Racing-ekonomi?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tänkte höra med er lite mer erfarna rejsare hur ni löst det med ekonomi och sånt.

Nu när jag börjar dra in lite sponsorpengar dyker det upp lite frågor (med betoning på lite pengar).
En del företag vill att jag ska fakturera dom för sponsringen så dom har en faktura att visa upp för revisorn. En del nöjer sig med bara ett vanligt kvitto.

För att kunna fakturera måste man väl ha en företag? PG/BG nummer?
Är det några här som startar företag för sin racing? Aktiebolag, handelsbolag, enskild firma, FA-skattsedel? Hur gör ni?

Om man har en firma som vars främsta uppgift är motorcykelracing så borde man väl kunna dra av momsen på utlägg man gör? Typ däck, bensin, transporter, reservdelar, verktyg, osv....

Tips mottages tacksamt....

Handlar din verksamhet om motorcyklar och/eller tävling så kan du dra moms på allt du gör på tävlingshelgen relaterat till tävlingen. Transport, bensin, inköp av verktyg m.m.

Du behöver inte ha firma. Men har du firma så se till att ha en firma som hanterar de du det mesta som kan höra till det du håller på med.

Bäst är att få andra att fakturera dom, säg som såhär.

Du har spons på 5000 kr från företag X och du behöver däck för 5000 kr av företaget Däckhäckens AB. Be då Däckhäckens skicka fakturan till företaget. Det kan vara däck till t ex tjänstebilar.

Tänk smart hur du kan lösa att fakturera mellan företagen och att det passar dom som sponsrar.

Annars kan du som sagt dra all moms på firman när du handlar, även när du behöver däck till din bil. För den drar du ju släpet med hojen med....

Om du ska ha en firma och ska starta eget bidrag måste du söka bidraget först innan du startar firman.

Det finns massa annat med att tänka på så klart.
Fråga på så ska jag försöka hinna med att svara på det jag kan.

Viktig är att ha ett riktigt bra skrivet sponsoravtal, även om det är på lite pengar.

Läs mer om det här på bikeproject.com där det finns en bra beskrivning under hur det är när man ska börja tävla (tyvärr hittade jag inte det på sidan nu...JP!!!...hjälp)

Lycka till

/Liwa1

För den som inte vill trassla in sig i allehanda omvägar så är det faktiskt lagligt att sponsra någon med pengar eller prylar. Det är tyvärr inte avdragsgillt, men kostnaden kan ändå tas upp i företaget, det som händer är att företaget får betala skatt för det (28%)
Sälj en reklamplats på hojen istället som är fullt avdragsgill, men kom ihåg att betala reklamskatt (11%) så ni inte åker dit som många sportklubbar råkar ut för idag. Vill man slippa undan det också så blir det till att trixa. Men man kanske måste inse att man till slut måste betala ngn form av skatt, det är trots allt en hobby som betalas med oskattade pengar. Om det visar sig att oegentligheterna är mkt stora inom sport och idrott så kanske vi framöver får sämre förutsättningar att bedriva det med hjälp av spons och reklampengar.
Så bli inte gnidna-dummsnåla, nästa gång kanske det är vår sport som hamnar under luppen.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back