Racebuss Sprinter mfl växlingsrobot

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Hej!
Jag går och letar efter bättre boende och transport när jag är iväg och åker på bana.
Landar på begagnat med 15-20 k mil gissar jag. 2008-2015 sådär. En skåpbil med högt i tak, L2H2.

Är det någon som är väl bekant med automatlådor på Sprinter, Crafter och Master?
Har ju läst någonstans att de lådorna krånglar mycket?

Både Sprinter och Master har ofta en sådan. Men hur illa är det egentligen?
Någon med insyn?
Hjälper det att köra på något visst sätt vi växlingar för att spara på grejerna om de är känsligare? (Det är ju inte med racebussen jag skall tävla...)
 
Jag vet inget specifikt om just dessa automater, men jag har fått rådet att lätta på gasen när man man vill växla upp.
Lär minska slitaget då man under själva växlingen har mindre moment.
 
Jag kan inte säga att jag vet något om dem men när jag valde så fick det bli en buss med klassisk automatlåda med momentomvandlare.

Om det är ett bättre eller sämre val vet jag egentligen inte men jag hade hört för mycket om problem om dsglådor, växlingsrobotar etc

Den har funkat hittils.

Mvh,
Ingvar
 
Den typen av lådor är som vanliga manuella växellådor men med elektriskt styrd koppling och växelförare. Fördelarna är lägre förbrukning och ljud. Nackdelar är att de inte går lika mjukt som en med momentomvandlare, speciellt i låga hastigheter med mycket kopplingsslir.

Viktigt att gasa iväg ordentligt så man inte ligger och slirar i onödan. Går fort att elda upp en koppling om man ligger och krypkör.
 
Har kört mycket Interstar/Master/Movano med robotlåda.
Precis som du skriver är den känslig. Man märker att roboten börjar bli ledsen när det rycker vid växling, eller att vissa växlar inte går i.
En eftermiddag på en bra verkstad så justerar de in roboten och den växlar som en fröjd igen.

Dessa problem uppstår inte om man kör lungt och sansat, utan det blir för att folk kör som idioter. Fullgas från stillastående. Tvinga in lådan i manuellt läge. Osv.

Men eftersom 99,99% av alla dessa fordon är tjänstebussar så körs de av klenbegåvade människor som inte bryr sej om grejerna. Därför är risken ganska hög att ett begagnat exemplar visar symptom på robotproblem.
 
egen erfarenhet av att skruvat en del med robotlådor på diverse olika märken säger bara en sak..... håll dig långt borta från robotlådor. fungerar ok när funkar... men när krånglar är det enbart krångligt och dyrt... och det är ofta det krånglar..

som Wunder skriver så kan en verkstad göra justeringar på robot för få den växla bra (bättre) igen.. men det är bara att hålla roboten "under armarna" en stund extra... och skjuta problemet framför sig....
 
Jag kör å äger en Sprinter sen 3,5 år me automat å stora V6 motorn å inte haft någe problem me lådan, har inte hör talas om att de skulle vara så heller..
 
De är riktig automatlåda..
precis... dom funkar överlag bra. lite problem med "kontaktplattan" som sitter inbyggd i lådan bara.
problemen som diskussionen ovan talas om är dom så kallade robotlådorna.. alltså en manuell låda som man satt en "robot" på som sköter koppling och växling.
 
precis... dom funkar överlag bra. lite problem med "kontaktplattan" som sitter inbyggd i lådan bara.
problemen som diskussionen ovan talas om är dom så kallade robotlådorna.. alltså en manuell låda som man satt en "robot" på som sköter koppling och växling.
Oki... Läste automatlådor på Sprinter, Crafter å Master.. Missa visst de me robotlådor..
 
Jag tackar för alla svar! Nu löste det sig så att det dök upp rätt Sprinter med manuell låda. Så jag kan släppa det där med automatiskt. Får väl koncentrera mig på att laga rost istället....

Min fråga ovan var också säkert okunnig. Vet att just Master har de där robotlådorna. Men det kanske inte är det som finns i Sprinter? Utan där är det "riktig" automatlåda. Ja frågan är överspelad för mig iaf
 
Jag kör ganska mycket Renault skåp med DSG i jobbet och jävlar vad den rycker till vid start från stillastående, men i övrigt inga större problem.
 
Jag kör ganska mycket Renault skåp med DSG i jobbet och jävlar vad den rycker till vid start från stillastående, men i övrigt inga större problem.
Det funkar ju när man inte behöver betala själv om något pajar men hade du velat äga en som var 10 år gammal och köra privat?

Jag har en Movano (Master) som daily driver och är glad för min vanliga manuell låda. Rätt bra bil i övrigt och förvånansvärt snål.
 
Jag tackar för alla svar! Nu löste det sig så att det dök upp rätt Sprinter med manuell låda. Så jag kan släppa det där med automatiskt. Får väl koncentrera mig på att laga rost istället....

Min fråga ovan var också säkert okunnig. Vet att just Master har de där robotlådorna. Men det kanske inte är det som finns i Sprinter? Utan där är det "riktig" automatlåda. Ja frågan är överspelad för mig iaf


Nu har ju du löst ditt bilköp, men MB hade en hiskelig robotlåda i produktion för 15 - 20 år sedan.

Den kallades "Sprintshift" vill jag minnas, och det var precis vad den inte var.

Herre guuuud - det var aaaaavslag - väääääääxling - pååååådrag. Hela bilen gungade fram och tillbaka under acceleration och det var ett obeskrivligt lidande.

Så här beskriver MB själva växellådan vid tiden för brottet:(2003)

Automat eller automat…
Bilar i Sprinters storleksklass (2,8 – 6 ton) används ofta av hantverkare och för bud och andra småtransporter. Det betyder mycket körning i städer och på små vägar.
Därför har Sprinter – som en av de första bilarna i klassen - utrustats med två helt olika automatlådor.

På de mindre motoralternativen finns SprintShift, som är en 6-växlad växellåda som både kan växlas manuellt (sekventiellt utan koppling) eller helt automatiskt.
Den största (156 hk) motorn kan också fås med 5-stegs automat. Något som gör Sprinter till den första automatväxlade bilen i 6-tonsklassen.

Hedins hade en kampanj runt 2004 eller så med ett gäng skåp dom beställt och hade hemma. Trevligt utrustade, alla lackade i silvermetallic och alla med denna förbannade Sprintshift.

Jag var seriös spekulant och provkörde. Säljaren var sååå entusiastisk, men jag sade att det kommer aldrig att funka.

"Jo-ho-hooo-o-då! Det är Mercedes, det fungerar alltid".

Men, jag kör med fulla vikter, och med 3 tons släp.

"Oj"

Ja, och det är mycket backande runt hörn och bökande på trånga ställen.

"Eh, ja - då kanske inte den växellådan är helt optimal för just din körning"


Nä, den var nog inte det - och offerten på bilen dom föreslog låg uppe i skyn, eftersom den behövde beställas.

Jag var sur då, men glad sedan.
Redan efter ett par år såg man denna serie med silvermetallic Sprinterskåp i trafiken - med helt bisarra rostblemmor på de mest underliga ställen på bilen.
Det bubblade och jäste på platser man inte ens kan föreställa sig, och några år senare var dom uppfrätta till typ dörrhandtagen och man kunde sitta i köerna i stan och glutta in i skåpet för att se vad dom hade lastat.

Så glad att jag råkade ducka den kulan.
 
Nu har ju du löst ditt bilköp, men MB hade en hiskelig robotlåda i produktion för 15 - 20 år sedan.

Den kallades "Sprintshift" vill jag minnas, och det var precis vad den inte var.

Herre guuuud - det var aaaaavslag - väääääääxling - pååååådrag. Hela bilen gungade fram och tillbaka under acceleration och det var ett obeskrivligt lidande.

Så här beskriver MB själva växellådan vid tiden för brottet:(2003)



Hedins hade en kampanj runt 2004 eller så med ett gäng skåp dom beställt och hade hemma. Trevligt utrustade, alla lackade i silvermetallic och alla med denna förbannade Sprintshift.

Jag var seriös spekulant och provkörde. Säljaren var sååå entusiastisk, men jag sade att det kommer aldrig att funka.

"Jo-ho-hooo-o-då! Det är Mercedes, det fungerar alltid".

Men, jag kör med fulla vikter, och med 3 tons släp.

"Oj"

Ja, och det är mycket backande runt hörn och bökande på trånga ställen.

"Eh, ja - då kanske inte den växellådan är helt optimal för just din körning"


Nä, den var nog inte det - och offerten på bilen dom föreslog låg uppe i skyn, eftersom den behövde beställas.

Jag var sur då, men glad sedan.
Redan efter ett par år såg man denna serie med silvermetallic Sprinterskåp i trafiken - med helt bisarra rostblemmor på de mest underliga ställen på bilen.
Det bubblade och jäste på platser man inte ens kan föreställa sig, och några år senare var dom uppfrätta till typ dörrhandtagen och man kunde sitta i köerna i stan och glutta in i skåpet för att se vad dom hade lastat.

Så glad att jag råkade ducka den kulan.
Tack för denna insikt i Mercedes mindre lyckade eskapader. Verkar som jag också missade den kulan. Får se vad jag får rakt i pannan istället....
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top