Racebuss

  • Thread starter Thread starter highside
  • Start date Start date

highside

Guest
Funderar på att investera i en racebuss och har kollat lite på Ford Transit (nyare) i samma storleksklass som MB Sprinter.

Någon som har erfarhet den modellen?
Kända problem eller svaga punkter?
 
Trådlyft - kikar på samma sak, provade en 260S -10 nyss - tyckte den var riktigt trevlig relativt sett, satt bra, inte fasligt bullrigt, och den är ju som klippt och skuren för hojtransport...
 
Trådlyft - kikar på samma sak, provade en 260S -10 nyss - tyckte den var riktigt trevlig relativt sett, satt bra, inte fasligt bullrigt, och den är ju som klippt och skuren för hojtransport...

Alla skåpbilar är bullriga, men det går att åtgärda en hel del mha gamla bilstereokunskaper och biltema. Jag har börjat med min långjumpy men har en del kvar. Tappade suget pga ev repkostnad på 25000 som visade sig gå på 3500. Så nya tag i sommar då det mesta dämpmaterialet ligger hemma i lådan.
 
Körde en del Transit på förra jobbet (sjuktransport) och har bara skit att säga om dom:
Motorer som inte trivdes på några varvtal kopplade till lådor som hatade motorerna.
Sopslut i fjädring och stötdämpning inom ett år från nya.
Rost kommer krypandes i lister och kanter inom ett år från nya.
Lång hjulbas kombinerat med små bildäck och dålig markfrigång gör att undersidan skrapar i minsta fartgupp eller trottoarkant.
Dörrhandtag i tunnaste sprödaste ABS-plast som går av när man skall öppna dörren.
Allt, precis allt, i hela bilen är konstruerat för att vara så ömtåligt och av så dålig kvalitet som möjligt. Inte ens den fabriksinstallerad radion klarar att hålla mottagningen om du inte har fri sikt mot sändarmasten...

Och så var det värmen. Glöm all körning vintertid. Glöm också körning på vår och höst. Inte ens med full fräs på dieselvärmaren klarar skiten att hålla dräglig kupetemp när det är ~0 grader eller under utomhus. Skojar inte!
 
Körde en del Transit på förra jobbet (sjuktransport) och har bara skit att säga om dom:
Motorer som inte trivdes på några varvtal kopplade till lådor som hatade motorerna.
Sopslut i fjädring och stötdämpning inom ett år från nya.
Rost kommer krypandes i lister och kanter inom ett år från nya.
Lång hjulbas kombinerat med små bildäck och dålig markfrigång gör att undersidan skrapar i minsta fartgupp eller trottoarkant.
Dörrhandtag i tunnaste sprödaste ABS-plast som går av när man skall öppna dörren.
Allt, precis allt, i hela bilen är konstruerat för att vara så ömtåligt och av så dålig kvalitet som möjligt. Inte ens den fabriksinstallerad radion klarar att hålla mottagningen om du inte har fri sikt mot sändarmasten...

Och så var det värmen. Glöm all körning vintertid. Glöm också körning på vår och höst. Inte ens med full fräs på dieselvärmaren klarar skiten att hålla dräglig kupetemp när det är ~0 grader eller under utomhus. Skojar inte!

Jag säger nästan tvärt emot. Har en 300s -12 med stora motorn.

Hade småproblem i början med motorn då det var den första modellen med miljöklass 5 annars har jag inga problem öht. Betydligt tystare än VWs skrammeldiesel.

Rost kan jag inte kommentera då min är ~15 månader gammal.

Radion håller mottagningen betydligt bättre än min kompis transporter -11.

Värmen har jag inga problem med. Ger mycket värme när det är kallt. Lite svårdoserad dock.
 
Kört rätt mycket Transit med olika årsmodeller och jag gillar dom inte direkt.

Rost är ett stort problem. Det kryper på massa ställen och det kommer väldigt fort enligt mig. Beror ju lite på hur mycket du kör och om den står i varmgarage etc.

Det är rätt vanligt att motorn tappar effekt och går med 30-40% effekt. Kommer ej ihåg exakta felet men det har vart på några som vi köpt helt nya.

Bakdörrarna brukar krångla så man inte kan låsa dom. Hela stängning skontruktionen är dåligt gjord enligt mig. Det är väl på¨dom flesta kanske, vet en gammal nissan jag hade va samma skit.

