Racekåpor på gathoj lagligt?

b0ck3n

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2019
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2013 BMW S1000RR
Hej!
Mitt första inlägg här. Är en total färsking på mc men har naturligtvis stora drömmar, och trots intensivt googlande så har jag inte funnit svar på alla mina frågor. Därav detta inlägg.

Vill göra om en R1 från 2009 till att i så stor utsträckning som möjligt likna en M1. Planen började med att införskaffa lackat kåpset med dekaler och allt färdigt att skruva på, men för att få plats med den design jag vill använda behöver jag helt enkelt mer kåpa än original tillåter. De set som ser ut som jag vill är avsedda för bana, så då kommer vi äntligen fram till frågan: är dessa lagliga att köra på gatan?

Det kit jag fastnat för kan ses här: http://www.lacomoto.com/en/2009-12/82-racing-bodywork.html

Förstår att lysen, blinkers och regskylt är måsten, så de måste anpassas för att tillåta dessa. Om det görs är allt frid och fröjd sen?
 
Hur ser planen ut för anpassning till M1-likt utseende i övrigt? Inte mycket som är likt på de två hojarna...

Ang blinkers så är Biltemas miniblinkers både riktigt bra och riktigt små, men kanske inte det utseende du tänkt?
 
Vill du ha bättre kvalisort och ett fullkomligt asgrymt ljus så är det Kellermann Atto som gäller.
Finns med kombinerad bak/broms/blink tex. och syns verkligen även i fullt dagsljus vilket inte BTs minileddar gör, de hamnade i min bra-att-ha-låda och där lär de få ligga.



https://www.bikeheaven.com/produkt/kellermann-atto-dark-svart/
BH-1-KELLERMANN-ATTO-DARK-1.jpg

Som referens så är skruven M5
 
Vill du ha bättre kvalisort och ett fullkomligt asgrymt ljus så är det Kellermann Atto som gäller.
Finns med kombinerad bak/broms/blink tex. och syns verkligen även i fullt dagsljus vilket inte BTs minileddar gör, de hamnade i min bra-att-ha-låda och där lär de få ligga.



https://www.bikeheaven.com/produkt/kellermann-atto-dark-svart/
BH-1-KELLERMANN-ATTO-DARK-1.jpg

Som referens så är skruven M5

Den där blir perfekt, tack för tipset!

Hur ser planen ut för anpassning till M1-likt utseende i övrigt? Inte mycket som är likt på de två hojarna...

Jag tänker att jag börjar enkelt och köper Lacomotos racekit - bredare sidokåpor, belly pan, skumsits, undertail, singelkuts osv, tankkåpa med venthål, det tror jag tar mig en bra bit på vägen. Just nu funderar jag på hur jag ska värmeisolera underkåpan/avgassystemet så inte lacken smälter bort på första vändan... Undertail borde klara sig med tanke på kolfiber-slipon.

edit: svingarmsskydd och kort bakskärm i kolfiber ligger också på listan.
 
Last edited:
Det korrekta svaret är att du inte får ändra en helfordonsgodkänd mc med delar som inte är godkända för just den modellen (vilket inga alternativa kåpor är). I Sverige är det i dagsläget inga problem i praktiken men kör inte in en ombyggd hoj Tyskland, det kan sluta riktigt illa.
 
Det korrekta svaret är att du inte får ändra en helfordonsgodkänd mc med delar som inte är godkända för just den modellen (vilket inga alternativa kåpor är). I Sverige är det i dagsläget inga problem i praktiken men kör inte in en ombyggd hoj Tyskland, det kan sluta riktigt illa.

Om det finns något land där man kör i trafik med vedervärdigt fult ombyggda hojar så är det i Tyskland. Jag kan inte tänka mig att en uppsättning snygga eftermarknadskåpor med dekaler skulle leda till problem, någonstans. Så länge det finns fungerande och väl synliga lysen och inga toklösningar. Det får ju inte låta speciellt högt heller men det är ett fullt rimligt krav.
 
Man får ju utan problem gjuta en kåpa som ser ut som en delfin att köra med om man vill. Var inte orolig.
 
Tänker du på dessa små runda? En bekant har dem på sin hoj och de syns löjligt bra, tycker jag. Även i fullt dagsljus.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/blinkers/led-miniblinkers-x-small-2st-2000032579

Japp, precis dem är det.
Det är klassiskt BT, det som funkar kommer antagligen från en annan tillverkare i nästa leverans.

Jag ersatte dem med klassiska kinesiska miniblinkers typ dessa och det var 7 resor bättre, och så passade de bättre till hojen.
41-904.jpg
 
Här har du allt du behöver till en riktigt minimalistisk komplett bakändeslösning med alla ljus som krävs, om du tänker till så går det säkert att lösa något snabbfäste också.

2019-06-25_08-41-29.jpg
 
Last edited:
Tack för alla bra tips!

Liten uppdatering: äntligen fått svar från Lacomoto. De kan anpassa racekitet för att tillåta alla lampor etc - något deras återförsäljare i USA sagt nej till (de hann svara först), så det var goda nyheter! Men problemet med smältande belly pan kvarstår..
 
Vad blir problemet, om jag fattade rätt så är det racekåpor avsedda för just din hoj som du ska hänga på så vad har du ändrat eftersom standard inte funkar?
 
Vad blir problemet, om jag fattade rätt så är det racekåpor avsedda för just din hoj som du ska hänga på så vad har du ändrat eftersom standard inte funkar?

Vet inte om jag förstått frågan rätt så jag försöker täcka alla möjligheter. SBK Unlimited säljer kit från Lacomoto i USA, tror de även anpassar/förbättrar kitet, men de gör inget för att underlätta användandet av kåporna på gatan. Lacomoto själva, däremot, som bygger kitet på beställning kan anpassa för gatubruk.

Moto XP Ricambi, som står för lackeringen av kåporna, tar emot dessa från Lacomoto och lackar enligt min beställning. De varnar dock för stängda underkåpor/belly pans eftersom många av deras kunder rapporterat att lacken smält bort. Googlesökning visar att det är ett vanligt problem med belly pans på R1or år 09-14, oavsett system, och trots att man lindar rör och/eller utför annan värmeskyddsåtgärd. (2015- verkar inte utveckla samma värme). Så lackeraren föreslår helt enkelt att man använder stock belly pan.
 
Ok, då är jag med.
Det blir helt enkelt för varmt i båten.

Alt 1.
Ärr är sexigt, en bränd kåpa = race och du vill ju ha en gatlegal racehoj.

Alt 2.
Öka ventilationen i underkåpan med slitsar täckta av sträckmetall i alu, det går oftast att få snyggt och streckmetallen låter lackeringen gå ut i ventilationsområdena.
Det blir inte godkänt för bana längre, men du skulle ju åka landsväg i alla fall

Alt 3.
Använd originalbåten som antagligen är öppen nedåt. Enklast och smidigast men kanske inte coolast
 
Last edited:
Min Google-Fu sviker mig här, jag vet att jag sett underkåpor med ventilationsöppningar som jag beskrev i alt 2 men jag hittar inga bilder.

Jag antar att problemet är i kröken in under tråget, har hittat bilder på folk som ventilerat där.
Gör ett lite större och snyggare format hål, täck med sträckmetall från insidan och lacka i ditt livré
attachment.php
 
Last edited:
Det har jag också funderat på, fler och fler nya modeller har långa belly pans men med just ventilationshål. Mm inte dumt...

Jag har fått ett första förslag från Moto XP Ricambi som jag lägger upp här. Det är en enkel rendering så man får ha lite fantasi gällande lackfinish, rensad bakdel, större svingarmsskydd, hugger bak osv. Jag har också en lista med justeringar jag vill göra.

Namnlös.jpg
 
Tänker du på dessa små runda? En bekant har dem på sin hoj och de syns löjligt bra, tycker jag. Även i fullt dagsljus.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/blinkers/led-miniblinkers-x-small-2st-2000032579

Håller med, dessa må runda syns väldigt bra i dagsljus vilket inte de andra som är ovala gör, har såna på både lill Hondan och Thruxtonen. Dessa runda blinkers säljs förövrigt på andra ställen till dubbla priset. Tycker dom är riktigt bra, syns knappt på hojen och lyser som bara den.
 
Då är det kanske jag som fått ett par måndagsex.
Men hitta någon som säljer Kellermann och se dem i verkligheten, de i en klass helt för sig själva.
Om man minskar den ljusavgivande ytan så måste ljusstyrkan upp maximalt för att man ska synas
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top