Ramen blir mycket varm, Gixxer 1000

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Behöver lite hjälp.

Körde på bana idag, och 15 min in i andra passet så började det lukta brännt gummi.
När jag kört färdigt passet så märkte jag att ramen (som tanken ligger på) var mycket varm.

Efter att jag visat hojen för en av instruktörerna fick jag rekomendationen att avbryta bandagen.
Jag körde lungt hem, och väl hemma är ramen varm igen, men det luktar inget.

Hojen är en GSXR 1000 K5.

Motorn är fastskruvad i ramen, det gör att motorns värme leds ut i ramen. Ramen blir varm på min motorcykel också, men inte varmare än att jag kan lägga handen mot den.

Grejerna blir ju lite varmare då man kör bana. Jag gissar att avgassystemet blivit varmt, vilket gjort att något närliggande gummi börjat lukta.

Motorn sitter i ramen, motorn blir varm -> Ramen blir varm.

Överhettad motor?

Ramen blir så varm, att man inte vill/kan ha kvar handen på den.
Kände på en annan Gixxer som också körde i samma grupp, men den var inte alls så varm.

Den digitala termometern i displayen visade 84 grader.

Sök lite på google så kommer du se att du inte är ensam om det problemet, det verkar vara så det är. Kika så att det inte försvinner kylarvätska före och efter körning men det har jag svårt att tro.
Sporthojs piloterna i usa, alltså de som kör med jeans, verkar ha problem med att värmen går igenom och det kan brännas lite :gråta:smasha

Även min gsxr 1000 blir varm i ramen men det är bara gött. Däremot borde instruktören hjälpt dig lite bättre så du slapp avsluta en bandag.

Ramen blir så varm, att man inte vill/kan ha kvar handen på den.
Kände på en annan Gixxer som också körde i samma grupp, men den var inte alls så varm.

Den digitala termometern i displayen visade 84 grader.

84 grader låter nästan kall för att vara bankörning. Så motorn är inte överhettad, det är bara motorn och solen som kan värma upp ramen så att den blir så pass varm. Gissningsvis blir den alltid varm, men nu när du tog ut hojen på bana vart den extra varm då du pressade motorn litet mer. Ingenting att oroa sig för mao.

Hade det inte luktat, så hade jag nog inte brytt mig, och antagligen inte märkt att ramen var så varm.
Att det luktade var det, som gjorde att jag började kolla på hojen.

Kan också nämna att detta var 6:e bandagen för denna sommaren, och det har inte luktat brännt/smält gummi innan.

Det ska lukta och låta om motor/hoj :) Så länge den levererar effekt så lirar allt :yoparty

Att det luktar bränt är ju inte bra men att ramen blir varm är inget konstigt. Se om du kan hitta något som smält. På min Tuono så kan jag inte lägga handen på ramen när jag kört heller.

Det har väl alla fattat att motorn sitter i ramen och inte i styret

Det luktade va väl ändå problemet :7peta

För att förenkla felsökning ska man alltid ställa upp de självklara punkterna; då till exempel att det i princip bara är motorn som kan värma upp ramen på det sättet.

Kolla på infästningarna till vattenkylaren, det brukar sitta gummi mellan skruv och ramen för att den ej ska vibrera. Om metall rör metall däremot så kan ju kylaren lätt värma upp ramen. Det skulle ju också förklara den brända gummilukten, gummi infästningen har smält/lossnat och ramlat ned på motorn som sedan gör att det luktar bränt, eftersom gummit inte sitter mellan ram och kylare värmer kylaren ramen.

Vet ej exakt hur det ser ut på en Gixxer k5a så du får kolla, men det är i alla fall väldigt vanligt att det är konstruerat så.

Last edited:
För att förenkla felsökning ska man alltid ställa upp de självklara punkterna; då till exempel att det i princip bara är motorn som kan värma upp ramen på det sättet.

Kolla på infästningarna till vattenkylaren, det brukar sitta gummi mellan skruv och ramen för att den ej ska vibrera. Om metall rör metall däremot så kan ju kylaren lätt värma upp ramen. Det skulle ju också förklara den brända gummilukten, gummi infästningen har smält/lossnat och ramlat ned på motorn som sedan gör att det luktar bränt, eftersom gummit inte sitter mellan ram och kylare värmer kylaren ramen.

Vet ej exakt hur det ser ut på en Gixxer k5a så du får kolla, men det är i alla fall väldigt vanligt att det är konstruerat så.

Kommer att börja med detta.

Asså blir ju mer å mer avanserar det här, nu sitter kylaren på motorn med, kommer nog med i nästa nummer av teknikens värld :D
Sen att att bli hem skickad av scoutledarna är ju märkligt :confused:

Asså blir ju mer å mer avanserar det här, nu sitter kylaren på motorn med, kommer nog med i nästa nummer av teknikens värld :D
Sen att att bli hem skickad av scoutledarna är ju märkligt :confused:

Nä alltså, kylaren sitter helt utanför, sedan så kyler den magiskt toppen utan att vidröra motorn alls, den använder "the force".

Sluta leta efter fel som inte finns. Kamma till dig och kom in i matchen. :pUnKt

Innan ni börjar leta efter en instruktör som skickade hem mig, så skall jag förklara.
Första instruktören jag talade med, tyckte att jag skulle ut och köra igen.
efter 35 min frågade jag en till, och han skickade INTE hem mig. Han sa bara att han inte hade chansat om det varit hans hoj, men att det var helt upp till mig.

Vi skall inte glömma att det luktade brännt gummi också, så något är fel.
Sen kanske det inte är något stort fel, eller något som gör att man inte kan köra.

Tuffade runt på SRW med min GSXR K6 (samma modell) idag och min blev också varm i ramen, men dock inte skållhet.
Gammelbladen kunde bli väldigt varm i ramen.

Ramen på min k6:a också blir varm efter bankörning.

Inge som ligger emot avgassystemet?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...