Race bensin

Sorry Ronny om jag "skräpar ner" i din tråd... bara måste skriva lite. :D

Spikar inte hojen, dvs tändstiftelektroden finns kvar och man inte har hål i kolven, kör man med "rätt" soppa. Det var ju ganska så uppenbart... hihi, fast det är väl hela problemet i sitt nötskal, egentligen.

Rena sugmotorhojar kan tjäna på att köra med "syresatt" soppa för att få lite extra "överladdning", men med äkta överladdning spelar det ju ingen roll med den sista 1/2-procenten extra effekt. Ångtrycket spelar också in - men är ju överkurs för oss dödliga - som pytsar in ännu mer soppa för att ändå uppnå optimal effekt.

Funkar AG102 finns det ingen anledning att köra med AG108. Slöseri med pengar - speciellt eftersom energimängden per vikt är mindre ju högre oktan man använder.

Vill man "toppa av" 102 oktanet en riktigt het sommardag för att få lite mer oktan ska man hälla i upp till 20% toulen eller xylen. Finns hos närmaste färghandel. Xylen finns t.o.m. på OK's större bensinstationer. Toulen och Xylen är ett aromatisk kolväte, en normal (fast liten) beståndsdel i vanlig bensin, men "skitar ned" luften så man försöker minimera mängden i vanlig bensin. RON-oktantalet på båda är över 120 och MON är över 115 oktan. Perfekta oktanhöjare. Mer än 20% bör man inte använda eftersom det inte förgasas lika bra som vanlig bensin.

Måste bara säga detta:

Stämmer det att Tyskland har bättre bensin än Sverige ??

Har en polare som låg och maxa sin bil där nere för ett tag sen och han sa att den gick lite (bara lite) fortare på deras soppa.

Precis som andersbrink sa mer toulen och xylen men skitigare avgaser , Sverige har ju så stränga avgaskrav så att energiinehållet blir lidande.

Saabs moderna personbilar har "knacksensor" i motorn häller man då i racerfuel med högre oktan så laddar turbon högre tryck = mer hkr ?

Skillnaden mellan bensin i tyskland och sverige är mängden sprit som är tillsatt i sverige för att undvika isproppar - samt att man får renare avgaser. Vill man ha lika effekt med svensk soppa som med tysk ska man fetta upp blandningen om man kör på svensk soppa. Rent teoretisk ska man då kunna få MER effekt med den svenska bensinen eftersom både metanol och etanol innehåller syre (som kan användas till att förbränna mer soppa).

Metanol t.ex. består till 50% av syre, men energiinnehållet är bara 50% av vanlig bensin så det krävs dubbla mängden metanol för att ge samma effekt. Metanol kyler dock bäst av alla "drivmedel", men iom den kylande effekten blir det svårt att starta ett fordon med ren metanol om det är kallare än ca +10 grader. Faktorer spelar in, t.ex. kompression etc. En snaps bensin startar motorn som sen kan gå på metanol trots att det är kallare än +10 grader. Speedway-gubbarna kan det där bättre.

andersbrink skrev:
Metanol t.ex. består till 50% av syre, men energiinnehållet är bara 50% av vanlig bensin så det krävs dubbla mängden metanol för att ge samma effekt. Metanol kyler dock bäst av alla "drivmedel", men iom den kylande effekten blir det svårt att starta ett fordon med ren metanol om det är kallare än ca +10 grader. Faktorer spelar in, t.ex. kompression etc. En snaps bensin startar motorn som sen kan gå på metanol trots att det är kallare än +10 grader. Speedway-gubbarna kan det där bättre.

Men metanol har ju ett luft/bränsle-förhållande på 6,5:1(bensin - 14.5:1) för att vara stökiometriskt, så det blir faktiskt riktigt jämt om man bara jämför AFR med energiinnehåll och bortser från exempelvis knackbeständighet och ångvärme.

Att: Siffernissen på räknehumör: Metanol - 20 MJ/kg. Bensin - 44 MJ/kg

Eftersom metanolen består av så hög syrehalt kan man inte blanda i 25% i vanlig handels 98 det hade varit kul att prova för att få upp syret ?

andersbrink skrev:
Vill man "toppa av" 102 oktanet en riktigt het sommardag för att få lite mer oktan ska man hälla i upp till 20% toulen eller xylen. Finns hos närmaste färghandel. Xylen finns t.o.m. på OK's större bensinstationer.

Finns dessa att köpa under dessa respektive namn (toulen eller xylen) eller heter det något annat i butiken?

Jeffrey

Xylene-M brukar det heta. Toulen brukar man vara restriktiva på att sälja eftersom "sniffers" kan missbruka det. Livsfarligt ivfsh att andas in båda i berusande mängd. Torskade hjärnceller.

TurboVmax skrev:
Finns dessa att köpa under dessa respektive namn (toulen
eller xylen) eller heter det något annat i butiken?

Metonol innehåller vällan inget syre heller? Däremot bra tollerans mot hög kompression utan spikningar.. energiinnehållet är straxt över hälften mot bensin, blandningsförhålandet det dubba.. visst effektöverskott ger det om man får till det, men inte speciellt mycket utan komphöjning..

/B

Bj.O.rn skrev:
Metonol innehåller vällan inget syre heller? Däremot bra tollerans mot hög kompression utan spikningar.. energiinnehållet är straxt över hälften mot bensin, blandningsförhålandet det dubba.. visst effektöverskott ger det om man får till det, men inte speciellt mycket utan komphöjning..

/B

Jodå, metanol innehåller syre, eftersom jag inte vet hur man gör nedsänkta nuffror kommer en illustration istället. I hydroxylgruppen finns det en syreatom, den enskilda syreatomen har så stor massa att den faktiskt upptar 50% av molekylens totala massa.
Code:
    H
    |
H - C - [B]O[/B]H
    |
    H

Väte - 1u
Kol  - 12u
Syre - 16u
1 u = 1.6606 * 10[SIZE=4]ֿ²³[/SIZE] gram

Å andra sidan har man väl ingen nytta av syre i soppan om det inte kan
frigöras och ge mer energi än vad som krävs för att frigöra det.
T.ex. vatten och koldioxid innehåller rätt mycket syre, men vad hjälper det ?
Och det energiinnehåll som redovisas för metanol avser väl hur mycket man
kan få ut av att elda upp det; om det sen innehåller syre eller inte innan,
spelar väl ingen roll ?
/u

Jo för när du eldar upp metanolen frigör du syremolekylen. ENl följande
CH3OH+o2-->Co2+H2O (ej balanserad)

Anledningen till att metanol är bra är att syremolekylen frigörs och därför krävs mindre O2 att förbränna soppan jämfört med en kemikalie som saknar syret.

Metanol är därför bättre att elda än tex etanol som har mindre viktprocent syre. DVS det krävs mer syre för en fullständig förbränning.

Sen är detta inte den enda parametern som avgör om soppan är bra att elda det finns saker med massor av syre som brinner lätt men under rätt kass effektutveckling.

Vad man syresätter racesoppa med vet jag inte men det borde vara någonting som förångas vid rumstemp och därvid frigör syre vilket bla förklarar varför syresatt soppa inte kan lagras annat än i förslutna behållare.

Syresatt soppa - om man kollar den kemiska beteckningen för MTBE klarnar det lite. Dvs snarlikt metanol, kemiskt bundet.

Borsiin: Du har säkert rätt.
Men det innebär väl just att man inte behöver räkna syrehalt i soppan,
utan kan nöja sig med att titta på energiinnehållet/utbytet och hur mycket luft
som ska till ?
Dvs. man behöver bara veta 'yttre' uppgifter om soppan.
Är vi överens där ?
/u

Nä för energinehållet beräknas då syretillförseln är total och det är lättare att få en total förbränning om soppan har hög intern syrehalt. DVS om soppan har jättehögt energiinehåll men inget syre är den teoretiskt skitbra men detta förutsätter att syretillgången i form av luft räcker för att få en total förbränning. Därför tillverkas racesoppa med en avägning mellan syrehalt och energiinehåll beroende på applikation.

Ronny Nordgren skrev:
Hej undrar vad ni har för ider om race soppa..Skälv körde jag AG 102 i min Turbo race hoj..
//R

Hej Ronny du som har bänk å allt du kan väl prova nån moppe med E85 soppan lite på kul å se va som händer den e ju skitbillig å lär ska funka bra

Jag tänker själv testa men min bänk ligger ju lite långt fram i tiden hehe

Peter

andersson turbo skrev:
Hej Ronny du som har bänk å allt du kan väl prova nån moppe med E85 soppan lite på kul å se va som händer den e ju skitbillig å lär ska funka bra

Jag tänker själv testa men min bänk ligger ju lite långt fram i tiden hehe

Peter
Hej Peter jag har tänkt att prova div.bränslen till racer hojen ev. i februari om det hins med..Har som sagt kört på AG 102 men tror jag ligger lite nära gränsen ventilerna var lite missfärgade och ett säte hadde tagit stryck..AF var 12.5/1 ...
//R

Nu kommer jag och förstör denna eminenta diskution med en fruktansvärt dum fråga... Kan man ta sin gathoj som bara är moddad som vilken annan hoj som helst dvs avgas o förg instäningar och spetsa soppan med Xylene-M eller det andra som ni snackade om? Och hur mycket ska man blanda? Samt hur mycket effekt differasn blir det? Det är ju kul att kunna skrävla med att man åker på spetsad bensin :hihi

jra_racing skrev:
Nu kommer jag och förstör denna eminenta diskution med en fruktansvärt dum fråga... Kan man ta sin gathoj som bara är moddad som vilken annan hoj som helst dvs avgas o förg instäningar och spetsa soppan med Xylene-M eller det andra som ni snackade om? Och hur mycket ska man blanda? Samt hur mycket effekt differasn blir det? Det är ju kul att kunna skrävla med att man åker på spetsad bensin :hihi
Detta har diskuterats till leda, kortfattat: om du inte behöver mer knackbeständig soppa så ger högre oktan ingenting förutom mindre effekt och hål i plånboken.

sök om du vill ha mer info, tror det ska finnas fem eller sex trådar med lika många sidor.

Last edited:
Ronny Nordgren skrev:
Hej Peter jag har tänkt att prova div.bränslen till racer hojen ev. i februari om det hins med..

Posta gärna lite resultat med E85 här, det vore grymt intressant. Vet ju hur det ser ut på bil, och det är klart positivt.

/J

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...