Racerapport Knutstorp Rookie 1000 12-13/8

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Lite försenad men här e den i alla fall.

Mitt första race i Rookie 1000 i samband med SM.

Torsdag
Den här gången kommer jag ner till banan i god tid och med hojen i mint kondition. På vägen ner stannar jag i Lindköping och köper en uppsättning regndäck av Håkan. (Tack Håkan :tummenupp ). Tänkte att det är lika bra att vara förberädd på regn om det blir det. (Och det blev regn)

Fredag
Fredagen erbjuder två trängar varav den ena är på torr bana utan regn.
Då jag aldrig kört knutstorp hade jag svårt att hitta runt och tyckte att hela hojjen kändes som en tvål. Tror nästan alla körde om mig och flera spottade säkert och svor över mina konstiga spår och farliga bromspunkter.
Andra passet började det regna och jag fick köra på regndäck för första gången. Det kändes lite konstigt att knäskrapa i sjöarna på banan, men regnet gjorde att glappet i fart minskade till dom andra förarna.

Lördag
Regn på första kvalet och jag har svårt att se något pga allt vatten på visiret.
Tyckte dock att jag började få in lite flyt i körningen och det visade sig att jag kvalat in på 12e plats.

Lagom till andra kvalet visade det sig att någon (Rycktet säger att det var Borg) sölat olja runt hela banan och resten av dagens körning blir inställd.

Söndag
Vaknar på morgonen och märker att det torkat upp och banan ser torr och fin ut. Dock är det regn i luften och jag vet inte hur jag skall göra med däcken. Blir det tort och jag har regndäck på så blir jag förmodligen utkvalad. Och om jag har sliks på och det blir blött så har jag i alla fall mitt förstakval att luta mig på. Då jag bara har ett par fälgar så beslutar jag att jag låter regndäcken sitta kvar på fälgen men att jag tar av fäljarna från hojjen och klämmer bort däcken från däckskanterna. Då kan jag vänta tills ca 30minuter före kvalet med att bestämma mig.
När det är 40 minuter kvar till kval beslutar jag att det blir torrt. Så jag kränger av däcken och slänger på sliks.
När jag just fått på ljulen hur jag hur det börjar dugga på tältduken. det är nu 30 min kvar till kval. Hmmm blir det regn tro. väntar ett par minuter innan jag märker att "det blir regn". Tar av mig tröjjan och sliter tag i verktygen :mad: Nu ska bytas däck.
27 minuter senare har jag bytt båda däcken, tagit på mig skinstället och rullar ut på banan ca 2-3 minuter efter att kvalet startat (måste vara nytt rekord :yoparty ). Just när jag åker ut kommer en hel klunga med folk och jag tar rygg på dom för att få upp tempot. 3-4 varv senare märker jag att dom flesta ligger i vägen och jag går in i depå för att köra ut när det är fritt.
Lägger ett fritt varv och bättrar min kvaltid med ca 2 sec. Och just när varvet är klart blir jag omkörd av någon snabbare som jag tar rygg på. Och bättrar min tid med ytterligare 0.5sec.
Nu har jag bättrat min kvaltid med 2.5 sec och hoppas på en bra placering. Men det visar sig att typ alla bättrat sig med runt 1sec och jag får nöjja mig med 11kvaltid.

Race
Racet går i regn det med och jag rullar ut på banan och ställer upp för provstart. Det blir kaos i dom första leden då dom inte verkar fatta att warmup är startad. Men alla kommer iväg tillslut och ställer sen upp för start igen.
Lampan tänds för att sedan slockna. Jag ger bra gas och får en grym start. ledet framför passerar jag innan dom kommit iväg och ser mig köra om folk genom hela rakan. När jag kommer in i startkurvan ligger jag på en 3e plats och börjar nu känna mig riktigt stressad. Skit vilken start :yoparty Och flera bakom kör mycket fortare.
Jag tar rygg på dom två framför och försöker få tempot. Lyckas haka på i ca 3 varv innan glappet blir för stort. Men i samma veva blir jag omkörd av 3 stycken andra. Ligger nu på en 6e plats och ser Macke komma över krönet i hårnålen ust när jag går in i vänstern. Så här fortsätter det i några varav och jag märker att macke inte kommer närmare. I själva fallet börjar avståndet att öka. Efter 10 varv känner jag att hojen börjar bli slö. I själva verket är det tempot som ökat samt att det blivigt lite torrare. provar att gå ner en växel och och känner att det går betydlit fortare. Macke försvinner bakom och jag närmare mig hojjar framför. En krash på långa rakan gör att jag kommer upp en placering. Och efter ytterligare några varv kör jag om en av dom som körde om mig i början av racet. Vid målgång har jag långt försprång till den bakom och en stor lucka till den framför.
Blir inskickad i parkfarme och har inte riktigt koll på vilken plats jag hamnat på. Men när jag ser att han jag just kört om också får köra in där så fattar jag att det borde vara 4e plats.

Trots regnet blev det en fantastisk helg med bra körning och utvekling av mig själv som förare. Och för att vara mitt 3e race är jag grymt nöjd med en 4e plats.

Jag har nu lyckats signa sponsorerna lägenhetsbyte.se och skyltar & sånt som sponsrar med riktigt depåtält samt sponsordekaler och tryck.

Jag har nu bokat in mig på både Gelleråsen och Falkenberg. Får se om det även blir B-race på Mantorp.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show