Racerapport Svedberg LMS Rookieracet

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jahapp, da var tavlingspremiaren i RR avklarad!

Fem ar har passerat sedan Lill-Hondan kom i min ago en hostdag 2006, mest av en slump (och for att den var BILLIG!).
Hon har blivit ytterst sparsamt anvand, och desto mera ompysslad, vilket varit valbehovligt kan jag lova!
Till dags dato har vi tillsammans lattjat under tre banhelger pa Gotland Ring, vid tre traningar pa Sviesta, samt senast nu Rookieracet.

Jag och Lill-Hondan trivs hyfsat bra ihop, antagligen mycket pga min ringa kroppsvolym. Hojen passar mej finemang, och den knappt uppmatbara effektutvecklingen i motorn passar min valhanta gashand och langsamtreagerande reptilhjarna (som tar over da jag lamnar depautfarten) perfekt. No more elak 1000cc-monsterhoj som bara vantar pa forsta tillfalle att kasta av mig!

Mitt forsta mote med andra Riktiga Racerhojar var med Mattias och Sege pa Gotland i varas, och i min enfald trodde jag mig vara i borjan av nan slags utvecklingskurva, efter att ha satt nya PB pa i stort sett varenda nytt pass pa banan. Jag skulle bli snabb!

Den bistra verkligheten (las privatekonomin) gjorde sig under sommaren alltmera pamind, och nagra traningar, engangslicenser och anmalningsavgift, ihop med alla smautgifter, kraschutgifter, dack med mera pekade snart alla i en och samma riktning: Rookieracet kommer att bli sommaren 2010:s storsta, saval som enda tavling for min och Lill-Hondans del...

Till saken! Jag tog ledigt torsdag-fredag, for att kunna fara upp till Sviesta i god tid, och kunna delta pa den beromda Fredagstraningen (ett absolut maste for den med ambitioner!). Lanade ihop skapbil (tack Matsa!) och depatalt (tack PH!), lastade sjuuuuuka mangder RS125-delar, samt allmanna delar samt ladan med smorjmedel, alla trettioelva ladorna med blandade smaskruvar, alla Lill-Hondarelaterade verktyg, extramotorn och cirka fyra ton andra grejer i skapet och drog ivag for att mota sanningen pa racerbanan.

Jag skulle FAN inte bli staende i depan for att jag skitit i att plocka med nat i alla fall!

Anlande till banan vid sjutiden torsdag kvall, och smet in i depan under en paus i pagaende trafikovning. Stallde mig lite nervost pa en strategisk plats nara WC och duschar, och fragade mig lite for bland dom andra som rullat in vart man egentligen fick lov att sta parkerad? Ingen visste riktigt, sa jag tankte att Vafan, det blir val bra har da! och borjade resa jattetaltet. Sneglade hela tiden efter han med den grona/roda flaggan vid inslappet till banan, han hade stirrat hatiskt pa mig och de andra som rullade in i depan. Far erkanna att han skrammer mig:gnissla

Fixade en (jattefin och framfor allt TORR) plats intill at resten av 2-taktsligan, som skulle anlanda pa fredag morgon, och gick darefter till sangs i sallskap av kupeflakt, sovsack och taltsang i bak i skapbilen. Kunde jag somna? Verkar Maud Olofsson sympatisk? HELL NO :huvet

Racenerverna gjorde sig paminda i morkret i bussen, folk pratade sjukligt hogt i depan, kompressorer danade...klockan blev bade ett och tva pa natten innan jag slutligen foll i en slags dvala. Dromde om att gummihandtaget pa vanster styrpinne holl pa att lossna hela tiden...

OK, fredag morgon, antligen!

Vaknar till ett tveksamt vader, lite smakallt, men mer klart an mulet. Fixar lite kaffe och frulle i taltets hospitalityavdelning, och kollar att Lill-Hondan verkar nojd och glad. Hon ser lite yster och forvantansfull ut, och man kan riktigt se hur hon myser av att antligen, antligen fa vara i en tavlingsdepa igen. Sist det hande var hon halvt om halvt oonskad, och blev uschelt behandlad sa till den milda grad att hennes enda forsvar var att skara ihop titt som tatt. Allt var inte battre forr, Lill-Hondan! Du ma vara en gammal trott -97a i grund och botten, men for mej ar du anda den basta!

Far hora via sms att Sege ar forsenad pga att han uppenbarligen inte orkat upp i tid, och en massa andra ursakter som ingen gick pa...sa forsta passet blir vi bara tre hojar i Kungaklassen 125-400cc: Jag, Aprilia-Henrik, och Racer-Stellan.
Banan ar inte blot, men inte heller varm och snustorr, sa vi kor sakta, sakta omkring en stund och kanner lite pa't bara. Kanns OK, har bestamt mig for att idag ar det fredag, och jag och Lill-H far inte ga i backen, no matter what.

Dagen fortsatter med att Sege till sist dyker upp och tappar kedjan ganska omgaende. Skuren motor, eller mojligen vaxelladshaveri tanker jag, nar jag ser honom sta uppgivet med Kit-Hondan halvvags nerfor rakan. Betsammer mig for att Sege nog far lana extramotorn om sa kravs; jag bara maste fa rejsa mot en lika liten hoj!

Till sista passet har jag fatt pa ett nytt framdack, som kommit med express(hmmmpfff!)bud fran Mattias i Sthlm, och det var en GRYM skillnad mot mitt totalkassa gamla fran -06 kan jag lova! Nytt PB med over sekunden direkt! Nu javlar var det skoj att kora Honda igen!Oturligt nog slog SkitSege till med en tid som var mer an en sek battre. Men jag kande mig anda nojd och belaten, jag visste ju att jag skulle kapa minst ett par sek till dagen efter. Alla kor ju snabbare nar det blir race, det har jag hort intill forbannelse. Tjena.





Vart var jag? Jo, Racedag 1, lordag!

Solsken. Bra frukost. Sovit gott. Och idag ar det dags for mitt livs allra forsta start i en RR-tavling! Ibland har man det fan nastan battre an man fortjanar tror jag

Dagens forsta korpass gar lite sakta och vingligt, inte min grej att bomba loss sa tidigt, tror jag. Nervositeten okar stadigt, och blir inte mindre av att min alskade nyblivna Fru Svedberg dyker upp, med sin syster och systerbarnet Jesper (mitt storsta/enda riktiga fan!). Har, vis av erfarenhet fran alla MX-tavlingar, forvarnat om att mitt humor och sociala formaga knappast kommer att vara pa topp denna helg, men anstranger mig sa gott jag kan att vara som vanligt. Latt att forvandlas till ett stingsligt grottmongo nar man forsoker koncentrera sig pa uppgiften: att gora sig sjalv och allt man lagt ner i tid och pengar for att nu sta dar pa startlinjen rattvisa. Man ska ha roligt, och man ska inte ta sig sjalv eller sina stolligheter pa alltfor stort allvar, men man ska heller inte vara oberord! Jag VILL verkligen gora mitt allra basta! Ja, ni vet vad jag menar med allt detta svammel...

Tre glada polare fran Skovde kom inramlande i taltet(dar jag nu fatt bra sallskap i form av Henrik pa Aprilian och Jocke pa SV-helvetet-som-inte-gar-att-kora-om) och hojde pulsen ytterligare!

Tidskval 2 gick betydligt battre, och jag fick nojet att bjuda alla mina fans pa ett tvattakta GP-slapp ut ur Esset! Alla trodde det var kort, nar Lill-Hondan lessnade pa min klumpiga hantering av gashandtaget och skickade ut bakanden i ett valdsamt tvarstall, raskt foljt av nyfunnet supergrepp. Hade hon varit stor och stark hade jag nog fan inte landat annu, men nu slutade det hela med en ommande dolme, och ett aningens kantstott fortroende for mina nya superdack. Tyckte att alla andra korde fortare, och att det var valdigt fa som villa aka at sidan nar jag forsynt undrade om det kunde ga for sig att fa kora om?
Jag som ar van vid bandagar med talanglosa gatsoffeforare som gar att runda pa yttern utan bekymmer fann mig totalt stalld och konfunderad. Skulle man verkligen behova krocka for att komma forbi? Va? Va? Ska det vara sa har???
Uppladdade Bilder
Innan sjalva racet vankade jag omkring i depan med min frus systersopn Jesper, som tyvarr inte verkar inse 2-taktarnas skonhet och overlagnsna prestanda, utan ansag att nan 600cc Kawa var snyggaste hojen. Vart fan ar ungdomen pa vag?

Hursomhelst, i varat depatalt var allt lugnt (vilket var temat under hela helgen; i Seges talt mekades det dagarna i anda, foga forvanande mestadels med ett ekipage ej tillverkat av Honda.) medan Gustav svor, Sege svor lite nar det lackte vatten, och vi andra var i vagen litegrann samt kom med lite smadelar och glada tillrop for att hoja stamningen.
Alla hojar klarade sig hursomhelst till start.

Nar det blev var tur att rejsa hade jag ytterst vaga minnesbilder av hur en start gar till. Jag visste att man forst skulle kora litegrann sakta ett par varv, och sen gar sjalva starten, men jag kunde inte minnas riktigt hur. Bast att gora som alla andra bara, tankte jag, och korde sakta och fogligt pa min 4e plats under WU-varvet.
Nar det till sist var dags att starta pa riktigt kom jag pa att jag aldrig testat en provstart med Lill-Hondan...har hort att sana ovningar dodar kopplingen blixtsnabbt, sa jag har alltid varit noggrann med att paddla mig ivag lugnt och stilla ut pa banan, men nu var det ju liksom meningen att det skulle ga SNABBT ivag! Det gjorde det inte, kan jag lova...alla korde om mig, och jag fick ta om, ta om, ta om och om igen, in o ut ut o in...och sen var jag nog sist. Skitsamma, jag tar dom snart, tankte jag, inga problem! Tyvarr visade det sig snart att jag hamnat bakom Jocke igen. Hans SV ar av en valdigt speciell modell, ombyggd med fyra meter breda kapor, och faktiskt helt omojlig att passera. Sa kande i alla fall jag, dar jag vinglade runt och hungrigt letade mojligheter att kora om. FAAAAN PANIK! Maste forbi!

Till sist tyade jag sa att saga inte mera, utan gjorde en oerhort tafflig attack i yttern efter start/mal-rakan, vilket resulterade i att jag korde pa Jocke (sorry!), och fegt valde att styra ut pa escapen.

Resten av racet skall glommas, sopas under mattan, och aldrig mera namnas. Kan fortfarande kanna fornedringen och hopplosheten, nar jag efter att inte ha hittat kostigen tillbaka in pa banan (bakom "pumphuset") istallet for over halkbanan, och vidare mot langrakan. Stod dar en laaaaaaang stund och funderade pa vad fan jag skulle gora, innan jag bedrovat styrde kosan tillbaka mot depan.Det kandes som att hela universum liksom zoomade in sig mot mig i ett unisont hanskratt. Hela kroppen blev slapp och tung, och jag kunde riktigt hora Lill-Hondans anklagande kommentarer. Hon, som ar en riktig racermotorcykel, hade bannemej inte lust att slapa pa en IDIOT till forare som mig... Da, minsann, efter ett par minuter, fick jag syn pa den lilla vagen, och kunde ater ansluta till tavlingen. Tre varv efter taten for jag runt och vantade pa malflaggan, och kande mig ynklig. Vilken premiar. Röv.
__________________
 
Last edited:
Bra rapport, nu vill vi se nästa eller letar du fortfarande efter de svenska tecknen på tangentbordet? :D

Proffsigt värre att du kallt och metodiskt jobbade vidare med Gustavs hoj långt efter att han tappat tålamodet, lusten och förståndet. :tummenupp
 
Bra rapport, nu vill vi se nästa eller letar du fortfarande efter de svenska tecknen på tangentbordet? :D

Proffsigt värre att du kallt och metodiskt jobbade vidare med Gustavs hoj långt efter att han tappat tålamodet, lusten och förståndet. :tummenupp
Ja det var nog en räddare det, att folk bytte av varandra för att hjälpa mig meka. Lasse hjälpte mig grymt mycket! :tummenupp
 
Jag undrar just hur det gick för dig på söndagen? Kommer du ens ihåg det, såhär en evighet senare?
 
