Raceläge på växelföraren

tomZone

Ivrig
Gick med
8 May 2008
Hoj
2008 Honda 1000 RR Fireblade
Hej!
Tänkte ändra växelföraren till raceläge med 1:an upp å resten ned. Är det någon som gjort det med befintlig originaldelar? :va

Tips mottages! :banana

Borde inte vara svårare än att du vänder på "anslutningen" på axeln till växellådan. (eller tar det i då någonstans?)

Edit: så snabb jag va då. :tungan

Last edited:
Kanske en dumfråga men vad tjänar du på att ha 1an upp och resten ner? För mig verkar detta bara underligt men sedan kan jag inget som roadrace:ing heller :tungan

Går lite fortare att växla med (sägs det), lättare att trampa ner med foten än att vinkla upp den. (prova att vicka foten upp å sen ner)

Tack för svar men det är kanske en vanesak :), kanske får "träningsverk" om man kör mycket bana och växlar mycket, man kanske slipper detta med som du säger, mindre ansträngning att trampa än lyfta.

Fast man kanske växlar lika mycket upp som ner i alla fall, hmmm. Aja tack för svar :tummenupp

Fördelarna är inte jätte-uppenbara, men dom finns. På vissa banor vill man gärna växla upp med lite nerlägg, men under nedväxling har man oftast hojen ganska rak så där går det bättre att lirka med foten under pedalen.

Enklare att lägga i högre växel när man hänger av.
På rakan kan man lägga tryck på pedalen så växlar hojen när övervarvningsskyddet slår till. Kan man även programera när övervarvningsskyddet skall kicka in växlar man alltid på toppen av effektpuckeln.

Jag har gjort det på Suzukin (av misstag). Satte dit främre "armen", den på växelbytaraxeln så armen pekade nedåt istället för uppåt efter lite service.
Om det inte var för att jag ska hojen för att övningsköra med min son så hade jag behållet det så.
En vits som jag ser det är ju att man har foten ovanpå växelspaken vid utgång ur kurvor. Vid växling.
Och vurpar man då, lowsider, är det ju mindre risk foten fastnar under fotpinnen och bryts av över fotpinnen. Om man har foten ovanpå växelspaken. Med 6an nedåt.
Allra säkrast för att undvika att foten fastnar vid lowsider är att ha fotpinnen nära tårna i kurvor och inte växla med nedlägg.

Last edited:
Tack för svar men det är kanske en vanesak :), kanske får "träningsverk" om man kör mycket bana och växlar mycket, man kanske slipper detta med som du säger, mindre ansträngning att trampa än lyfta.

Fast man kanske växlar lika mycket upp som ner i alla fall, hmmm. Aja tack för svar :tummenupp

om man får träningsvärk av att växla får man nog besöka gymmet lite oftare ist:tummenupp

om man får träningsvärk av att växla får man nog besöka gymmet lite oftare ist:tummenupp

hehe, kom och tänka i de banorna för att jag satt febrilt ett tag och testade att vicka foten upp och ner i luften, det blev fan jobbigt :D:gnissla

Har inte testat att köra bana i flera dagar i sträck osv. Så tänkte bara lite :)

Men bra förklarande svar har kommit i tråden:tummenupp

Ja, man får träningsvärk av att köra bana, men inte av växlandet, det brukar vara framsidan på låren som tar dom stora smällarna. Förutsatt att man hänger som man ska och inte bara sitter mitt i sadeln och åker runt tex Gelleråsen på 3 min blankt :rolleyes:

Enklare att lägga i högre växel när man hänger av.
På rakan kan man lägga tryck på pedalen så växlar hojen när övervarvningsskyddet slår till. Kan man även programera när övervarvningsskyddet skall kicka in växlar man alltid på toppen av effektpuckeln.
Det känns som viss misshandel att alltid dra till varvstoppet, och dom gånger jag har gjort det av misstag så har aldrig växeln ramlat i av sig själv, trots att jag har haft tryck på växelpedalen.

Kan inte annat än hålla med: bl.a. 7-faldige AMA Superbikemästaren Mat Mladin som alltid körde 1an nedåt o resten uppåt, på alla sina racehojar med motiveringen:

-Det är oftast mer bråttom o hetsigare i nedväxlingarna (speciellt om man ska bromsa sig om någon samtidigt) o går fortare att bara panga nedåt när man samtidigt klämmer fast sig med låren/knäna mot tanken vid sena stenhårda inbromsningar.

