Racehandskar

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
Honda 1000RR -07
Köpte ett par nya racehandskar idag men jag var lite skeptisk för dom satt väldigt tajt. Problemet är att jag verkar ha nån mellanstorlek på händer så 8,5 skulle nog varit perfekt för mig. Men jag köpte storlek 8 istället, storlek 9 satt skönare men var lite slappa. Vad tror ni om mitt beslut? Kan ju vara skönt att ha lite blodcirkulation också menar jag :).

dom tänjer sig, jag kunde knappt knyta näven runt mina handtag ibörjan. Men nu sitter dom som en handske(like a glove)! :D

Häll upp ett kar varmvatten och stoppa ner händerna med handskar på. Sen borde du kunna "tänja" dem lite. Eller är jag helt fel ute ?

/benfre

R1der skrev:
Köpte ett par nya racehandskar idag men jag var lite skeptisk för dom satt väldigt tajt. Problemet är att jag verkar ha nån mellanstorlek på händer så 8,5 skulle nog varit perfekt för mig. Men jag köpte storlek 8 istället, storlek 9 satt skönare men var lite slappa. Vad tror ni om mitt beslut? Kan ju vara skönt att ha lite blodcirkulation också menar jag :).

Det tänjer. Fukta dom med lite vatten innan du ska köra om det inte löser sig på ett par pass....

Är det din Xr-2 Moto GP hjälm? I så fall kan du ta en bild på sida. För ja har en lika dan men mina luft vingar uppe på hjälmen sitter fel. Skulle vilja se om de gör på din åxå.

Lankfisher skrev:
Är det din Xr-2 Moto GP hjälm? I så fall kan du ta en bild på sida. För ja har en lika dan men mina luft vingar uppe på hjälmen sitter fel. Skulle vilja se om de gör på din åxå.

Japp, den är min, vad är fel menar du?

Bifogat

• HPIM0583.jpg
    HPIM0583.jpg
    72.2 KB · Visningar: 65
  • HPIM0584.jpg
    HPIM0584.jpg
    67.4 KB · Visningar: 75
När det gäller nitar på handflatan som skydd så gäller väl att det finns ett lager skinn som skydd mellan nitarna och handen! Annars finns risk att nitarna gör mer skada än nytta mot handen! Med tanke på att dom trycks in mot handen och med tanke på värmen som kan bli när man har handen mot asfalten i fart! Sen brukar nitar repa överallt med!? (tank mm).

När det gäller kolfiberknogskydd så gäller det att det skyddet ligger i ett annat lager skinn ovanpå ett annat lager skinn alltså ett löst skydd som inte är insytt i samma lager skinn som det som är direkt ovanpå handen! Annars finns risk för att kolfiberskyddet kan gå in i handen!? Man ska helst kunna stoppa in någonting under skyddet! Ska kunna röra sig lite fram/bakåt...

Last edited:
Letar också handskar. Lutar åt Halvarssons Rex just nu, bra pris (1199:-) och det verkar vara en helt OK handske. Kraschade med Halvarsson GP handskar i fjol o dom höll bra förutom på insidan av fingrarna (enbart tunt känguruskinn), där verkar Rex-modellen vara mer förstärkt.
Rex-small.jpg

stavgren skrev:
Letar också handskar. Lutar åt Halvarssons Rex just nu, bra pris (1199:-) och det verkar vara en helt OK handske. Kraschade med Halvarsson GP handskar i fjol o dom höll bra förutom på insidan av fingrarna (enbart tunt känguruskinn), där verkar Rex-modellen vara mer förstärkt.
Rex-small.jpg

De var dom jag köpte
:tummenupp :)

Ja, jag måste också köpa nya handskar. Nån som har bra erfarenhet av vad man skall välja ? Halvarssons Rex har nämnts som ett bra val. Även prisvärt. Någon annan som har gjort handskrap med bra handskar som höll ?

Jag har ett par Swift som jag är väldigt nöjd med. Jag har inte kraschat med dem men har sett ett par som Papunen har gått omkull med. De var rejält nedslipade på knogskydden, keprotecförstärkningarna i handflatan osv men hade hållit ihop och gjort sitt jobb bra - dvs inga handskador. De har rejäla skydd på precis rätt ställen (motsvarar ärrbidningen på mina händer, från för många år sedan, perfekt, hehe), inklusive handflatan och fingertoparna. De är hårda och kräver viss inkörning men är väldigt sköna när väl det är gjort. Känslan är mycket bra mot styret. De kostar ca 1 500 och säljs av bl a www.mitonga.se

Se upp med för små handskar. Även om de tänjer sig är risken stor att någon söm, någonstans kommer att skava och irritera. Man blir också väldigt trött i händerna om de är för små. Seriöst irriterande...

stavgren skrev:
Rex-small.jpg

Halvarsson är ju inget man förknippar med racing. Men dessa verkar faktiskt ok.

Nån som har erfarenhet av Arlen Ness GP Race?? Funderar på att inhandla ett par sånna, ska pröva dem imorn. Om de inte är bra så blir det nog ett par Swift från Mitonga. Provat polarens och de satt riktigt bra!!

Nyteknik skrev:
Halvarsson är ju inget man förknippar med racing. Men dessa verkar faktiskt ok.

Förutom att de senaste åren erbjudit alla svenska rr-förare ett bra fint paket :rolleyes:
Kör med deras handskar, toksköna och har funkat väl ett par vurpor.

oFFkeFF skrev:
Förutom att de senaste åren erbjudit alla svenska rr-förare ett bra fint paket :rolleyes:
Kör med deras handskar, toksköna och har funkat väl ett par vurpor.

"Ett bra fint paket" - vad tänker du på då?

Ska definitivt prova handskarna. Men ställen tycker jag är lika läckra som Jofamas.

Nyteknik skrev:
"Ett bra fint paket" - vad tänker du på då?

Ska definitivt prova handskarna. Men ställen tycker jag är lika läckra som Jofamas.

Det brukar skicka ut ett erbjudande om billigt paketpris, tror skinnställ, handskar, ryggskydd och stövlar för strax under 10kkr. Bra prylar. Även om de inte är "stylish" enligt allra senaste startrekmodellen ;)

Jag har ReVit V12! (finns hos AvA MC)
Dom kostar 1300kr tror ja det var.
Riktigt sköna. Har kevlar skydd på knogarna samt lite på fingrarna.
Rekomenderar dom skarkt.

/NeO

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien