Racehjälmar - billigt på nätet?

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
ZX6R -07 banhoj
Precis som det står. Finns det någon stans på nätet man kan köpa billiga hjälmar ifrån? Kanske utomlands typ tyskland eller dylikt?

Det är för dyrt att köpa nya hjälmar hela tiden och sen krascha sönder dom inom en vecka. Det jag har använt hittils är Shoei XR-1000 som är grymt sköna. Är detta overkill? Kan man ha en billigare "sämre" hjälm?

Dom som kan något säger att man ska byta hjälm varje gång man vart i backen med huvudet men hur hårt menas med detta? Finns det något sätt att ta reda på om den har "spruckit"?

Jag köpte min XR-1000 på www.helmetcity.co.uk Finns vissa lacker som är billiga (och ovanliga här). Frakten gick på 2-300kr och jag hade hjälmen på ca 10 dagar från betalning. Han finns på engelska ebay också.

Sedan en hjälm som sitter bra är ju viktigt när man kör race även om det kan bli dyrt om man kraschar ofta. Har hjälmen varit i asfalten byter jag, men om det är en lättare avåkning i gräs/lecakulor så återanvänder jag hjälmen. Är häljet skadat så är det bara att byta.

Det är ytterst sällan själva skalet spricker, kan nästan garantera att du varit medveslös då.

Slår du i och är det minsta 'groggy' efteråt är det soptunnan med hjälmen, utan att skalet spricker trycker du ihop 'frigolit' stoppningen i hjälmen en aning och gör du en ny smäll skyddar hjälmen sämre och din hjärna får en hårdare smäll. Tillräckligt hård så är det nattmössa.

Ligger du och glider/kasar och sakta skrapar i hjälmen kör vidare om det endast är lack/gelcoat som är skrapade.

Jag köpte min XR-1000 på www.helmetcity.co.uk Finns vissa lacker som är billiga (och ovanliga här). Frakten gick på 2-300kr och jag hade hjälmen på ca 10 dagar från betalning. Han finns på engelska ebay också.

Sedan en hjälm som sitter bra är ju viktigt när man kör race även om det kan bli dyrt om man kraschar ofta. Har hjälmen varit i asfalten byter jag, men om det är en lättare avåkning i gräs/lecakulor så återanvänder jag hjälmen. Är häljet skadat så är det bara att byta.

Bra priser men enligt hemsidan så kan man inte välja Sverige för leverans? Eller gör jag fel? Please help! :-)

Ungefär lika många dollar i USA som pund i England.

Shoei har en billigare raid II hjälm som finns i svart för den "sparsamme"
Om du köper svart slipper du betala dyra pengar motivlacken som inte förbättrar hjälmens funktion. Raid II är något enklare bl.a. har den ingen vinge.

Skall du "spara" mycket pengar så köp en plasthjälm
Personligen skulle jag inte vilja köra bana med en moppehjälm i plast.

(Prisvärda lågprisprodukter hitttar du hos t.ex Biltema, Jula och Lidl)

Last edited:
Problemet är inte att höljet spricker.
Det som händer när du är i backen är att frigoliten/skumplasten i hjälmen deformeras för att ta upp stöten så att inte ditt huvud måste göra det.
Krashar du så att höljet spricker så har det varit en rejäl smäll. Så rejäl att det är troligt fått åtminstone en rejäl hjärnskakning.
Med andra ord. Känn på inredningen. Har inte skumplasten eller frigoligen deformerats så går det att fortsätta använda hjälmen. Vid minsta tveksamhet, köp ny hjälm. Redan deformerad frigoligt kommer inte att skydda ditt huvud på ett bra sätt nästa smäll.

Som info så är det enligt vad jag hört väldigt svårt att bedöma om frigoligen deformerats och hjälmen är slut utan att plocka isär den. Så det bästa är nog faktiskt att krasha mindre. Det sparar man massor av pengar på.

Jag tänker på ett inlägg som Freddy Papunen gjorde 2006 ang. olika hjälmar och att de skyddar olika. Han hade haft 4 hjärnskakningar, sedan bytt till Shoei X-Spirit och sedan aldrig fått en hjärnskakning igen. Vad vet jag, men jag slog i bakhuvudet med en RAID 2 och fick hjärnskakning, trots att det enda som syntes på hjälmen var att 2mm färg saknades. Hade hjälmen varit bättre konstruerad och tagit upp mer av rörelseenergin i sin uppbyggnad, kanske t.o.m deformerats synligt, hade jag kanske inte fått nån hjärnskakning. Nu köpte jag iofs en RAID 2 igen, men jag ångrar mig lite grann. Men den sitter så skönt på huvudet och var billig....

Efter att ha haft ett gäng olika hjälmar har jag till slut köpt en Arai Corsair. Nu vet jag varför de är så dyra, dom är bäst helt enkelt.
Kraschar man hejdlöst blir det så klart ekonomiskt ohålllbart att brassa runt i.

Jag tänker på ett inlägg som Freddy Papunen gjorde 2006 ang. olika hjälmar och att de skyddar olika. Han hade haft 4 hjärnskakningar, sedan bytt till Shoei X-Spirit och sedan aldrig fått en hjärnskakning igen. Vad vet jag, men jag slog i bakhuvudet med en RAID 2 och fick hjärnskakning, trots att det enda som syntes på hjälmen var att 2mm färg saknades. Hade hjälmen varit bättre konstruerad och tagit upp mer av rörelseenergin i sin uppbyggnad, kanske t.o.m deformerats synligt, hade jag kanske inte fått nån hjärnskakning. Nu köpte jag iofs en RAID 2 igen, men jag ångrar mig lite grann. Men den sitter så skönt på huvudet och var billig....

Jag vurpade för två vecor sedan och landade på huvudet, det blev en lång spricka bak på hjälmen där man kunde trycka en nyckel rakt genom skalet.

Jag däremot klarade mig utan hjärnskakning så jag beställde en ny likadan hjälm HJC carbon då jag tycker att den måsta ha hjort ett bra jobb.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...