-Oftast är det majoritet högerkurvor runt racerbanor (som går medsols) då har man ju vänstern (växelfotens) hålfot med lätt tryck på fotpinnen o press mot fotpinneplattan vid utgång ur kurvor, det snabbaste sättet är då att peta uppåt när foten ändå i normalläget pekar snett nedåt, utan att förstöra trycket på fotpinnen o orsaka obalans på hojen o fjädringen.

-Lättare/smidigare att växla upp bakåt då draget på foten är bakåt pga accet o lättare att få i växlarna då man "drar i dom" med mer kraft o repeterbarhet.Mkt lättre att få i falskt-friläge om det gropigt o slår samtidigt som man petar nedåt i uppväxlingen.

-Det är oftast väldigt få vänsterkurvor som kräver en snabb serie av uppväxlingar. På en banracer har man ofta högre placerade fotpinnar så detta med att få foten i kläm mellan marken o växelpedalen är inget större problem.

-Samtidigt körde Mladin även med ett finger på kopplingen för att vid fetsladdar lätt slira till på kopplingen o hämta in o undvika en ev. highsider, samt även snabbt få ner framhjulet om det började wheela alltför mkt. Det sköter man mkt snabbare med fingrarna än att bromsa till på bakbromsen med foten, som man oftast inte ens är i närheten av när man in i kurvor kör med främre trampdynan på pinnen, växelvis pressar hålfoten i fotpinnen ur kurvor.

-Sen har jag hört (sant lr inte?) att det i quickshifterns begynnelse var enklare att justera in/få det att fungera bättre/mer tillförlitligt med ett system med sk. push-switch = standard shift pattern (1an nedåt resten uppåt).

SMART KILLE!!

Kan inte annat än hålla med: bl.a. 7-faldige AMA Superbikemästaren Mat Mladin som alltid körde 1an nedåt o resten uppåt, på alla sina racehojar med motiveringen:

-Det är oftast mer bråttom o hetsigare i nedväxlingarna (speciellt om man ska bromsa sig om någon samtidigt) o går fortare att bara panga nedåt när man samtidigt klämmer fast sig med låren/knäna mot tanken vid sena stenhårda inbromsningar.

-Oftast är det majoritet högerkurvor runt racerbanor (som går medsols) då har man ju vänstern (växelfotens) hålfot med lätt tryck på fotpinnen o press mot fotpinneplattan vid utgång ur kurvor, det snabbaste sättet är då att peta uppåt när foten ändå i normalläget pekar snett nedåt, utan att förstöra trycket på fotpinnen o orsaka obalans på hojen o fjädringen.

-Lättare/smidigare att växla upp bakåt då draget på foten är bakåt pga accet o lättare att få i växlarna då man "drar i dom" med mer kraft o repeterbarhet.Mkt lättre att få i falskt-friläge om det gropigt o slår samtidigt som man petar nedåt i uppväxlingen.

-Det är oftast väldigt få vänsterkurvor som kräver en snabb serie av uppväxlingar. På en banracer har man ofta högre placerade fotpinnar så detta med att få foten i kläm mellan marken o växelpedalen är inget större problem.

-Samtidigt körde Mladin även med ett finger på kopplingen för att vid fetsladdar lätt slira till på kopplingen o hämta in o undvika en ev. highsider, samt även snabbt få ner framhjulet om det började wheela alltför mkt. Det sköter man mkt snabbare med fingrarna än att bromsa till på bakbromsen med foten, som man oftast inte ens är i närheten av när man in i kurvor kör med främre trampdynan på pinnen, växelvis pressar hålfoten i fotpinnen ur kurvor.

-Sen har jag hört (sant lr inte?) att det i quickshifterns begynnelse var enklare att justera in/få det att fungera bättre/mer tillförlitligt med ett system med sk. push-switch = standard shift pattern (1an nedåt resten uppåt).

SMART KILLE!!

Men ingen världsmästare, finns nog ingen topp3 i någon vmklass inklusive endurance som från sjuttiotalet och till nu inte kör eller körde med raceväxlat. :krama

Men ingen världsmästare, finns nog ingen topp3 i någon vmklass inklusive endurance som från sjuttiotalet och till nu inte kör eller körde med raceväxlat. :krama

Om jag inte är felinformerad så kör Biaggi "gatväxlat", men stämmer det så är han ju helt klart ett undantag.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!