Jag undrar just hur det gick för dig på söndagen? Kommer du ens ihåg det, såhär en evighet senare?

Jo, jag har svaga minnesfragment fran sondagens ovningar!

Vaknade tidigt som fan, efter en natts god somn i Matsas Traffic, pa IKEA taltsang invirad i en -25 graders sovsack. Jaklar vad nojd och glad jag vart nar jag kikade ut och sag en svag, men klar sensommarsol lysa i oster! Depan var alldeles tyst, och jag utnyttjade situationen pa basta vis; namligen med att forst grovt besudla en av LMS toaletter, for att sedan ta en starkande dusch. Harligt! Jag kande mig nojd med att denna dag slippa vara bade GP-forare och Chief of Hospitality, och enbart koncentrera mig pa framforandet av Lill-Hondan.

Vi skulle ut och kora kval rattsa tidigt, och jag och Lill-Hondan var givetvis race-ready. Inget att greja med, allt klart. Bytte vaxelladsolja bara for att inte kanna mig utanfor 2-taktsgemenskapen. Fan vet om jag inte bytte nal i forgasaren ocksa? ( vid narmare eftertanke var det nog sa, och resultatet blev att hojen blev lite lite samre fran mellan till hogvarv. Bytte sen tillbaka igen. Min noga utprovade GP-bestyckning verkar funka asbra fran +12 grader och regn till +30 grader stralande solsken. Sug pa den, alla som pratar om hur vansinnigt kansliga vara GP-hojar ar!).I taltet intill mekades det daremot (som vanligt!) febrilt. Vad jag kan minnas var det aven denna dag kylvatskerelaterade problem, mestadels drabbande det andra market. Tank elpianon och musikinstrument i allmanhet. Ja, ni fattar..?

Ut pa kvalpasset hade jag taktiken klar: Kor som fan hela passet bara! Jag foljde planen till punkt och pricka, fast det var visst en mindre flod i crossbojen, sa det sladdade otrevligt ett par ganger. Sen blev jag fjollig och korde SAKTA som fan resten av passet. Dom andra hade antingen kylvatskerelaterade problem, eller annu varre psykiska problem an jag, sa jag fick sta pa 4e plats pa startplattan aven denna dag.

Sen var det dags att ta en langre paus, vilken spenderades med att titta pa grannarna som mekade febrilt och hetsigt, samt att titta upp mot skyn. Regnet hangde illavarslande i luften, och jag plockade i ordning regndack och lite verktyg till att byta med. Var ivag och besudlade de aterstaende toaletterna ett antal ganger, och funderade sorgset over min erfarenhet av att framfora RR-hoj pa regndack. 20 minuter tidigare i somras var det hela, och det var en ganska oangenam upplevelse vill jag minnas, imma pa visiret, mycket sladdande osv. Hmmm.

Det borjade smaregna nan halvtimme innan racestart, och jag vankade av och an och vantade pa det allmanna valet av dack. Jag borjade sa smatt hoppas pa riktigt regn, mest for att jag tycker det verkar suga balle att kora pa slicks pa halvblot bana.

10 minuter innan uppstallning borjade det tack och lov att regna rejalt, sa det var bara att snabbt och latt byta hjul pa hojen. Det tog ungefar 3 minuter. Sen var det dags att titta pa grabbarna i taltet intill som b ytte dack med varierande framgang. Sege fick nat panikslaget i blicken, nar han insag att bromsskivorna pa regnhjulet inte passade till hans KIT-bromsok, och att enda losningen var att snabbt som ett kattaknull flytta over skivorna fran det andra hjulet. Tyvarr verkar sana fadaser inte knacka hans mentala kraft i tillrackligt hog grad...

Eftersom det var sadana extrema vaderforhallanden skulle vi tydligen kora 2 st varv sakta INNAN det sista sakta varvet, innan sjalva starten. Forvirrande var bara fornamnet, men jag gjorde som dom andra bara, sa det gick nog bra.

Nar starten till sist skulle ga stallde jag upp mig pa min 4e ruta, och kande att nu javvlar! ska jag visa dessa flickor vart skapet ska sta. Man har val gjort en och annan start inom det fina sporten Motocross i sina dar, vad ar val detta i jamforelse!!?

