Race report Superbiker 2004

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Superbiker 2004

Yo.
So now I'm back from Superbiker. I have slept and am now gonna use up 3-4h of my birthday to write the report about it all.

For you out there not familiar with Superbiker I can just say that it is what 6-days is for Enduro, X-Games for Freestyle MX, Beer to Belgians or milk for Swedes. In short the most important single race in the world for us Supermoto freaks. 250-350 riders show up. Most on bikes but some on toy.. eh, Quads. Mix this with a legendary track full of spectacular slides of wich every one is full with 5 lines of spectators. 10-15000 is not uncommon. What do you get?

A REALLY, REALLY NICE WEEKEND...

I have had some problems with my engine and gearbox during the last months or so but coming up to Superbiker it was all solved with one big EXPENSIVE pile of parts. Well not expensive compaired to what it could have been, but still. I got some well needed help from Fesial and Joramo to sort out the nagging problems and for that I am very greatful. My bike now stands with more or less a complete new engine. The old powerplant had served me well but 15 races and +/- 5h MX (effective)/week since mars had slowly but surely taken it's toll out of my war horse. Bearings started to break too often and the gearbox was not perfect. After a while one of these bearing breakdowns cracked my block. So, the pile of stuff included:
New blocks, new cylinder, piston, most of the gears, ALL bearings, some cosmetics and a new connecting rod.
Then check how much that would cost you full price and you will understand that everything but almost getting it for free will dig a big hole in your pocket. Natrually the generator of my truck and the bill for my tires came the same week so now I have a great bike, a nice truck, NO MONEY and possibly a cancelled vacation to the West Indies during X-mas. Oh, yeah. Add to that a less than perfectly happy girlfriend. But, as I said:
I do have a great bike again. :o)

So, maybe it's time to talk some about Superbiker then.
I got contacted by a old friend in the Swedish Supermoto community a few weeks before the race and he was looking for a way to realise his plans to go to Mettet to watch the event. As he was going alone I invited him to stay in our luxurious race truck (it has a working generator, hasn't it) and he bought airplane tickets. A week in advance Sara the backbone in the team (I now know) cancelled to go to a survival thingie in the Ardennes. Survival in the forrest for Belgian people sounded to me like taking part in an event, NOT drink beer for 12 hours and then camp somewhere to make up for the lost time without beer. But, they actually had hell of a tough weekend, they did drink beer though.
I was quite confident that it would be more or less the same if somewhat more lonley to ride to the track. Maybe a bit more work getting something to eat and a bit less nagging about walking into the truck with my shoes on (wich it was), but I had underestimated the amount of organisation she actually adds to the team effort that racing is. And I didn't think that there was so many places to hide stuff like forks and knifes, spices, pens for pitboards etc in our quite small truck as there apparently is. I learned that after you eat, the plates get dirty. And the worst part of all was that they were not clean the next time we were gonna eat. The sometimes itching feeling about the pig I might actually be is effectively put on an arms lenght with pure denial and with the (for me) very logical fact that I did polish her wheels of her KTM last week or I did clean the kitchen 2 weeks ago. Denial has proven to be the most effective method however.
My bike was tuned in on the moto cross-track. 3h/day saturday to tuesday. I needed that, on saturday I was really tired already after 30 mins but on wednesday I was back to my old condition again. Spent a lot of time learning how to turn the bike in the air using the brake and gas and got it to work reasonably. Wednesday I spent 6h cleaning my Husaberg and started to pack the truck. Thursday I was ready, did some shopping and felt quite ready for the weekend. Johan Varland (the Swedish guy) landed on Charleroi friday afternoon and I departed Dendermonde at around 4pm. For once an uneventful trip and I felt really really prepaired. Kind of a nice feeling that I don't have that often.
Arriving in Mettet I inscribed, picked up the one and only Varland and started to look for friendly ground to set up camp. Bandit had claimed a piece of paddock and guarded it with his life so we didn't have to fight for a good spot.

The weekend had started...

Bandit who have a beer sponsor that gives him a crate of beer to consume for every race (he he) in exchange for a sticker on the truck, more or less, now had upgraded the sponsorship to a complete tap with kegs and all. This was set up in his van wich for the weekend served as a self service beer station. Only in Belgium!
Yves was there, Me, Joost, Ruben, Harmen and a guy with a beast of a dog called Psycho. Psycho is a dog that you can beat up with a pretty stiff piece of iron tube for fifteen minutes and he still wouldn't be angry because you didn't do him any harm. A black 70kg chunk of pure evil. Well, he looks that way. Scratch him behind the ear and he is on his back purring like a kitten. My kitten actually IS more agressive than I think that dog can ever be, but... He looks mean.

