Racingholiday i Katalonien

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Landade i Barcelona i förrgår. Det blev lite Sagrada Familia och så där för att pleasa familien. Men idag fick det vara nog! Upp på berget Montjuich och platsen för Spaniens GP i F1 1969, 71, 73 och 75. Gick varvet och kände på greppet på startlinjen.
SAM_0291.jpg

Det kändes bra! Loppet 75 avbröts efter 26 varv då Rolf Stommelen tappade bakvingen och hamnade i en korvkiost. 4 dog och så var bilracing på Montjuich slut.
http://www.youtube.com/watch?v=wznN4kLa59I
Uppe vid olympiastadion finns en minnsgrej över Montjuich racinghistoria. Där kan man känna historiens vingslag och medelst handpåläggning få dig en dos racingkänsla!
SAM_0303.jpg

Banan är snyggt uppmärkt med kurvornas namn och grejor!
SAM_0300.jpg

Där står samtliga segrare ingraverat. Vad som inte framgår (tyvärr) är att Ronnie Peterson har varvrekordet med 1.23,8!!! Och eftersom de inte kör där mera lär det stå för evigt!
SAM_0302.jpg

Väl där upptäcker jag att de även kört hojracing där. Och PING så kommer jag ihåg att de kört ett 24 timmars på Montjuich! Och här är segrarna!
SAM_0298.jpg

Väl hemma vid datorn igen upptäcker jag att Spaniens Roadracing-GP gått på Montjuich flera gånger och att det finns dokumenterat på film!

http://www.youtube.com/watch?v=pu6RJrPtIfo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=fUljr3PUlMA&feature=related

Last edited:
Det är klass på dina trådar mr Moss! Vilken racinghistoria.
Mer startklar än 1a bilden blir man inte, i sann racinghjälte-stuk.

Om du är kvar i Barcelona så är det fritt inträde på CEV Buckler på Catalunya i helgen. http://www.cevbuckler.com/en

Det visste jag inte, att det var fritt inträde alltså! Men NU vet jag det! OCH så vet jag att jag sett fel i tidsschemat!!! Kunde svära på att det började 14.00 idag, men så var det ju inte, det började för 30 minuter sedan!!! Och jag är 1,5 timma från banan!!! F-n vad klantigt!!!!:huvet:huvet:huvet

Det fanns bara ett sätt att trösta sig på, en asfalt/gummi-paella!
SAM_0190.jpg

Efter att ha ätit upp räkorna är man skitigare om fingrarna än när man bytt kedja på hojen!
SAM_0191.jpg

Vandrandes på Ramblan i Barcelona var ju fint! Men gränder och sidogator är finare! Coola barer där spanjorer suttit i alla tider drickandes Tallat och ljuga. Nice. På väg till vår lägenhet gick jag varje dag förbi en hobbyaffär (så hette det för 40 år sedan... Vad heter det nu?) med FALLER och Märklin modelltåg i skylten. Men det som fick mig att slutligen gå in var en stor skylt som annonserade SCALEXTRIC, något som var ett stort inslag i hela min barndom 5-13 år!
Väl inne ser det lovande ut! Mycket radiostyrt
SAM_0375.jpg

och småhelikoptrar
SAM_0374.jpg

En trappa upp var det modelltåg men det tyckte ju vi racers i barndomen var HELT och hållet slöseri med tid, så det valdes bort. Och längst in öppnade sig himmelriket!!!!! Först ett rum med modellbilar
SAM_0373.jpg

SAM_0372.jpg

och sedan.... ett helt rum med spårstyrd miniracing!!!!!!
SAM_0377.jpg

Jag uppskattar det till att de hade flera tusen bilar längs väggarna, flera fabrikat jag aldrig hört talas om! Apsnygga saker med moderna bilar
SAM_0379.jpg

Och välgjorda classics, som här, Dan Gurneys Eagle Westlake
SAM_0381.jpg

eller varför inte Auto Unions och Mercedes land speed recordbilar från 1938!
SAM_0382.jpg

En mycket välsorterad begagnatavdelning också, flera hundra beggade godingar!
SAM_0378.jpg
SAM_0376.jpg

Längst in fanns en liten bana där bilar kunde provköras efter att Oscar, slot-car engineer, hade gjort några mindre justeringar.
SAM_0380.jpg

Här är Oscar själv, servandes ett yngre par som var inne med sina bilar för lite råd och delar. Kvinnan var såååååå nära att gå hem med en Auto Union Streamliner men det fick bli en annan gång. Jag och Oscar kom riktigt bra överens och var rörande eniga om att Revells bilar var klart bäst 1973!
SAM_0383.jpg

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...