Racingerfarenhet av nya 1000cc?

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Är det någon som har racingerfarenhet av de nya 1000cc?

Vilken skulle ni/har ni köpa/köpt för racing (Yamaha,Kawa,Honda,Suzuki)

Synpunkter ang. Fjädring ,Motor, Chassie,hanterbarhet, varvtider m.m är välkomna ?

Tack på förhand !

Mulles skrev:
Är det någon som har racingerfarenhet av de nya 1000cc?

Vilken skulle ni/har ni köpa/köpt för racing (Yamaha,Kawa,Honda,Suzuki)

Synpunkter ang. Fjädring ,Motor, Chassie,hanterbarhet, varvtider m.m är välkomna ?

Tack på förhand !

Har ingen erfarenhet av ovanstående. Men en gissning är som vanligt att skillnaderna beror mer på föraren än materialet. Satsa på en CBR för mångfaldens skull.

Enligt en dansk jag pratade med på Gelleråsen (tävlade i superbike) så var Kawans länkage "felkonstruerat" och svingen för kort och blir förmodligen ändrat till nästa år.

Gixxer 1000 skrev:
Enligt en dansk jag pratade med på Gelleråsen (tävlade i superbike) så var Kawans länkage "felkonstruerat" och svingen för kort och blir förmodligen ändrat till nästa år.

Intressant ! Jag har hört att kawan är lite känslig i bak och lite svårinställd fjädring men har ingen egen erfarenhet.

Nyteknik skrev:
Har ingen erfarenhet av ovanstående. Men en gissning är som vanligt att skillnaderna beror mer på föraren än materialet. Satsa på en CBR för mångfaldens skull.

Nja jag har ingen lust att stå för mångfalden :)
Sen är jag bara 171 och hondan känns lite längre än konkurrenterna men så har jag ju bara provsittaibutik-erfarenhet förstås !

Ja, Kim Jensen brukar säga så. Måste väl vara fel på hojen när man inte hänger med ;)

EDIT: Har f'resten kört rejs med nya R1 och den är lysande!

Gixxer 1000 skrev:

Nyteknik skrev:
Kitkyl och kassettväxellåda från fabrik, du vet.

Don Quixote skrev:
Ja, Kim Jensen brukar säga så. Måste väl vara fel på hojen när man inte hänger med ;)

Men...jämför du med R6:an då eller ??

Hur gick striders R1:a då? Kändes den lättkörd som en R6:a ?
Vad tyckte "Sir Alex" han som kört GSXR1000 ?

Sir Alex tyckte den var bättre än Gixxern på alla punkter. Jag tyckte den var riktigt bra när man väl vant sig. En supersport-R6a är givetvis mycket smidigare men 04-R1 kändes bra mycket bättre än de gamla R1orna.

Don Quixote skrev:
Sir Alex tyckte den var bättre än Gixxern på alla punkter. Jag tyckte den var riktigt bra när man väl vant sig. En supersport-R6a är givetvis mycket smidigare men 04-R1 kändes bra mycket bättre än de gamla R1orna.

Det börjar ju bli ett riktigt dilemma att välja hoj numera. Får väl sno mej innan GSXR:en kommer annars blir det ju en till att ta hänsyn till eller så klarnar det helt då om den visar sej återigen vara lite bättre än de andra :confused: :gnissla

Tyvärr får man ju inga riktigt bra "race"-utlåtanden förrän första svenska provkörningen i början på nya året och då börjar det bli lite sent att köpa hoj
om man ska hinna få den klar till race i tid. :huvet

R1 var en fet jävla hoj!! Nu körde jag ju som en tunna skit, men det beror inte på hojen. Kan erkänna att jag la i 4ans växel innan jag vågade gasa fullt på den där djävulsmaskinen :tummenupp Har kört hondan på gata och lite på Åsen. känns riktigt bra men inte så där vass som man önskar sig av en 1000cc, kan ju komma till sin fördel i och för sig. Grymma bromsar
och underbar hoj i sig. Sen att jag är gammal fireblade åkare har ingen inverkan på mina betyg. 1000cc sukkan -01 känns stor som ett ånglok men går ju onekligen att köra fort på..

Mulles skrev:
Men...jämför du med R6:an då eller ??

Hur gick striders R1:a då? Kändes den lättkörd som en R6:a ?
Vad tyckte "Sir Alex" han som kört GSXR1000 ?