Om du tvättar bilen med högtryckstvätt på sidorutorna ifram finns risk det skvätter in. Listerna i framdörrana slits väldigt fort av nån konstig andledning. Rätt störande iom vindbrus mm. Lätt att byta iofs, men en ny bil med nya lister ska inte läcka vatten.

För att öppna huven måste du stoppa i nyckeln ifram och låsa upp den till ett håll, sen lyfta huven lite och låsa upp åt andra hållet. Detta låter löjligt kanske men det är rätt störande:D

Värmen är lite halvdålig om man ska vara ärlig. Fläkten/aggregatet i bak i skåpet går sönder efter 2 år ca. Om bilen står på tomgång så blir det inte värme i den.
Dock löser man det med en Webasto brännare som går samtidigt.
Men när man kör kommer värmen dock, men så fort du stannar när det är kallt så blir det lite kyligare. Samt som nån nämnde så är det lite krångligt att få rätt temp.

Värme går det klart få, men dagar som det är 10-15 minus måste du köra med webasto värmarn samtidigt som du kör. Men man kan sätta en träskiva eller liknande framför kylaren så blir värmen bättre.

Radion har jag inte märkt några problem med dock, funkat fint i dom jag kört.
 
Körde en del Transit på förra jobbet (sjuktransport) och har bara skit att säga om dom:
Lång hjulbas kombinerat med små bildäck och dålig markfrigång gör att undersidan skrapar i minsta fartgupp eller trottoarkant.!


Hade du luftfjädring på din bil? För när man sänker bussen så hamnar dom på 4 st metallstöd som påbyggaren satt dit och dom brukar skrapa hela tiden när man kör.
Men dom som inte har luftfjädring har bra markfrigång enligt mig iaf.
 
Glömde skriva att man sitter skönt när man kör och dom går fint på vägen. Bra drag i motorn på dieslarna och man åker bra i 110-120 på motorvägen. Man kan åka fint på 2-3:an i rondeller och i stan då dom har bra vridmoment och tuffar på.
 
Dock löser man det med en Webasto brännare som går samtidigt.
Men när man kör kommer värmen dock, men så fort du stannar när det är kallt så blir det lite kyligare. Samt som nån nämnde så är det lite krångligt att få rätt temp.

Värme går det klart få, men dagar som det är 10-15 minus måste du köra med webasto värmarn samtidigt som du kör. Men man kan sätta en träskiva eller liknande framför kylaren så blir värmen bättre.
Detta gäller ju alla moderna dieslar. Motorerna är så pass effektiva att det inte bli någon överskottsvärme.
Finns väl ingen modern diesel utan extravärmare idag.

Extravärmaren går för övrigt in automatiskt om motorns värme inte räcker till, man behöver alltså inte sätta på den manuellt.

Nu kanske jag låter som en inbiten transitnörd men om man ska se till priset så är den helt ok.
Innan jag beställde min så kollade jag på transporter också och med samma utrustning så kostade den cirka 120k mer ink moms.
Inte värt mellanskillnaden enligt mig då min kompis välutrustade VW -11 (kostade typ 480k ink) har strulat lika mycket/lite som min.

EDIT; Alla transportbilar är kort och gott överprisade med tanke på vad man får. Kolla en transportbil för X antal kronor och jämför sedan vilken bil och utrustning man får, löjligt.
 
Last edited:
Allting är ju relativt.
På jobbet fanns nästan bara Ford Transit och Nissan Interstar (samma som Renault Master och Opel Movano).
Jämförde man sida vid sida så var Nissan bättre på allt, trots att det också var en skitbil.
Skall tillägga att det var en jävla massa bussar så mitt utlåtande är inte bara baserat på ett måndagsex.
Hade du luftfjädring på din bil? För när man sänker bussen så hamnar dom på 4 st metallstöd som påbyggaren satt dit och dom brukar skrapa hela tiden när man kör.
Men dom som inte har luftfjädring har bra markfrigång enligt mig iaf.
Nopp, ingen luftfjädring på Fordarna. Däremot bakgavellyft som såklart byggde neråt en bit i röven. Ändå inga som helst problem med samma prylar på en Nissan.
 
Detta gäller ju alla moderna dieslar. Motorerna är så pass effektiva att det inte bli någon överskottsvärme.
Finns väl ingen modern diesel utan extravärmare idag.

Extravärmaren går för övrigt in automatiskt om motorns värme inte räcker till, man behöver alltså inte sätta på den manuellt.

Startar din automatiskt på morgonen med, det gör inte min utan jag måste starta den manuellt?

Om man summerar så är bilen okey, men inte mer.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top