärr är nog en rubbad strategi i kombination med ekonomin en stor anledning till att nästa generation Gixxer dröjer, den som låg på designborden 2011 höll förmodligen inte måttet i jämförelse med RSV4/Beemern.

Yamaha - En snygg och välavstämd, sammanhållen design som följer DNA, det märks att man även tillverkar musikinstrument. Inför den senaste generationens R1 tog man en halvmesyr när det gäller crossplane-tekniken i stället för att våga satsa fullt ut på the real thing. Konsekvensen blev - en bra tanke men märklig vridmomentskurva och låg effekt. Nu borde testerna vara klara och jag tror vi kommer att se en för marknaden ny motorteknik i nästa generation R1 - helt i linje med deras strategi. Har redan till detta året en mycket fin TC, enligt de som kan, vill och vågar prova funktionen. Inte världens enklaste hoj att trimma eller mecka med, design går kanske snäppet före funktion:)

Så - min personliga lista om jag skulle handla nytt idag är:

ZX-10, har alla gizmos jag behöver och hojens ergonomi är stöpt efter mig!

Honda, en nätt hoj och ett väl genomtänkt paket med ABS

Gixxern - skulle ha fått plats två (om inte ett), om den bara funnits med ABS

R1 - Lite för mjuk i kanterna för min smak - gäller både chassi och motor.

Mina 2p

Last edited:
Nr.1 Suzuki För motor och kvaliten.

Har kört och skruvat på en gsxr 1000 01 och 08.
Samt skruvar just nu på en rf 900 95;a.
Suzuki bygger stryktåliga hojar, villket också många turbobyggare kan instämma om tror jag! För den stora majoriteten tycker jag är det sukka som byggs om med turbo inte så ofta andra märken varför!?. Något att fundera över!
När en Honda spricker i blocket efter en enda marksyning med kraschpuck så är sukkan mer starkt där och tål mer smällar tycker jag , la min gsxr 01 minst 4-5 gånger på sidan utan att hojen tog skada. Sukka har kanske tjockare block i motorn vad vet jag . Sukka är lättskruvade , har då skruvat på cbr 600 87 , kawasaki zx10r 05 , gsxr 1000 01 och 08. Kanske inte så mycket att jämföra med er andra men av de hojarna så vinner sukka lätt.
Tycker just nu sukka behöver släppa en bmw dräpare , Det lovar gott nu när de kanske återkommer i motoGP.:rock

Nr.2 Kawasaki För de är så snygga och trevliga att köra.
Har just nu en kawasaki zx10r 05 och villken trevlig hoj att köra. Kawasaki har klämt i en 1000 cc motor i ett 600 ram. Underbar kurvmaskin. Lite lik r1 i feedback och en blandning av sukka. Lite jobbigare att skruva på om man jämför med sukkas gsxr. Gillar zzr 1400 som kawasaki bygger.

Nr.3 Yamaha
Har kört en r1 03. Trevlig hoj. Tycker dock de nya r1.orna saknar något.
04-05 r1 är skitsnygg hoj och det blev nästan att jag köpte en.

Nr.4 Honda
Har aldrig fastnat för Honda. Kört dem litegrann. Att hoppa från en gsxr 1000 01 eller zx9r 01 till en 929 ,00 eller 600 03.
Var som att byta en snabb BMW bil till en volvo. Tråkigt. Tycker också att honda trots sitt kvalitetsrykte inte är bättre än andra märken.

Skräll...

Historia och r-hoj i samma mening är ju ett kodord för kawa. De uppfann iprincip r-hojen 1984.

I övrigt så har jag ingen erfarenhet av nyare r-hojar, oavsett märke.

För en som är uppvuxen med farsans Kawa trepip ylandes i Blekinges skogar så känns det tungt med Kawas tunga, yxiga och lite "efter" stil just nu. Visst ZZR1400 (den nya) är väl rätt oslagen i sin klass, men annars känns det som att Kawasaki ligger några år efter de andra, så var det ju inte förr... Magin med GPZ och ZZR från 80 och 90 talet är ej glömd.

Men för mig som kör naket (:tuttar manboobs) och inte som ett jehu så gör det inte så mycket att grön-grisen min är lite tyngre och sävligare än andra knarrar. Däremot anser jag att man inte kan få en snyggare och coolare hoj än min för pengarna, vilket innebär att jag känner mig som en miljon dollar när jag fisk-örar :) genom stan och ut till favvovägen på vischan.

Ingen Honda, Suzuki eller Yamaha hade kunnat ersätta det. Rangordning var det ja... Hmm ja jag har ju inte kört annat än Kawa i princip så jag vet inte jag. Men skulle jag köpt liter-sportis idag hade det blivit S1000RR.

/end of meningslöst inlägg.

*/ ?>
Back