Sagt och gjort. Nu hade jag ju dessutom fordelen av att ha testat en start med Lill-Hondan, och hade aningens storre hum om hur man INTE ska gora. Jag glodde genom imman mot de roda lamporna, och nar de slacktes sag jag till att varva som satan, och slira som saaaaaatan med kopplingen. Nar jag hade slirat svinigt lange slirade jag lika lange igen, och sen vaxlade jag till 2ans vaxel. Jag hade i min rocket ship startmanover plockat tva placeringar, och smet oerhort sakta in i forsta kurvan som tvaa! Jag hade sjukt svart att se nagot, och de forsta tre-fyra varven korde vi allihop valdigt valdigt langsamt och uselt runt banan. Sleven som hade ledningen forsvann. Jag borjade tycka att det var kul, och jag var ju sjukt nojd med att ligga 2a, sa nar Gurra pa Yamahan(som underligt nog faktiskt kommit till start!) korde om mig, tyckte jag inte det var hela varlden. Att han korde mycket fortare och battre an mig stod fullstandigt klart for mig i det laget, sa det var absolut ingen ide' att forsoka haka pa. Ett daligt beslut! Nagra varv innan malgang hande det sig som sa att Skit-Sege hittade gashandtaget pa KIT-Hondan, och kom smygande forbi mig. Jag blev mer an lovligt irriterad, och kontrade djarvt pa varvet efter. En kamp utan dess like foljde sen, med byte av placeringar ett antal ganger, publiken tjot av upphetsning, Lill-Hondans motor tjot pa rakan, (min "regn-drevning" var val kanske inte dagens allra mest korrekta. Varvade ur sexan strax efter kronet) och alla damer gomde ansiktet i handerna av spanning. Hur skulle det sluta? Skulle den onde Skit-Sege pa sin otillatna KIT-hoj annu en gang vinna kampen om 125-tronen? Skulle den gode, odmjuke rookie-of-the-year Svedberg fa passera mallinjen forst? Sa fan heller.

Sege korde battre an en gang, och jag hade alldeles for manga nara-dodenupplevelser under var lilla fajt, sa jag bestamde mig for att skita i var interna uppgorelse och tanka pa totalen istallet. Gustav hade tyvarr halkat av i Esset, sa jag gladde mig storligen at en inte sa illa pinkad 3e plats i racet. Kom i mal, akte in i depan, och efter att ha parkerat Lill-Hondan och hangt av mig hjalmen forstod jag till min fasa att jag inte bara kommit trea, utan aven sist. Alla utom jag, Sleven,Sege och Gustav hade av olika anledningar valt att inte kora! (vilket jag borde varit medveten om, ifall jag hade brytt mig om att titta pa avsaknaden av startled nr 2) Fitta!!!

Prisutdelningen blev en annu varre upplevelse denna dag, men jag maste saga att jag anda var ganska nojd med min korning. Jag bjod upp till lite fajt mot Evil-Sege, och jag var inte sjukt efter, trots ovana i regn. Dessutom var racet riktigt riktigt kul, och jag kan nu avlsuta sasongen 2010 med ett rejalt sug efter mera nasta sommar! Jag lovar dyrt och heligt att kora battre nasta gang!

Stort tack till LMS for en javligt bra tavling, till mina glada taltpolare for gott sallskap, och till alla SH:s 2-taktslegendarer for trevligt umgange i ert mektalt. Kul att traffa er allihop!

Till sist ett stort och innerligt tack till min fina Lill-Honda for att du alltid staller upp och funkar sa bra, och inte kastar av mig mer an nodvandigt! Du ar bast!

/Lasse
 

Bifogat

  • sviesta5.jpg
    sviesta5.jpg
    39.2 KB · Visningar: 77
  • sviesta.jpg
    sviesta.jpg
    127.8 KB · Visningar: 63
Last edited:
Fantastiskt bra! Tydligen är Skitsege SM-material och eftersom du inte är så långt efter är du det också. Jag kan axla manteln som slow backmarker om ni vill, om det inte regnar eller min mentala status inte sätter stopp eller stjärnorna står fel eller...
 
Bättre sent än aldrig, rapporten alltså!
Skitkul att träffas och tack för all hjälp med el-pianot!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top