Superbiker is a race devided into two classes. Much like in Greek mythology. You have Bikers challenge, a class for SM-riders (mortals). Secondly you have Starbiker (Gods) consisting of people merited mostly with a lifetime of accomplishments in various forms of motorcycle racing. These are all automaticly qualified and they are mostly what differs this race from normal SM racing. In between you have the Supermoto stars (halfgods) that has to ride with us mortals and earn their way into heaven (The final) just as we do. Bikers challenge is a class of 250 riders fighting for 24 positions in the final via qualifications, semifinals and repechage in competition with the Half Gods (Supermoto full Pro's).
5 qualification groups, I was in the second starting at aprox 9.30 saturday morning. We all got two qualifications of 25 minutes, one on saturday morning at one in the afternoon. Semifinals, repechages and finals were all on sunday. Every qualification group held 50 riders. 12 qualified. If you missed out there you went to 4 groups of repechage out of wich 5 (of 50) qualified back into the semi. This is hard. A lot of the worlds best riders are at Superbiker. Add to that "The wall" as the new jump was called. This year there was a jump made out of concrete that had a 45deg upslope that then fased out on the other side. Through this jump went a walking tunnel just to give you an idea of how high it is. 10m before was a high speed small table top. Misjudge any of all the parameters going into this section of the track and you stay there, hurting. One swede overtook the first tabletop and landed on his face in the concrete 2'nd jump splitting his helmet and fracturing his neck. Bertrand did the same badly fracturing his keybone in 5 places. I was close a few times but managed to not ride over my abilities here loosing some time instead.
Friday evening we just put up the tent, fixed Varlands bed in my truck. Drank a few beers out of the tap in Bandits van and then went to bed. Varland btw. He said hi when we met then he disapeared as soon as we rolled into the paddock. I didn't see him for a while until I saw an ass at the fence body leaning over so I only saw the ass. That was Varlands. He was puking his guts out from something he ate at the (swedish) airport. He came back. But seemingly he liked his spot at the fence because soon his ass was there again. Later that night he got a medical to drive him to a pharmacy to collect drugs and he also got a list of things to eat of wich I had nothing. Saturday he was better and from saturday evening he was ok again.

Saturday... Time to start riding.
It was cold, damn cold. I opted for a rain in front thinking that the 5deg tarmac would heat that tire faster and more efficiently. Not a good idea. In all 3 highspeed corners I suffered from terrible understeering and shifted to a slick for the second quali session.
Entering the track on wich I've ridden a few times before I was happy. This is not the best track in the world but it sure is fun as it has tons of sliding time attached to every lap. The jump was not as difficult as it first seemed but to be really fast here you needed to be of mx-background or just crazy. I am somewhat crazy but not a complete loony so I didn't push it too hard here. Also entering the mx I lost some time the first 10m before I felt confident and went on the throttle. Add to that the understeering in the highspeed corners.
Varland was trackside with my pitboard and instructions to give me place only. I went like a jojo from 10-17 but just couldn't push any harder.
Ended up 18th 0.4s from 12th. Not so good but 0.4 seconds is not that much.
Coming up to the second quali session I got a slick on in front and went to the track. My front suspension was stiffened 4! clicks as it went to the bottom hitting the wall before. Now the bike behaved much better, almost no understeering, jumps were better and my times went down quite much even though the track was slowed down a bit for security reasons. The problem was that as my times went down, so they did for a lot of the other riders as well. Was 9th, 12th, 15th for a long time and then went to 19th during the last lap. I was 1 second faster on a 1 second slower track but it was not enough to qualify directly. Bertrand, Dellanoy, Godfroid osv were in my group as well just to name a few. It is tough at superbiker. The track is reasonably good for me and on the tarmac I don't loose much to anyone but the rougher mx cost me dearly. Still I was disapointed especially as I know that it is really hell to requalify from a repechage fighting for 5 positions out of 50. The disapointment lessened a bit with the knowledge that I still had at least one time to ride and a lot of nice racing to watch. And in Superbiker I have nothing to really fight for anyway. Here I purely ride for the fun of it all. A few beers out of Bandits van helped a bit too... :o)
During this afternoon and evening we watched Starbiker training. I shot a few videos of Mike Metzeger showjumping on the concrete jump while qualifying. He's in the air anyway so why not make the crowd happy. Later that night he made a backflip in the Freestyle MX-show. The first I've seen live, increadible.
Evening was spent bbq'ing and just strolling around in the (damn) cold. Dinner was nice but it missed some from lack of feminine touch I would say. Or probably it was just me. Still, even Varland was eating so it has to have been at least eatable. We hit the beds around midnight.

Sunday, last chance...
I was in the last repechage race out of four and therefore we got an hour extra sleep. The bike was standing ready to race and my confidence in the bike was on top again. Power was great and it sounded great. I undercutted 2'nd-4'th gear and now the gears stay in nicely as well. Any result was due to me. Bike is good enough to win with.
Friend after friend came back from their repechage races unqualified and I knew this was gonna be a tough one. My position was good however. 8th on the grid. 2'nd row to the right. The first corner on Mettet you need to take on the inside so that you can take the second one on the outside if needed. Get cought on the inside in the 2'nd and you're gonna have to stay and wait for everyone to pass before you can go. My start was not perfect. Came through the 2'nd corner as 10-12th I would say and had a lot of work to do. 3'rd lap I slided into the corner after start finish and a bike was lying on the ground burning, in flames. It was well out of the way so there was no red flag. It was just an old 620 so...
2 laps after that there was a red flag though and we lined up for a restart. I had been on 11th so it was good. After a while they restarted us for another full race. This time I got a great start, went into first corner as 5'th kept it through 2'nd but almost highsided on the acceleration and lost a few positions. I was down on 11-12th and started to fight for it. Passed a few riders here and there of wich the last one was Trevor Pope in the slide on the backside of the roundabout at the frituur. He clung on like a leach though and I didn't get rid of him until the last lap when he got held up by a slower rider that I got passed just in time before a corner. Finishline standing on the saddle wheelying. 9th... The bike had done well, my Doma broke during the last laps but that's a problem for someone with better knowledge in welding than me.
Daniel was out. It had, however, been a super nice race. Some bad assed dogfights and a lot of pure fun riding can't make you that disapointed, can it...

I packed up, and we went to see Ruben race in the Semi as he had outdone himself and qualified on a nothing less but fantastic time. He even went through from the Semi into the Biker Challenge Final but there natrually it stopped. This is a fantastic result still as there was a lot of quite well known names that didn't make it that far. The sadest part of it all is that Ruben is gonna stop racing after this season just now when he is getting really really fast. But, he has his reasons and it's nothing much to do about that I guess. A pity it surely is though both for the racing and for the paddocks, a nicer guy you have to look for. We race a lot together as we both do the championship in Holland together as well as the Belgian one + we do some training together also. Hopefully he will not be able to stay away from it all...

As Varland left in his C3 rental I also decided to skip the Super final as I was getting really tired and didn't want to fall asleep on my way back home.

I have tons of pics from Superbiker and some videos as well. Gonna try to post the highlights somewhere.

www.supermotard-racing.com
Sponsors are there and are all to thank for my adventures.

Daniel

Last edited:
Här kommer några.
Har ett gäng med riktigt bra videosnuttar med men vet inte var jag ska lägga dem än...

Daniel

Bifogat

• 041009-10 Superbiker 004s.JPG
    041009-10 Superbiker 004s.JPG
    61.5 KB · Visningar: 89
  • 041009-10 Superbiker 007s.JPG
    041009-10 Superbiker 007s.JPG
    69.5 KB · Visningar: 94
  • 041009-10 Superbiker 046s.JPG
    041009-10 Superbiker 046s.JPG
    14.3 KB · Visningar: 68
  • 041009-10 Superbiker 093s.JPG
    041009-10 Superbiker 093s.JPG
    69.8 KB · Visningar: 118
Några till

Bifogat

• 041009-10 Superbiker 116s.JPG
    041009-10 Superbiker 116s.JPG
    16.6 KB · Visningar: 69
  • 041009-10 Superbiker 118s.JPG
    041009-10 Superbiker 118s.JPG
    14.5 KB · Visningar: 55
  • 041009-10 Superbiker 119s.JPG
    041009-10 Superbiker 119s.JPG
    13.4 KB · Visningar: 45
  • 041009-10 Superbiker 121s.JPG
    041009-10 Superbiker 121s.JPG
    15.2 KB · Visningar: 45
  • 041009-10 Superbiker small.JPG
    041009-10 Superbiker small.JPG
    36.2 KB · Visningar: 76
farmerlip skrev:
Och jag som hade väntat mig Varland i brollybabe mundering :D

Här lyckades jag fånga honom innan han hann göra sig till för kameran.
:tummenupp

Tommy... Jag satt och läste storyn från vår resa och funderar på återpublicering... Vad tycks... Kul djävla resa var det. :D
Har kvar varje story jag skrivit genom åren, ganska kul att kunna gå tillbaka och se vad som hände egentligen.

Daniel

Bifogat

• 041009-10 Superbiker 018s.JPG
    041009-10 Superbiker 018s.JPG
    40 KB · Visningar: 73
Last edited:
Metzger...

Notera att dessa bilder är under race.
Efteråt sa han:
"När jag ändå är i luften så kan jag ju alltid leka lite, det kostar inget..."

Taskigt för killen som ligger och jagar bara. Han tar tillfälle att leka och Le Grelle kan knappt hänga på... :)

Bifogat

• normal_resize-pa103257.jpg
    normal_resize-pa103257.jpg
    18.2 KB · Visningar: 67
  • normal_resize-pa103258.jpg
    normal_resize-pa103258.jpg
    14.8 KB · Visningar: 67
  • normal_resize-pa103263.jpg
    normal_resize-pa103263.jpg
    21.8 KB · Visningar: 66
  • 706b1204.jpg
    706b1204.jpg
    98.4 KB · Visningar: 67
  • 706b1211.jpg
    706b1211.jpg
    56.7 KB · Visningar: 65
Last edited:
Hehe, den resan går utanpå det mesta. Börjar faktiskt känna ett stort sug efter att åka tillbakas! Fast utan pink pass, polisjakter, harley davidson parts, u-svängar osv osv osv. Konstigt att bussen höll, det hade ju varit grädden på moset liksom, kamremsras på den estländska landsbygden kl 23:45. Fast det känns som om vi hade fixat det med på nått sätt :tummenupp .
ypvs skrev:
Tommy... Jag satt och läste storyn från vår resa och funderar på återpublicering... Vad tycks... Kul djävla resa var det. :D

Daniel

ypvs skrev:
Metzger...

Notera att dessa bilder är under race.
Efteråt sa han:
"När jag ändå är i luften så kan jag ju alltid leka lite, det kostar inget..."

Taskigt för killen som ligger och jagar bara. Han tar tillfälle att leka och Le Grelle kan knappt hänga på... :)

:rofl The show must go on!! Vad skulle hända om någon började göra sånt på ett SVEMO-arrangerat race ? Antagligen diskad... :3freak

Så, vi drar ett blast from the past...

Racet i Kuressaare

Den här gången riskerar det att dra ut lite längdmässigt. Helgen som
jag och Farmerlip-Tommy var iväg på var nåt utöver det vanliga.
Händelserik.

Vi kan väl börja med att säga att jag skulle inte ens ha åkt till
Estland om det inte hade varit för tre grejer.

1. Mitt knä var/är inte bra efter helgen i Tyskland. Ett Open Class
race i Tyskland kändes lite väl seriöst när jag ändå inte skulle
kunna gå på topp.
2. Rein (organisatören i Estland) behövde verkligen få dit folk och
lockade med bra bana och gratis resa/hotell, och kan Estland få igång
en serie så gagnar det även svenska förare.
3. Två goda vänner från Belgien skulle dit och rejsa samt kunde ta
med sig hojen som jag redan hade sålt till Anders från Gävle. (han
kommer att bli giftig på sin Husa med tanke på hur snabb han var på
sin 640)

Efter att jag lagt ut infon om detta rejs så hörde några av er som
intresserade men ingen anmälde sig som säker förrän Tommy i sista
stund började höra sig för om vad det handlade om. Intresset
vibrerade genom mailen han skrev och snart så kunde han inte hålla
emot längre utan anmälde sig och sin CR250. Jag anmälde oss till Rein
och han bokade biljetter från Kapellskär till oss och faxade sen
bokningsnummren samt en karta ritad extremt schematiskt. En felsväng
skulle betyda att vi varit utanför kartan och lika gärna hade kunnat
sluta i Irkutsk. Jag bestämde mig för att ta med min bilkarta över
Europa och kollade nervöst upp om Estland ens fanns med i den. Det
gjorde det naturligtvis och jag skämdes lite över mina ålderdomliga
tankar om gamla öststater som gråa zoner i kartböckerna. Nåja när jag
skämts färdigt så åkte kartan in i handsfacket, vilket var tur.
Båten från Sverige skulle gå 9,00 på fredag morgon så vi bestämde
att jag skulle komma med min Bluesmobil (Transporter) till Bonnläppen
(Farmer Lip, reds anm) på torsdagskvällen för att lasta in den osande
CR'en samt lite allmänt skit som man vill ha med sig på en rejshelg.
Två timmar sen (kom på att det var bäst att betala ut lönerna innan
jag stack) dök jag upp hemma hos Tommy och lastade in grejorna och
bestämde egenmäktigt att 6,30 imorgon så står du klar med
skinnstället i näven och är beredd att åka, glöm inget. Fuck up'en
visade sig bli Daniel. Jag var iofs hos Tommy vid 6,30 med en
fullastad bil och jag hade inte glömt något förutom en liten detalj.
Vi kämpade oss ut genom ganska tuff rusningstrafik från södra Sthlm
mot Kapellskär (norr om Sthlm). 7,16 fick Daniel panik efter att ha
skrattat hånfullt åt Tommys Gay-pass. Han hade fixat tillfälligt pass
och de är rosa. Isbiten som på 1 sekund bildade en 4kg klump i min
mage berodde naturligtvis på att mitt maskulina pass låg hemma.
-Motherfucker!!!!!!!
Upp med nallen och ring nummerbyrån.
-Koppla mig fort utav helvete till tullen i Kapellskär!
-Välkommen till Tullen i Kappellskär, våra öppettide...*click*
Nytt samtal.
-Koppla mig till Tullen på Arlanda. (går det inte fort så bränner jag
ner ditt hus och häller batterisyra i arslet på din hund)
-Välkommen till Tullen på Arlanda, våra öpp.... *CLICK!!!*
*PANIK*

Iiiiiiihh (inbromsning på E18) följd av resans första U-sväng (324
ytterligare skulle komma).
Klockan var nu 7,22 och vi hade 5 mil hem till Traneberg i
rusningstrafik. God damn!
Bussen togs nu från de 135km/h som används som marschfart till 140
som är toppfart. När vi kom fram till köerna i Täbytrakten bromsades
det inte ens utan höger väggren fick duga som transportled i 140. Det
gick bra till Mörby där vägrenen försvann. Djävla vägverket, fattar
de inte att det faktiskt finns paniksituationer. Nåja, starkt
kryssande fick duga fram till Bergshamra där en underbar bussfil tog
oss igenom de värsta köerna. Genom Solna fick en förbjuden genomfart
duga och sen var det bara över Tranebergsbron och hämta passet. Vägen
tillbaka gick över ett busshinder som Bluesen lyckligtvis inte blev
hängande på. Tillbaka mot Kapellskär gick resan på liknande sätt och
väl framme vid båten så var det 10min till avgång.
-Bokningsnummren tack.
-1230714
-Det nummret finns tyvärr inte i våran dator.
-Det gör det visst. (släng hit biljetterna annars får du stryk).
-Varifrån har du bokat biljetterna?
-De är bokade från Estland av en kompis (acca!)
Nästa mening räddade förmodligen hans liv.
-Ahh, de beställningarna har inte vi i datorn men du får dessa
handskrivna istället.
-Thanx!
*njopp, njopp, njopp broamm* (startljud från transportern)
På båten och släppa ner hjärtrytmen under 100 sen gick vi ur.

Resan över var lugn på ett spegelblankt hav. Tommy var glad över
detta men inte jag. Jag gillar vågor och bara det faktum att Tommy
inte gör det gjorde ju att man hoppades lite extra, hehe.
19,30 rullade vi av båten i Paldiski och ställde oss i kön till
tullen på grusplanen som utgjorde hamnområdet.
Ut från båten hade vi kommit sist och stod därmed sist i kön till
tullen. Efter att bara ha kommit 10m framåt på en halvtimme så
började irritationen att växa. Vad fan, vi har 5-10 mil till nästa båt
och den sista går om 1½ timme. Vi måste med den för att komma till
hotellet. Jag ringer Rein för att kolla hur långt det är och får
svaret att det är 100km *sgrumpf*. Klockan är för i helvete 20,50.
Rein kom med tipset att snacka med tullarna och förklara.
Daniel kommer fram till en stor djävla tullare som med hastigheten
av 1 bil/10m håller på att lotsa in fordon i landet.
-Hello, I'm going to a motorcycle race on Saarema and has to get on
the last boat that leaves in 70minutes.
(den utsträckta handen tittade han på men avfärdade)
-Do you have any Harley Davidsson parts?
(det brukar räcka för en smäll från mig men han var stor och hade
pistol)
-No, I drive a Husaberg.
-What is that?
*stööön*

Så fortsatte det i 10 minuter innan han lovade att ta oss först.
Efter det så tog han nån annan istället (!?). Djävla bananrepublik-
tullare.
När vi kom fram så kollades bilen invändigt och tullaren ville
återigen kolla om vi hade delar till hans djävla skrothög. Bil-
pappren kollades och då var det stopp. Mitt försäkringspapper gällde
inte utan det skulle vara ett greencard. Det skrevs på 15minuter ut
och sen var vi iväg. På 40minuter skulle vi nu åka 10 mil i ett land
nästan utan skyltar och med inga gatlampor någonstans. Absolut
beckmörker. The task was ofcourse impossible. Jag slår Rein
ytterligare en signal och får därmed reda på att det går båter till
24,00. Vi kan alltså ta båten 23,00 istället, kanon.
Vi höll dock uppe tempot av rädsla för ytterligare problem som kunde
sinka oss. Mörker. Det finns fan inget folk i Estland, iaf inte på
landsbygden. Vi körde 10 mil nästan utan att se en ljuspunkt.
Plötsligt möter vi två bilar. Den främre tvärnitar mitt på en bro
och den bakre sätter på blåljus och ställer sig framför och blockar.
Jag stannar och förväntar mig en shootout. Bilen är full av 14-16
åringar kan jag se i ljuset från mina ljus. När snutarna öppnar
dörrarna så slår ungarna de full back i maskin med "sin" Vectra och ska
vända. Polis-klantarna fortsätter rakt fram och vänder. Undertiden
behöver ungarna backa 2 ggr för att lyckas vända. Sen sätter de iväg
i full fart med en snutjeep efter sig som inte har en chans att tagga
på. Jag hänger nästan med snuten med skåpbilen och sitter och
fnittrar förtjust. Efter 1½km liger ungarnas bil i diket och de kutar
ut över ett fält in i en skog. Jag hjälper snuten med att lysa lite
ut över fältet men de tänder bara en cigg och börjar att kolla igenom
bilen.
Vi fortsätter under diskussionen att denna första dag redan är uppe
i 2 sidor Krönika. (vi är nu på sida 3)
Båten hinner vi med och snart så är vi ute på ön och har bara 5 mil
kvar till stan där rejset ska gå och där vårat hotell är. Vi har även
fått rapporter om att Manuel och Jacky Martens redan är ute och
festar och väntar på att vi ska komma fram. *gasa*
När vi rullar in i staden så står Rein och väntar för att leda oss
till hotellet där vi bara lämnar in våra väskor och sen ger oss iväg
till Nattklubben i denna lilla stad med 15000 invånare.
Väl inne så visar det sig att Manuel och Jacky är bra fulla redan.
De har samlat på sig ett litet harem av de inhemska skönheterna redan
och ska naturligtvis börja presentera alla för oss. Jag är mer
intresserad av baren och den stressänkande effekt som bara en 50/50
grogg kan ha. Den inhandlas + dricka åt Tommy, Manu och Jacky. Hela
rasket gick på under en svensk hundring så Daniel trivdes. :o)
Vi festade faktiskt på utav helvete den natten helt utan tanke på
att det dagen efter var race. Träningarna började ju iofs inte förrän
13,30 så det var ju ganska lugnt. Min talang är att aldrig bli
bakfull dessutom så va' fan.
5,30 var jag i säng liksom Tommy och Jacky. Manuel drog vidare till
nån svartklubb och hade inte kommit i säng förrän vid 7,30. För
mycket snygga brudar i Estland för honom, hehe. Det verkar faktiskt
som om medellängden är 178 med en vikt på 60 vad gäller tjejerna i
Estland. Dåliga på engelska är de dock. Bartendrarna snackar dock
engelska så det var ok.

forts...

Morgonen efter så vaknade vi upp i hyfsad tid och gav oss av för att
köpa ett par byxor till mig (hade glömt långbrallor), köpa vatten i
mängder och sen ge oss av mot banan. Banan höll på att finslipas men
såg helt underbar ut. Platsen var ett flygfält med korsande banor och
det utnyttjades vilket även en tax-bana gjorde. En 150m vända var
även utdraget på grus med ett lagom hopp. Skitbra, bättre faktiskt än
nån bana jag har sett i EM-cirkusen tom och de andra höll med.
Vi gjorde iordning hojarna och väntade in träningarna. Först skulle
dock 50cc träna och även 65-80cc samt open cr (crossar med gatdäck).
Småungarna körde som fan, så djävla snabba. När crossarna var ute så
började vi att värma upp våra hojar. Nu djävlar var det snart dags!
När vi släpps ut på banan så märkte man genast att den inte bara var
bra, den var fantastisk. Ny flygfältsasfalt, fint grus och en djävla
rolig dragning med korta och långa rakor samt snabba och lånsamma
chikaner och kurvor. Daniel var i himmelen. Slidar blandades med
håriga accelerationer och kurvor som man gick på slangen ur.
Ute i depån var Tommy i extas, han hade åkt för första gången på
slicks och det hade gått fort. Vi väntade nu på kvalen samtidigt som
de sista inställningarna gjordes på hojarna.
Under vår väntan inför kvalet så skars det däck på sina håll.
Antingen på frihand som jag brukar göra eller med vetenskaplig
precision som Jacky gör det. Rita, sudda, rita, sudda, rita, skära.
När de andra klasserna hade kört sina kval så var det dags för oss.
Vi skickades ut fyra i taget på banan. Ställde upp på startlinjen och
skickades iväg en och en på kalla däck för 4 varvs kval. Vi som
startade i första gruppen visste iofs inte om att det skulle vara så
få varv så jag tog det lugnt under det 1½ första vilket medförde att
jag förlorade 2 varv av mina fyra under kvalet. Banan bestod av en
raka på 200m följd av en 120 graders vänster, skön slide. Efter det
var det rakt i 80m och 90 vänster in på sanden. Där var det först en
svag höger följt av ett hopp som direkt efter landningen följdes av
en mycket skarp höger 90. 50m sand sen ett litet gupp som tog en ut
på asfalten för att direkt svänga 90 vänster. Sen var det ytterligare
150-200m raka som slutade i en hårnål vänster. Liten raka, 90 höger.
Högfarts chikan, lång svepande vänster som man gick på speedwaysladd
ut ur. Mycket skarp chikan och sen ut på startrakan igen. Allt på
absolut perfekt asfalt, utom sandpartiet då förstås.
Under mina sista 2½ varv så höjde jag tempot ganska ordentligt och
blev sen avvinkad. Det var dags för nästa grupp, den med Tommy i. Jag
ställde hojen och gick tillbaka för att kolla. Såg bara ett litet
parti därifrån men Tommy verkade det ha gått fort för. När kvalet var
färdigt så slappade vi i nån timme inför racen. Kvalen hade visat sig
gå bra, Jacky först sen Tommy och sen jag. Inför racet så var det en
massa snack i PA-anläggningen. Speakern snackade oavbrutet i 1 timme
om jag vet inte vad. Vi blev efter det presenterade med vårt lands
flagga och hela rasket iaf. Rena OS-entren. Men, nu äntligen började
racen närma sig. Jag gick tillbaka till hojen, satt mig ner för att
lugna ner mig lite samt trycka i mig ett par Battery, min vana
trogen. Småttingarna körde i sina två klasser sen var det crossarna
och vi började göra oss i ordning. När crossarna kört färdigt så
skulle vi släppas ut på banan. Det visade sig dock att en förare i
crossklassen hoppade av sin hoj hämtade en motard och följde med oss
ut igen. Han åkte i båda klasserna. Detta visade sig vara Valdur,
mästare i cross inom sovjet och ryssland otaliga gånger. Första
gången redan 79. Nåja, väl på startlinjen började den extrema
adrenalinschussen komma som vanligt. Jag stod mellan Tommy och
Valdur, den fjärde i första led var naturligtvis Jacky. START!!!
Jag och Tommy låg handtagsskydd mot handtagsskydd under en stor del
av vägen mot första kurvan. Jag på ytter, han och jacky innanför.
Alla på bredd. Ut ur kurvan var Tommy först, sen Jacky. Mitt spår
hade inte riktigt varit idealiskt och smälla i första kurvan vill jag
inte. Tommy hade Jacky precis efter sig och sen var det jag. Hur det
såg ut bakom vet jag inte då jag bestämt mig för att bara i nödfall
kolla bakåt. Denna ställning höll sig under ca 6-7 varv. Lite svor
man dock över att Jacky åkte med en hand på styret ibland. Iofs på
rakorna men iaf. Det syntes att han ville hålla racet öppet för
publikens skull. Efter ca 7 varv så drog han och stack med ca
20m/varv. Jag och Tommy hade legat precis lika hela vägen fram till
när det var 5 varv kvar, då började han sacka. Jag tog in mer och mer
på honom och var vid nåt tillfälle uppe 4-5 m bakom (det visade sig
senare att han i stort sett blivit av med sin bakbroms, inte kul på
en tvåtaktare). Sen kom målflaggan. Vi hade ju iaf dominerat och race
hade det varit. Vår lilla hörna av depån med Mig, Jacky och Tommy
hade sopat hem alltihopa. Tommy drog mig på sanden, och jag tog
tillbaka på asfalten. I slutänden så var det gämt. Nästa race då ska
det fan ökas på mer.
När nästa race kom så upprepade det sig. Tommy först in i första
kurvan med mig efter och sen Jacky. Dock hade jag ökat nu och i andra
kurvan fick jag bromsa för att inte smälla i bakdäcket på Tommy. Där
skulle min omkörning bli. Jag bestämde det redan då. Men chansen
måste ju komma också. Jacky stack om oss båda på gruset på första
varvet. Och jag koncentrerade mig på Tommys bakdäck. Mitt tempo på
asfalten var nu betydligt högre men på gruset var han fortfarande
snabbare. I det stora hela så tog jag in på honom iaf. En annan kul
grej var att Valdur tog mig på gruset ca 5 ggr under denna jakt bara
för att senare bli omkörd av mig på asfalten, skitkul race. Efter ett
tag var jag iaf uppe precis i hasorna på Tommy och väntade in ett
lämpligt tillfälle att ta honom i inbromsningen inför gruset. 3-4
varv före målgång så presenterade det sig ett bra tillfälle. Jag
bromsade om honom på det planerade stället. Efter det så gick jag in
på gruset, tog hoppet och hade planerat att gå riktigt försiktigt
genom sand-högern för att inte riskera något. Kommer jag bara ut på
asfalten så vet jag att jag är säker sen. Inför nästa varv så kommer
jag att ha några meter mot Tommy på gruset och det är inte lätt att
köra om där. I högern så går jag naturligtvis för försiktigt,
framhjulet kanar i sanden och jag upptäcker till min förfäran att jag
är på väg omkull. Jag sätter ner foten för att hålla uppe hojen men
mitt knä är för svagt och långsamt så går jag omkull, DJÄÄÄÄVLA
SKIIIIIT. Upp med hojen, tio snabba kickningar men sen är
poängplatserna förbi. Jag vilar lite kickar igång hojen och leker sen
på bakhjulet och framhjulet in i mål. Så djävla sur!
På prisutdelningen så upptäcker jag dock att jag iaf slutat 5'a och
kom därifrån med en buckla och 2000 monopolpengar=1300 svenska. Jacky
vann, Valdur 2'a Tommy 3'a. Vi sprutade ner varandra i champagne och
fick sen leka lite för publiken. Efter det så skjutsade jag en
skrikande brud en vända på bakhjulet och började sen att packa bilen.
Varje gång jag kom att tänka på vurpan så var det som en kniv i
magen. Riktigt förbannad var jag. Efter ett tag så intalade jag mig
dock att racing är racing och ikväll så är det fest, alltid nåt.
Vi drog till hotellet duschade av våra urinindränkta (svett)
kroppar, drog på oss för lite kläder och stack för att käka. Jag svor
lite mellan ölen men klimatet var trevligt och folk kom under hela
kvällen för att säga att racen varit bra och att showen efter var
skitcool. Det bästa med långt rött skägg är att folk kommer ihåg en,
det är iofs det sämsta med. Rein hade ordnat med en stor djävla after
race fest på sin egen anläggning som låg precis utanför stan. Där var
det ett fruktansvärt dåligt ABBA-cover band som lirade. Alla låtarna
på Estniska. Jacky lurades upp för att sjunga karaoke på Estniska
vilket jag tyvärr missade. Festen var utomhus så vi bestämde oss för
att dra in till stan och nattklubben allihopa för att slippa
Helikoptermyggen. Jag stötte dock hela kvällen på folk som kom ihåg
mig från racet så en och annan billig drink slapp man betala.
Inne på klubben så samlades tillslut alla förarna i ett hörn och
öste utav bara helvete. Valdur bjöd in oss till Tallin där han bodde
Dagen efter skule vi dit. Där skulle vi grilla, använda hans Sauna och
inomhus-pool. Huset bredvid presidenten hade han.
Hem från den kvällen kom jag typ vid 4,30, bra med jättefull. 15
minuter senare kom Tommy bra med skitdjävlajättefull. Han snackade i
15 minuter om jag vet inte vad sen deckade han.

Söndag "morgon" blev vi utslängda från hotellet vid 12 efter att
receptionistbruden ringt sisådär 31 signaler för att väcka oss. Upp
rafsa ihop grejorna och ner med nyckeln. Efter det så letade vi upp
en restaurant tillsammans med Manuel och några lokala tjejer som vi
lärt känna. Bråkiga ungar släpade de med som bets och spottade, jag
slafsade i mig det dyraste de hade på menyn (100 spänn, riktigt bra
käk) och kom mer och mer underfull med fröjderna av att vara
kattägare istället för farsa. Djävla motorsågar med ben. Katterna kan
man bomma in i lägenheten med massa käk så klarar de sig i några
dagar och bits de så kan man slänga dem 10m ut på bakgården, hade
inte varit fullt lika snyggt med en 3-åring, tanken slog mig dock.
Efter det så ansåg jag mig tillräckligt nykter för att köra så
skåpbilen riktades in mot Tallin och nya äventyr. Jacky hade redan
stuckit dit efter att knappt hittat hem på morgonen. Manuel åkte med
oss. För en gång skull så gick resan tämligen händelselös och väl
inne i Tallin så letade vi upp ett landmärke och ringde till Valdur
för att han skulle komma och plocka upp oss. Jag försökte förklara
att en kyrka kanske inte var den bästa iden som landmärke i Tallin då
stan har typ 300 kyrkor på ingen yta alls. Vi letade upp ett stort
casino och parkerade bredvid en gul kyrka och ringde, en timme senare
låg vi bakom Valdurs bil på väg ut ur Tallin och in i finare och
finare villaområden. Sista huset på vägen var Presidentens, fett
staket och beväpnade vakter. Näst sista huset var Valdurs. Egen hamn,
svenskimporterat hus och ett riktigt läckert garage. Inga bilar där
dock utan bara hojar. I hans hamn låg hans 4-5 båtar och väntade.
Utmed horisonten kunde man precis ana ön som han ägde huvudelen av.
Inne i kåken så började vi att snoka runt lite. Baksidan hade en hel
terass utmed långsidan, när vi kollar in genom ett fönster från den
så får vi se hans sauna-anläggning. Inglasad sauna med en pool
utanför, inne alltså. Schysst. Valdur sätter en öl och ett glas
Whiskey framför oss och sen sitter vi bara och myser. Efter ett tag
så dyker Jacky upp och vi siktar in oss på saunan som redan var varm.
1 Estländare, 2 svenskar och 2 belgare i en sauna utanför Tallin.
Världen är inte så djävla stor. Diskussionerna gled från allt mellan
himmel och jord såsom helgens race, brudar och senaste
uppdateringarna på Husaberg -02'orna. Vi kom även överens om att
hålla kontakten med de Estniska förarna om eventuella race-tillfällen
dyker upp i Sverige. De kontaktar oss när det blir dags i Estland
nästa gång. Några sauna/pool sauna/pool sauna/pool senare så åkte
kläderna på och vi började att fundera på att leta upp ett hotell för
natten. De som skjutsat dit Jacky var dock fortfarande där, två
snubbar. En som verkade hyfsat hård, dock trevlig, och en kille och
en brud i "koppel" som inte sa så mycket om inte snubben tilltalade
dem.
Han skulle dock visa oss till hotellet så karavanen gick iväg.
Estländarens merca 500 följd av Valdur och vår skåpbil. Resan mot
hotellet gick in i ett villakvarter och stannade utanför ett
lägenhetshus som hade högt staket runt sig. I grinden satt ett
titthål. Lagom till vi parkerat så hade de andra kommit fram till
porten som slogs upp innifrån av en jätte-gorilla. *Ehupp!* Vad i
helvete är det här?! Tja väl inne fanns en bar, ett stort rum med
soffor od. Alltihop i röd plysch naturligtvis. God Damn! Vi har
blivit insläpade på en lyxbordell. Vi blir allihop visade in till
sofforna och får höra att den Estniske killen driver stället och
lovade oss husrum där över natten om vi ville. Nja... Killen visar
sig dock va riktigt schysst, mycket intresserad av cross/motard och
tyckte bara att det var kul att vi var där. Han ville typ visa upp
sitt ställe. Nåja, samtidigt som 15 brudar vandrar in och sätter sig
i andra änden av rummet (vi var 6-7 pers) så går affärsdiskussionerna
och racehistorierna igång. Kan tänka mig att en hel del affärer görs
upp på liknande ställen runt omkring i världen. Det enda som sägs
vidare om stället är att allt är fritt, gratis. Bar, rummen, och
tja...Allt! Nåja, kvällen fortskred i den stilen. Mycket snack och
ett gäng med Estländare som försökte prångla på oss gratis lyxhoror.
Sova där lockade iofs med tanke på att klockan var 3 och jag var helt
jättetrött. Tommy började bli bra med slirig men jag hade hållt mig
på fanta hela kvällen. Nä, sova där funkar väl men jag har ingen
större lust att vakna där så vi drog samtidigt som Manuel och Jacky
skulle till flygplatsen vid 4. Valdur visade oss till ett hotell
utanför city och där fick vi rum och somnade som små grisar. Efter
det så var våra äventyr faktiskt nästan över. Dagen efter så traskade
vi omkring i Tallin, körde till båten och sov oss sen över östersjön.

Kontentan av denna helg är:
Era pappskallar, varför hängde ni inte med till Estland?

Daniel...

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back