Race-teori

• Thread starter Thread starter Robz
  • Start date Start date

Robz

Guest
Saknar en tråd som länkar till vettig litteratur om AVANCERAD körning :crash - inte körskoleprov eller vilken sida man skall sätta ned foten på vid stopp...
Hittade denna gjord av CSS:

http://www.girlsonthemove.com.au/Files/Riding Techniques.doc

Finns det fler liknande?
"Twist of the wrist II" vore intressant, hittar den dock endast på ryska - blir väl till å inhandla istället.

Förslag?

Intressant och nyttigt att läsa teori, man kanske inte kan tillämpa allt men visst känner man igen vissa saker, det första krampaktiga knäskrapet, att hålla för hårt i styret och andra saker som påtalas, läs och begrunda, det finns alltid något att förbättra i sin körstil.

Speciellt om man kör ERF och vill orka mer än en timmespass i sadeln utan att få kramp, en snabb men avslappnad körstil är min strävan.

Kung vill me ha lite mer länkar till mer avancerad teori.

OT {
Robz, lekt nått me subban nu när de varit så roligt väder ?
}

/R

trollkarlen skrev:

OT {
}

/R
Kan inte du ta RR licens nu till våren och köra i mitt team, jag tror att du skulle ha skitkul, köra fort kan du ju redan.

trollkarlen skrev:
...OT {
}
/R

OT-svar: Har varit en underbar och alldeles perfekt vinter hittills, och jag är glad att den fortsätter... Känns som att köra en svävare (skulle jag uppskatta det till) - Lugna o fina sladdar, med fantastiskt ax tack vare 70% diffbroms o symmetrisk 4WD, ända tills man skall bromsa :D Dock gör den spetsiga karaktären att det ofta och ofrivilligt blir sladd vid omkörningar i 100+ :dummer :skrämd :banana

/ÖKA!!!

Robz skrev:
OT-svar: Har varit en underbar och alldeles perfekt vinter hittills, och jag är glad att den fortsätter... Känns som att köra en svävare (skulle jag uppskatta det till) - Lugna o fina sladdar, med fantastiskt ax tack vare 70% diffbroms o symmetrisk 4WD, ända tills man skall bromsa :D Dock gör den spetsiga karaktären att det ofta och ofrivilligt blir sladd vid omkörningar i 100+ :dummer :skrämd :banana

/ÖKA!!!

Låter hur skoj som helst :tummenupp
Bromsa? Du får väl köra med "pendel effekten" och ställa upp innan kurvorna :hihi Eller dessa däcken kanske?

Bifogat

• s_135_90_16.jpg
    s_135_90_16.jpg
    6.6 KB · Visningar: 88
Robz skrev:

/ÖKA!!!
:tummenupp

Låter precis som min mersa 320 diesel...skämt åsido...om jag bara hade kunnat räkna ut vilket hus som är ditt så var jag förbi och skulle låna ut 2 böcker till dig idag...ja just det....nr 1 och 2...dock icke på ryska.... :tummenupp

GSXR1100R skrev:
Kan inte du ta RR licens nu till våren och köra i mitt team, jag tror att du skulle ha skitkul, köra fort kan du ju redan.

De hade ja redan tänkt göra, vart anmäler man sig till det ?

Och när är kurserna ?

Och vad behöver man för grejer ?

/R

Robz skrev:

/ÖKA!!!

Avis....vill me ha en sån, eller en RS4 :gnissla
Man skulle bara ha lite mera stålars lr bill gates til pappa :confused:

/R

trollkarlen skrev:

OT {
}

/R

Syntaxen på dina inlägg är bortom nördiga. :D

trollkarlen skrev:
De hade ja redan tänkt göra, vart anmäler man sig till det ?

Och när är kurserna ?

Och vad behöver man för grejer ?

/R

Hyllinge MS brukar anordna licenskurser på vårkanten, oftast början av April.

Maila Eva Gödke: roadracing@hyllingems.nu och fråga om några datum är klara.

Vad du behöver?: Pengar :D

Fii faan.... har redan kapat 2 sec bara genom att läsa halva Twist of the Wrist :D
Skriften rekommenderas varmt!!! ..... eller nä, förresten, ge fan i o läsa den! :rolleyes:

har båda böckerna rekommenderas varmt om man vill förbättra sin körtekning på eller utanför bananen :banana

Båda böckerna trillade ner i brevlådan i veckan som var
så nu har man lite att läsa :)

Duck skrev:
Båda böckerna trillade ner i brevlådan i veckan som var
så nu har man lite att läsa :)
Köpt via amazon.co.uk eller?
Var inne o kollade på hemsidan, 1:an och 2:an för £10.31 + £12.21 = £22.52 = 310 SEK. Låter klart överkomligt.

Skulle vilja ha DVD:n osså. Fungerar som ett komplement till böckerna när ögonen blir trötta :)

Maverick_ou812 skrev:
Köpt via amazon.co.uk eller?
Var inne o kollade på hemsidan, 1:an och 2:an för £10.31 + £12.21 = £22.52 = 310 SEK. Låter klart överkomligt.

Beställde dom direkt från CSS hadde gjort det innan jag
såg att amazon hadde dom o betalade 12.99 st
handlade lite stomppad oxå

Duck skrev:
Beställde dom direkt från CSS hadde gjort det innan jag
såg att amazon hadde dom o betalade 12.99 st
handlade lite stomppad oxå
Oki, värt varje krona hoppas jag?
Stomppad...? Tja... du behöver kanske lite hjälp att hålla dig PÅ hojen i år eller? :D :pannkyss

(Ni som köpt får berätta om det där verkligen funkar, klart intressant hjälpmedel.)

Tja det är ju inte böckerna som gör att du kör bättre det är ju du själv men när man läser dom blir man lite mer medveten om hur man bör tänka, hur man skall lägga upp sin plan innan man ger sig ut på bananen etc etc.

Märkte redan förra året när jag fick lite tips från folk som gått CSS att det blev betydligt lättare att genomföra vissa moment.

Det gäller att reflektera över vad man gör när man kör annars är det autopiloten som är påkopplad och då lär man sig inte ett skit. Man kan kör fortare men man blir aldrig bättre på att köra.

:D

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...