Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kanske en dumfråga men vad tjänar du på att ha 1an upp och resten ner? För mig verkar detta bara underligt men sedan kan jag inget som roadrace:ing heller![]()
Tack för svar men det är kanske en vanesak, kanske får "träningsverk" om man kör mycket bana och växlar mycket, man kanske slipper detta med som du säger, mindre ansträngning att trampa än lyfta.
Fast man kanske växlar lika mycket upp som ner i alla fall, hmmm. Aja tack för svar![]()
om man får träningsvärk av att växla får man nog besöka gymmet lite oftare ist![]()
Ja, man får träningsvärk av att köra bana, men inte av växlandet, det brukar vara framsidan på låren som tar dom stora smällarna. Förutsatt att man hänger som man ska och inte bara sitter mitt i sadeln och åker runt tex Gelleråsen på 3 min blanktTack för svar men det är kanske en vanesak, kanske får "träningsverk" om man kör mycket bana och växlar mycket, man kanske slipper detta med som du säger, mindre ansträngning att trampa än lyfta.
Fast man kanske växlar lika mycket upp som ner i alla fall, hmmm. Aja tack för svar![]()
Det känns som viss misshandel att alltid dra till varvstoppet, och dom gånger jag har gjort det av misstag så har aldrig växeln ramlat i av sig själv, trots att jag har haft tryck på växelpedalen.Enklare att lägga i högre växel när man hänger av.
På rakan kan man lägga tryck på pedalen så växlar hojen när övervarvningsskyddet slår till. Kan man även programera när övervarvningsskyddet skall kicka in växlar man alltid på toppen av effektpuckeln.
Kan inte annat än hålla med: bl.a. 7-faldige AMA Superbikemästaren Mat Mladin som alltid körde 1an nedåt o resten uppåt, på alla sina racehojar med motiveringen:
-Det är oftast mer bråttom o hetsigare i nedväxlingarna (speciellt om man ska bromsa sig om någon samtidigt) o går fortare att bara panga nedåt när man samtidigt klämmer fast sig med låren/knäna mot tanken vid sena stenhårda inbromsningar.
-Oftast är det majoritet högerkurvor runt racerbanor (som går medsols) då har man ju vänstern (växelfotens) hålfot med lätt tryck på fotpinnen o press mot fotpinneplattan vid utgång ur kurvor, det snabbaste sättet är då att peta uppåt när foten ändå i normalläget pekar snett nedåt, utan att förstöra trycket på fotpinnen o orsaka obalans på hojen o fjädringen.
-Lättare/smidigare att växla upp bakåt då draget på foten är bakåt pga accet o lättare att få i växlarna då man "drar i dom" med mer kraft o repeterbarhet.Mkt lättre att få i falskt-friläge om det gropigt o slår samtidigt som man petar nedåt i uppväxlingen.
-Det är oftast väldigt få vänsterkurvor som kräver en snabb serie av uppväxlingar. På en banracer har man ofta högre placerade fotpinnar så detta med att få foten i kläm mellan marken o växelpedalen är inget större problem.
-Samtidigt körde Mladin även med ett finger på kopplingen för att vid fetsladdar lätt slira till på kopplingen o hämta in o undvika en ev. highsider, samt även snabbt få ner framhjulet om det började wheela alltför mkt. Det sköter man mkt snabbare med fingrarna än att bromsa till på bakbromsen med foten, som man oftast inte ens är i närheten av när man in i kurvor kör med främre trampdynan på pinnen, växelvis pressar hålfoten i fotpinnen ur kurvor.
-Sen har jag hört (sant lr inte?) att det i quickshifterns begynnelse var enklare att justera in/få det att fungera bättre/mer tillförlitligt med ett system med sk. push-switch = standard shift pattern (1an nedåt resten uppåt).
SMART KILLE!!
Men ingen världsmästare, finns nog ingen topp3 i någon vmklass inklusive endurance som från sjuttiotalet och till nu inte kör eller körde med raceväxlat.![]()
Biaggi har alltid gjort och kör fortfarande med "gatväxlat". Fem VM-titlar.Men ingen världsmästare, finns nog ingen topp3 i någon vmklass inklusive endurance som från sjuttiotalet och till nu inte kör eller körde med raceväxlat.![]()
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |