racefantaster hur gör ni?

flurre flurin

hojmupp
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
cbr 600 -95
undrar hur ni växlar vid hård körning. skiter ni i kopplingen o bara matar på med växlingen. om ni gör det hur påverkas lådan? tack för svar

koppla... Bara dumt och "crossväxla" du sliter på allt i hela motorn när du växla utan koppling

undrar hur ni växlar vid hård körning. skiter ni i kopplingen o bara matar på med växlingen. om ni gör det hur påverkas lådan? tack för svar

Antingen använder man en quickshifter av nåt slag (slår av tändningen i några millisekunder) eller så släpper man lite på gasen och trampar på pedalen samtidigt. Quickshifter är att föredra tycker jag.

/#23

Är det bråttom skiter jag i kopplingen, görs det rätt så är det ingen fara för lådan. Fanns en tråd om det för inte så länge sedan.

Jag upplever att växlarna går i utan nåt sorts missljud eller skrap bara man drar av på gasen i samma millisekund man växlar. Det funkar bättre att inte koppla ibland helt enkelt men det är ju inte helt fel att ta för vana att alltid göra det (detta gäller uppväxling vid acc, vid inbromsning är koppling självklart).

Antingen använder man en quickshifter av nåt slag (slår av tändningen i några millisekunder) eller så släpper man lite på gasen och trampar på pedalen samtidigt. Quickshifter är att föredra tycker jag.

/#23

:fakta

Så gör jag även på motarden ibland men växlarna har en tendens att hoppa ur där så det blir bara när det är räjs 'på riktigt'. ;)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing