Ronny Nordgren
Ronny N
Hej undrar vad ni har för ider om race soppa..Skälv körde jag AG 102 i min Turbo race hoj..
//R
//R
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
andersbrink skrev:Metanol t.ex. består till 50% av syre, men energiinnehållet är bara 50% av vanlig bensin så det krävs dubbla mängden metanol för att ge samma effekt. Metanol kyler dock bäst av alla "drivmedel", men iom den kylande effekten blir det svårt att starta ett fordon med ren metanol om det är kallare än ca +10 grader. Faktorer spelar in, t.ex. kompression etc. En snaps bensin startar motorn som sen kan gå på metanol trots att det är kallare än +10 grader. Speedway-gubbarna kan det där bättre.
andersbrink skrev:Vill man "toppa av" 102 oktanet en riktigt het sommardag för att få lite mer oktan ska man hälla i upp till 20% toulen eller xylen. Finns hos närmaste färghandel. Xylen finns t.o.m. på OK's större bensinstationer.
TurboVmax skrev:Finns dessa att köpa under dessa respektive namn (toulen
eller xylen) eller heter det något annat i butiken?
Bj.O.rn skrev:Metonol innehåller vällan inget syre heller? Däremot bra tollerans mot hög kompression utan spikningar.. energiinnehållet är straxt över hälften mot bensin, blandningsförhålandet det dubba.. visst effektöverskott ger det om man får till det, men inte speciellt mycket utan komphöjning..
/B
H
|
H - C - [B]O[/B]H
|
H
Väte - 1u
Kol - 12u
Syre - 16u
1 u = 1.6606 * 10[SIZE=4]ֿ²³[/SIZE] gram
Ronny Nordgren skrev:Hej undrar vad ni har för ider om race soppa..Skälv körde jag AG 102 i min Turbo race hoj..
//R
Hej Peter jag har tänkt att prova div.bränslen till racer hojen ev. i februari om det hins med..Har som sagt kört på AG 102 men tror jag ligger lite nära gränsen ventilerna var lite missfärgade och ett säte hadde tagit stryck..AF var 12.5/1 ...andersson turbo skrev:Hej Ronny du som har bänk å allt du kan väl prova nån moppe med E85 soppan lite på kul å se va som händer den e ju skitbillig å lär ska funka bra
Jag tänker själv testa men min bänk ligger ju lite långt fram i tiden hehe
Peter
Detta har diskuterats till leda, kortfattat: om du inte behöver mer knackbeständig soppa så ger högre oktan ingenting förutom mindre effekt och hål i plånboken.jra_racing skrev:Nu kommer jag och förstör denna eminenta diskution med en fruktansvärt dum fråga... Kan man ta sin gathoj som bara är moddad som vilken annan hoj som helst dvs avgas o förg instäningar och spetsa soppan med Xylene-M eller det andra som ni snackade om? Och hur mycket ska man blanda? Samt hur mycket effekt differasn blir det? Det är ju kul att kunna skrävla med att man åker på spetsad bensin![]()
Ronny Nordgren skrev:Hej Peter jag har tänkt att prova div.bränslen till racer hojen ev. i februari om det hins med..
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |