Ramsne???

• Thread starter Thread starter R1
  • Start date Start date

R1

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XSR900
Igår fick jag låna jag hem en R1 ram från skroten för att kolla om den är ok inför ett eventuellt köp. Finns det något sätt att kolla om den är ramsne utan att bygga upp hojen igen?

Vad bör man mer kolla?

Något enkelt man kan göra (men som kanske inte säger så himla mycket) är ju att ta långa (raka) träbrädor/järnprofiler och lägga jämsmed olika delar av ramen för att se att ramen är symmetrisk och att allt är parallellt.

Ska man vara riktigt seriös så ska man ju få ramen mätt hos computrak (?) eller liknande. Men då kostar det mer än vad ramen kostar...

Nej, men testa med långa bitar så ser man om det finns något uppenbart problem. Senare får man väl titta om hjulen spårar osv.

/J

En idé... dra ett snöre från styrhuvudet till bakramen... mätt upp mitten av bakramen o fäst snöret där. Går väl nån "brygga" tvärs över där bak nånstans. Mät sedan längs sidorna på snöret och se om värdena e samma på båda sidorna. Hur bra det funkar vet jag inte men det lät som en bra idé i mitt huvud =)

Fixa rör/stänger som passar i styrhuvud och svinglagring. Rigga så att du får svinglagringen vågrätt. Kolla att styrhuvudet är i närheten av lodrätt (i sidled då, i längsled ska det vara vinklat runt 24 grader sisådär). Sedan kryssmäter du mellan lite olika punkter, så ser du om det är ungefär rakt. Kolla svetsar och gjutna delar efter sprickor. Bakramens gjutna infästning i huvudramen går sönder om man stirrar stint på den på R1-or, så kolla noga där.

Gilgo skrev:
En idé... dra ett snöre från styrhuvudet till bakramen... mätt upp mitten av bakramen o fäst snöret där. Går väl nån "brygga" tvärs över där bak nånstans. Mät sedan längs sidorna på snöret och se om värdena e samma på båda sidorna. Hur bra det funkar vet jag inte men det lät som en bra idé i mitt huvud =)

NEIN! Mät aldrig efter bakramen! Den kan peka både hit och dit....

Tack alla, fick lite uppslag!

Mera råd eftersöks.

Detta är vad jag har hittat och vet om ramen.

Hojen har kasat på vänster sida och motorn har lagit i något så att vänster motorkåpa och vevaxel är sönder (och troligen slagit över på andra sidan). Detta har resulterat i att vänster motorfäste (infästningen i motorn längst fram) har gått av och tryckt ut ytter delen (det främre hålet) av fästet ca 5 mm.

Jag har även hittat följande defekter:

Bakre övre motorfästet har fått en liten mini spricka (ej genomgående) då bulten har följt med motorn när främre mororfästet har släppt. Sprickan sitter på utsidan av fästet där bulten skall igenom hålet.

Bakramen är lite vriden (någon centimeter) runt sin egen axel (troligen efter att den kasat eller slagit runt).

Min fråga är nu om man kan eller skall :
* Rikta den lilla avvikelsen på främre fästet?
* Försöka fixa sprickan med svetsning för att den inte skall fortsätta att spricka av vibrationer?
* Bakramen måste gå att rikta genom att "vrida" den rätt med ett spett!?

Kan inte se några andra defekter eller "vridningar" med bara ögat. Den måste ha hamnat mjukt (gräs?) efter som jag inte hittar en repa och är jävligt fin i övrigt!

Tacksam för ideer och svar :tummenupp

Last edited:
R1 skrev:
Tack alla, fick lite uppslag!

Mera råd eftersöks.

Detta är vad jag har hittat och vet om ramen.

Hojen har kasat på vänster sida och motorn har lagit i något så att vänster motorkåpa och vevaxel är sönder (och troligen slagit över på andra sidan). Detta har resulterat i att vänster motorfäste (infästningen i motorn längst fram) har gått av och tryckt ut ytter delen (det främre hålet) av fästet ca 5 mm.

Jag har även hittat följande defekter:

Bakre övre motorfästet har fått en liten mini spricka (ej genomgående) då bulten har följt med motorn när främre mororfästet har släppt. Sprickan sitter på utsidan av fästet där bulten skall igenom hålet.

Bakramen är lite vinklad inte i sidled utan runt sin egen axel (troligen efter att den kasat eller slagit runt).

Min fråga är nu om man kan eller skall :
* Rikta den lilla avvikelsen på främre fästet?
* Försöka fixa sprikan bak med svetsing för att den inte skall fortsätta att spricka av vibrationer?
* Bakramen måste gå att rikta genom att "vrida" den rätt med ett spett!?

Kan inte se några andra defekter eller "vridningar" med bara ögat. Den måste ha hamnat mjukt (gräs?) efter som jag inte hittar en repa och är jävligt fin i övrigt!

Tacksam för ideer och svar :tummenupp

Det verkar vara en hel del skavanker på den ramnen :(

Ring till skroten och kolla om dom inte har en ram med bara någon liten buckla i för det är nog en del jobb med att få "din" ram i bra kondition.

#11 skrev:
Det verkar vara en hel del skavanker på den ramnen :(

Ring till skroten och kolla om dom inte har en ram med bara någon liten buckla i för det är nog en del jobb med att få "din" ram i bra kondition.

Det har jag gjort. Finns inga som är bättre just nu :(

Det är inte så farligt som det låter. Frågan är bara om slaget på motorn har orsakat att ramen är sne. Skall tillägga att bakramen är bara vriden någon centimeter.

tror det bästa ättet är att montera gafflar, sving o hjul på hojen när du ska kolla så att ramen inte är skev, kolla så att däcken ligger i samma spår...

Med dom defekter du beskriver så skulle jag inte vilja ha en R1 motor i den ramen. Det är ju riktigt kraftigt vrid i motorn och då skall nog helst fästen till motorn vara i bra skick......

det är ju faktiskt väldigt noga om man ska ligga i 270.
Svetsa inet med nån kattskit när du ska laga sprickor.
Ramen är väl skrotad? tänkte du flytta över nåt annat ramnummer eller vad?

Silwer skrev:
det är ju faktiskt väldigt noga om man ska ligga i 270.
Svetsa inet med nån kattskit när du ska laga sprickor.
Ramen är väl skrotad? tänkte du flytta över nåt annat ramnummer eller vad?

Jepp skall flytta ramnummer! Till en skrotad ram!

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back