Don Quixote skrev:

Det stod samma sak i ngn engelsk hojtidning (minns inte vilken) så han är inte ensam ute och cyklar isåfall.

PS. Jag körde en standard Honda på Gotland ring, helt suverän hoj, stadig som tåget och lättkörd-trots sin tyngd som jag inte tycker att man märker av.

04 R1 klår iaf alla tidigare årgångar av R1an med hästlängder. Känns bättre i allting.

sukkan, honda, o kawwan e bara skit. :rolleyes: okej. ska vi vara lite mer objektiva kanske?

Mrlind skrev:
Har kört hondan på gata och lite på Åsen. känns riktigt bra men inte så där vass som man önskar sig av en 1000cc, kan ju komma till sin fördel i och för sig. Grymma bromsar
och underbar hoj i sig. Sen att jag är gammal fireblade åkare har ingen inverkan på mina betyg.

Måste erkänna att jag lutar lite åt kawan för den känns liten och jag är som sagt ganska kort(når knappt till styret på min GSXR1000 känns det som :) )
Nu är väl du lite längre än jag så för dej kanske bladen passade ?

Strider skrev:
Du får väl lägga ett bud på en Jensens hojar, han gillar ju den uppenbarligen inte.

Trodde inte heller det men han ska visst köra Kawa nästa år också. Kanske hoppas på att den nya svingen det ryktas om ska göra skillnad.

jag är 178 och nådde knappt ner på striders hoj. Man märker ingen skillnad när man väl sitter på. Kolla på biaggi och övriga gp förare, inte många som är över 165 cm. Tycker däremot att dom kan köra hoj...

Mulles skrev:
Måste erkänna att jag lutar lite åt kawan för den känns liten och jag är som sagt ganska kort(når knappt till styret på min GSXR1000 känns det som :) )
Nu är väl du lite längre än jag så för dej kanske bladen passade ?

Mrlind skrev:
jag är 178 och nådde knappt ner på striders hoj. Man märker ingen skillnad när man väl sitter på. Kolla på biaggi och övriga gp förare, inte många som är över 165 cm. Tycker däremot att dom kan köra hoj...

Jo om man mäter det avståndet så är det nog inga problem med längden men
jag tänkte mer bakkant på tanken fram till styret. Men det kanske är som det sägs att längden verkligen inte har nån betydelse :confused: !

Sen är det en sak till som jag har tänkt på när det gäller Sukkan och det är att man sitter högre i förhållande till tanken än på de nya hojarna där man sitter mer i cykeln och kan lägga armbågarna om tanken. Vet inte men det känns som det borde förbättra känslan.

Mrlind skrev:
.....Kolla på biaggi och övriga gp förare, inte många som är över 165 cm. .....

Du har nog kollat på fel klass? :tungan

Rossi. 182cm
Hofman. 180cm
Aoki. 178cm
Gibernau. 177cm
Abe. 175cm
Hopkins. 175cm
Bayliss. 174cm
Barros. 174cm
Hayden. 173cm
Checha. 174cm
Tamada. 172cm
McWilliams 172cm
Biaggi. 170cm
K.Roberts. 170cm
Burns. 170cm
Nakano. 167cm
Melandri. 166cm
Capirossi. 165cm
Ui. 160cm

När jag såg förarna i verkligheten så blev jag själv förvånad över hur liten å klen Checa var i verkligheten! Han ser ju biffig ut på tv. Och hur lång Aoki var för att vara Japan! Längre än mig!!

Axxexs skrev:
Du har nog kollat på fel klass? :tungan

Rossi. 182cm
Hofman. 180cm
Aoki. 178cm
Gibernau. 177cm
Abe. 175cm
Hopkins. 175cm
Bayliss. 174cm
Barros. 174cm
Hayden. 173cm
Checha. 174cm
Tamada. 172cm
McWilliams 172cm
Biaggi. 170cm
K.Roberts. 170cm
Burns. 170cm
Nakano. 167cm
Melandri. 166cm
Capirossi. 165cm
Ui. 160cm

När jag såg förarna i verkligheten så blev jag själv förvånad över hur liten å klen Checa var i verkligheten! Han ser ju biffig ut på tv. Och hur lång Aoki var för att vara Japan! Längre än mig!!

Intressant och inget man lägger märke till på TV. Att Roberts skulle vara så kort som 1,70 till exempel. Men det måste ju betyda någonting att ingen är längre än 1,82...

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back