Racerapport ERF-REC KGA #76 KSP Racing

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
KSP RACING NYHETSBREV – Racerapport deltävling 3 REC 2010, Karlskoga 29/7

Äntligen!!! Men låt oss ta det från början…
Inför tredje deltävlingen på Karlskoga motorstadion lovades det regn.
Calle skulle på släktkalas i Finland, så föraruppställningen blev Magnus, Gustav och Kristoffer.
Varje år arrangerar Karlskoga motorstadion ”Bikeweek”, en dryg vecka fullmatad med motorcykelevenemang på motorstadion. Magnus och Gustav åkte upp ett par dagar innan race för att få ta del av denna vecka och få lite extra träning. För Gustav var detta första gången på Karlskogabanan och den är rätt knixig och svår att lära sig. Magnus har kört den två år och Kristoffer körde den 2005-2007. Racet kördes på en torsdag och dagen började som vanligt med tidskval.

Precis som tidigare endurancerace, körs två klasser NEC och REC. KSP Racing kör i REC-serien.
Även om dessa två klasser kör i olika serier, med delad resultaträkning är man alltså på banan samtidigt och med samma längd på racet, dvs. 6 timmar (förra året körde REC bara 3 timmar).

Som utlovat blev det regn. Mycket regn. Först ut på kvalet var Magnus, honom skickade vi ut med;
–” ta det lugnt, det är en lång dag”. Det handlade mest om att få känna på inställningarna på hojen i det hällande regnet. Näst ut körde Kristoffer, första gången på RR-hoj sedan premiären i april och första gången på Karlskoga sedan 2007. Kristoffer hade ingen aning vad han skulle förvänta sig. Kristoffer brukar vara snabb i regn. Men sista gången han körde i regn, slutade det i sandfållan… Kristoffer höll sig på hjulen och kunde lämna över till Gustav som skulle sist ut. Gustav körde ett gäng varv och kom in i depå innan kvalet var slut. Kristoffer hade under tiden kikat lite på tiderna och menade att vi kunde allt ligga lite högre upp i listan, utan att för den saken, köra på marginalerna. Kristoffer gav sig då ut på ytterligare ett par varv för att ge oss lite bättre startposition och på sista varvet sattes snabbaste tid som gav oss en slutlig 7e placering inför start.

Mellan kval och start funderade vi på strategi och däcksval. Det hade nämligen slutat att regna. Satellitbilderna visade att mer regn var att vänta. Men det var frågan om det nya regnet skulle komma till start eller någon timme senare. Skulle det vara regn hela racet, eller skulle det bli upptorkande och skulle vi då välja intermediatedäck? Vi hörde och såg hur teamen diskuterade, här kunde vi alltså vinna eller förlora placeringar. Utan att ens ha startat!
Vårt grannteam, GSM-motorshop, valde att starta på intermediatedäck, de trodde att regnet skulle dröja och att det skulle bli ”torrspår”. Vi valde att starta på regndäck. Temperaturen i asfalten var så låg och även om det skulle bli ett torrt idealspår, skulle man kunna kyla däcken i de vattenpölarna som säkerligen inte skulle torka upp innan nästa regnväder kom in. Vi bestämde att Magnus skulle starta.

Racedags
Magnus gör en kanonstart och kommer iväg bland de främsta teamen och vid första passering utanför depå räknar vi honom till en 6e placering ut på sitt andra varv. Perfekt!
Under sitt första pass håller regnet sig borta och vätan på banan minskar successivt, skulle det bli ”torrspår”? Efter ca.45 minuter uppstår en ”safetycar-situation”, vi hade bestämt att vid dessa skulle vi gå in och tanka och byta förare. Vi ligger på 7e plats när Magnus går in i depå. Kristoffer kör ut med fulltank och full av energi. Himlen var mörk men ändå inget regn. Regnet höll sig borta och efter ca.20 minuter signalerade Kristoffer att banan började torka upp, vad skulle man göra!? Kristoffer fick slå av på tempot för att inte bränna upp de mjuka regndäcken och körde mjukt och försökte kyla däcken i de få pölarna som låg kvar längs med banan. Skulle teamet göra sig redo för ett däckbyte och skulle man då byta till slicks? Vi låg nu på en 10e placering.
Efter ytterligare 3-4 varv öppnade plötsligt himlen och regnet störtregnade ner. Nu blev det halt! Varvtiderna sjönk med 10 sekunder per varv. Vilken tur att vi inte han köra in i depå för däckbyte!
Efter ungefär en timme börjar Kristoffer ta placeringar och vi ligger uppe på en 6e plats. Kristoffer fortsätter att köra och försöker vänta ut en eventuell ”safetycar-situation” eller att köra upp så mycket som möjligt av bensinen. I regn räcker dock bensinen betydligt längre då man kör med mindre gaspåslag och med mjukare körstil. Efter nästan en och en halv timme är Kristoffer trött, riktigt trött. Kristoffer går in i depå från en 7e placering. Full tank och Gustavs tur att ge sig ut i det fortsatt hällande regnet. Det regnar så mycket så man vattenplanar på flera ställen.
Vid varje depåstopp dalar vi ett par placeringar men hämtar upp igen. Så även Gustav, snart är han uppe på en 7e plats igen. Gustav får ett långt och blött pass, även han kör knappt en och en halv timme. När han byter med Magnus, som ska ut på sitt sista pass ligger vi fortfarande bland de 10 första teamen totalt och vi gissar att vi ligger på 4e plats av REC-teamen. Ska vi kunna hamna på pallen!? Tanken ger oss alla ny energi och vi har siktet klart, pallen nästa!

Vi bestämmer att låta Magnus vara ute så länge han bara orkar och att Kristoffer sedan ska försöka köra hela sista tiden ut. Då får vi ett byte mindre och kan kanske vinna någon placering ytterligare.
Efter 45 minuter av Magnus pass, åker safety-car ut utan att något team har vurpat. Regnet öser ner. Efter någon minut beslutar tävlingsledningen att bryta racet. Det regnar för mycket, det är för mycket vatten på banan. Det är helt enkelt för farligt för att köra motorcykel i 200 km/h.
Efter några sekunders tankeverksamhet förstår teamen att racet är slut, hur ligger vi till!?!?
Vi ligger 7a totalt men är vi topp 3 i REC? Efter att sprungit lite fram och tillbaks mellan monitorerna ser vi att vi ligger 3a i REC!!! Äntligen, pallen!!!

Summering
Racet blev alltså avbrutet efter 4 timmar och 21 minuter. Vinnaren körde 162 varv, tvåan 160 varv, vi körde 158 varv och de som kom fyra och femma körde 156 varv.

Blöta, trötta men så glada och så nöjda med vår tredjeplacering.
Vi visste att vi kunde, nu har vi bevisat, vi är i toppen för att stanna!
Vi höjer nu målsättningen från topp 10; Nu är vår målsättning topp 5 totalt och vi ser nu att det inte är en helt orealistisk målsättning. Förutsatt att vi tar oss i mål. Vilket är halva grejen med endurance och långlopp….Vi ligger nu på en 8e plats i tabellen.
(som ni hittar här: http://www.mylaps.com/championship/view.jsp?id=11152)

Avslutningsvis vill vi tacka alla våra sponsorer som hjälper oss med vår satsning!
Nästa race är den 17 september på Mantorp park.

Gustav debuterar i Rookie 1000
Efter bra körning på träning i Anderstorp och ERF i Falkenberg bestämde Gustav sig för att köra Rookie 1000. Debuten sker i Anderstorp 7-8 augusti. Med förstärkt självförtroende efter Karlskoga tror vi att Gustav kan komma bland de 20 främsta.
Här gör han alltså tävlingsdebut i vanliga sprintrace. Gustav har kört ett par gånger på legendariska Anderstorp och vi vet att hans varvtider räcker till. Kan han bara köra smart och med självförtroende så gör han bra ifrån sig på sin Rookie-debut. Gustav får sällskap av Magnus som redan kör SM-serien men då i Rookie 600 och vi hoppas få se dem båda i topp 15-20 i resultatlistorna. 40 förare startar i respektive klass

Vi hörs snart igen!
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top