Racerapport #12 Pro Superbike

• Thread starter Thread starter 12
  • Start date Start date

12

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
2009 Kawasaki ZX10 Pro Superbike
Jaha, då var den första race helgen på 8 år avklarad :yoparty och för att sammanfatta med ett enda ord så tycker jag det gick ok.

vi = Jag (Lars Rydén, förare & sponsor :tummenupp )
Tomas (Entusiast mek. och polis på fritiden, genuint motorintresse)
Simon (Entusiast Mek. som gärna lägger en lakrits på både väg och bana)

Jag började med att ta mig till Mantorp redan på Torsdagen för att kolla läget och ha en genomgång med Teamet (Cawalli Support) där mötte jag upp med Simon som tagit hojen (R6) till Mantorp efter det åkte vi till världsmetropolen Vimmerby som tyvärr är där jag sover om nätterna för tillfället. Fredagen, upp kl 05:55 och i väg för att hämta Tomas sen var de 3 musketörerna samlade precis som på den gamla goda tiden då en swing bara var 2 fyrkantiga profil rör och inte något som ser ut att vara konstruerat av NASA :)

Väl framme var det blandade känslor som man klev i skinnet för att ge sig ut med resten av de lätt utveckligstörda förarna kl 09:00 och testa banan, det var lite halt första varven men sen gick det rätt hyggligt, lyckades skamset prestera 1.22:6, men det var i alla fall 1 tiondel bättre än träningen som var veckan innan.

Sen var det en lång väntan på att få köra kvalet, lite besiktningar och förvirring över vad man ska åka med för däck då dom verkar komma i mer än typ 2 fungerande blandningar som det var 2001. Tids kvalet gick hyggligt men målsättningen var att komma ner 2 sekunder på varvtiderna men jag lyckades bara med 1,4 - 1.21:2 blev resultatet och inte helt illa då jag fortfarande åker på fel växlar så att mina utgångar på rakan bla ser ut som ett möten med de andra förarna.

Har inte haft ett enda släpp eller sladd ut ur kurvorna så här långt heller. Lär mig fortfarande hojen och det är en del, har aldrig kör tidigare med: Slirkoppling, quick shifter, 75hk mer på bakhjulet, chassi som inte också svänger i kurvorna, bromsar som fungerar, och svårast... race växelåda med 1:an uppåt. Sen är det en massa mer som är nytt på en Superbike 2008 års modell jämfört med en SS60 1999.

Summering av hojen som Adde byggt = :yoparty

Lördagens Warmup var mest tidsfördriv, sänkning från kvalet med några hundradelar så det kändes ganska kasst.

Dax för race.. vi stod med däckvärmarna på i depån.. vänta, vänta... sen dags att åka ut.. jag kollade en klocka dom hade i bandepån som visade 3 min, ok tänkte jag det är bara att vänta tills det är några sekunder kvar och sen dra ut för att ställa upp inför warmup varvet.. drog ut när klockan visade 18 sekunder och till min förvåning kom jag ut efter pacecar bilen.. hum vad är detta.. väntade på att han skulle ge en grön lampa som dom sagt att den gör när man kan köra om men det kom ingen lampa, han satt och vevade med armen inne i bilen så jag klippte om.. väl framme vid grid var det ganska segt att hitta var man skulle stå men gissade min plats efter ett tag sen hördes skrik från bandepån och jag undrade om det brann någonstans eller vad som hänt :confused:

Kollade och dom stod och gasade med händerna osv och jag fattad ingenting... sen gick starten ? Vad hände med warmup varvet ? Jag åkte första varvet "med en hand på styret" då jag fortfarande inte fattat riktigt att starten verkligen gått och blev omkörd av några förare, då tänkte jag att racet kanske har startat men jag vågade inte köra om då jag INTE ville bli diskad om det nu va så att det fortfarande var warmup lap.. totalt förvirrad dök start och mål rakan upp igen och jag fattade att det var dags att gasa lite om man inte skulle bli dead last i första racet :3freak

Tryckte på i 3 varv och lyckades passera 3 gubbar sen blev det pacecar och några varv efter den, när den släppte fältet hamnade jag bakom Anders Eskilsson men jag var inte riktigt på hugget så han fick en lucka som jag inte lyckades hämta in och sen var racet slut :confused:

Sammanfattning av racet = ??

Sänkte i alla fall varvtiden med 1,2 sekunder till 1.20:1 och hade första fot skrapet så det var jag lite nöjd med.. Tycker fortfarande att det inte går speciellt snabbt så jag hoppas varvtiderna ska gå nedåt med samma takt som den här helgen men det är mycket att lära sig :tummenupp

Närmast kan det bli ett inhopp på Anderstorp om det finns möjlighet, älskar Anderstorp så det vore kul och viktig träning för mig !!

Vill tacka Tomas och Simon för ett mycket bra jobb som mekaniker åt Old School teamet www.rdtracing.com !!

En stilstudie på #12.

Bifogat

• Picture 182.jpg
    Picture 182.jpg
    143.1 KB · Visningar: 143
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...