Ram utan identitet

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Mailat lite med en snubbe som har en fullpreppad racehoj till salu, killen bor i england och jag har inte möjlighet att åka över för att "bara" kolla på den. Frågade efter V5 identitetshandlingar osv. men killen säger att ramen ej har nån identitet. Att ramen är helt blank. Kan jag vara lugn eller ska jag skita i att gå vidare?

Hans förklaring är att hans förra ram tackade för sig i en krasch och han köpte en helt ny ram från fabrik och då är de ej märkta med nån identitet.

Har fått bilder på hojen efter kraschen och även bilder på den nya ramen. Så det känns safe, men kan detta innebära problem för mig i framtiden.
Ex. om man ska söka Mc-ID eller nåt annat vid försäljning?

DC00108.jpg

Kan man verkligen köpa ramar utan ramnr från fabrik?
Trodde de stansades med nummer på tillverkningsbandet.

Ingen aning, därför jag undrar om detta ens är möjligt så man inte är dum och köper nåt och står där sen och folk skriver att man får skylla sig själv.

Hamnade regghandlingarna under hojen vid kraschen? Om inte kan han maila en kopia på dom till dig samt ett kort på motornumret så kan du kolla att de är samma. Kan han inte göra det är det stulet.

Om du köper en ram som reservdel sitter det inget ramnummer på den. Du ska då stansa in ditt gamla ramnummer på den nya. Det behöver alltså inte vara stöldgods. Jag har själv köpt reservdelsram och byggt racehoj av. Be att få inköpskvitto på ramen så ska det inte vara nåt problem med mc-id.

Om du köper en ram som reservdel sitter det inget ramnummer på den. Du ska då stansa in ditt gamla ramnummer på den nya. Det behöver alltså inte vara stöldgods. Jag har själv köpt reservdelsram och byggt racehoj av. Be att få inköpskvitto på ramen så ska det inte vara nåt problem med mc-id.

Då ska jag påpeka detta och se vad han säger.

Ingen aning, därför jag undrar om detta ens är möjligt så man inte är dum och köper nåt och står där sen och folk skriver att man får skylla sig själv.

Kan ju inte garantera att hojen är som den ska, men jag har haft 3st hojar utan ramnummer så helt ovanligt är det inte.
Ena hojen stämplade jag in mitt eget nummer för McId.
Borde väl finnas kvitto från fabrik på ramen?
Vad är det för hoj du kollar på?

Kan ju inte garantera att hojen är som den ska, men jag har haft 3st hojar utan ramnummer så helt ovanligt är det inte.
Ena hojen stämplade jag in mitt eget nummer för McId.
Borde väl finnas kvitto från fabrik på ramen?
Vad är det för hoj du kollar på?

Jo men det minns jag Benny, det påtalade du för mig då jag var förbi dig.

Det är en K6:a, egentligen är jag sugen på en cbr1000rr 08- men ramlade över denna i mitt letande på ett raceforum. Har ju en K5:a men den saknar Helsystem och Öhlins runtom + lite mer, så istället för att köpa dessa löst (dyrt) tänkte jag köpa denna och montera allt bra på en hoj och sedan sälja av den med minst godis :) Du har ju erfarenhet av av både K5/K6 och cbr1000rr 08-, Vilken hade du valt?

Inga problem, ganska vanligt att köpa blanka ramar från fabrik. Dock ska du regga in den i sverige så är det bra om du har originalramen/styrhuvudet som visar att den gamla är skrot och att du knackat in det nya lite fint. Sen får du inte glömma att den lilla brickan som finns på dom flesta modeller ska följa med eller vara fastnitad i ramen. Skulle brickan vara skrot/inte finnas så luktar det lite skummt.

Sen om vi ska på med foliehatten så är det busenkelt att slipa ner och skapa samma struktur och knacka in ett nytt nummer i en spikrak och samma avstånd mellan siffrorna/bokstäverna. Fast det väll väl ingen veta hur man gör va? :va

Nikel köpte en reservdelsram till sin ninja. Inget nummer på den.
Som någon påpekade så är principen med en utbytesram samma som ett nytt bromsgrepp, att ersätta den gamla obrukbara delen.

Om han har papper på den "gamla" hojen så är det väll inga problem. Låter som att det är LITE väl meckigt att köpa en ersättningsram till en stulen hoj om fallet nu skulle va så.
Det jag menar är att min erfarenhet av ersättningsramar är att den är SNUSKIGT DYRA.:D

Nikel köpte en reservdelsram till sin ninja. Inget nummer på den.
Som någon påpekade så är principen med en utbytesram samma som ett nytt bromsgrepp, att ersätta den gamla obrukbara delen.

Om han har papper på den "gamla" hojen så är det väll inga problem. Låter som att det är LITE väl meckigt att köpa en ersättningsram till en stulen hoj om fallet nu skulle va så.
Det jag menar är att min erfarenhet av ersättningsramar är att den är SNUSKIGT DYRA.:D

20k för en ersättningsram till polarens hoj. cbr1000 08. snuskigt dyrt?

20k för en ersättningsram till polarens hoj. cbr1000 08. snuskigt dyrt?

För en tjyv så skulle jag påstå det när det finns betydligt billigare sätt att göra det på.

Kan tillägga att det inte heller var den siffran jag hört, snarare det dubbla.:3freak

Köp inte om du tänkt registrera den, :fakta ursprungskontroll hos transportstyrelsen innebär ju att du skickar in identitets och köpehandling på hojen.
vid regbesiktning så ska hojen vara i originalutförande och givetvis ha en identitet.

Köp inte om du tänkt registrera den, :fakta ursprungskontroll hos transportstyrelsen innebär ju att du skickar in identitets och köpehandling på hojen.
vid regbesiktning så ska hojen vara i originalutförande och givetvis ha en identitet.

Nej även om hojen jag eventuellt köper har identitet är inte planerna att regga den.

Back