R6 vs Hayabusa

dogster

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
mellan hojar..
Tjena

Börjar tröttna lite på min R6, tycker att den har lite dåligt bottendrag. Så vad ska jag göra, antingen så "racekittar" jag den, eller så köper jag en busa med cirka 220 bromsade hk(obs trimmad). Vad tycker ni?
snälla inga moralkärringar som ska börja gnälla över att man har dåligt omdäme osv... :crash

Dogster, the speedmaniac :hej

Dåligt drag i en R6?

Jag tycker min 400 har kanondrag, visserligen superkitad men det hör inte hit.
R6 är ju värre än en liten 400......

Var precis ute och gasade förresten och moppepojkarna bönade för att se en wheelie till.
Ska behålla min 400.

Vill du så köp dig en trimmad Busa. Helt upp till dig vad du ska ha hojen till.

750RR

Vad har du hojen till?. På krokvägar eller bana så har ju busen inget att hämta mot en R6a men om du spenderar tiden men att leka ghostrider på motorvägen så är nog busen svårslagen?.

maverick_750rr skrev:
Dåligt drag i en R6?

Jag tycker min 400 har kanondrag, visserligen superkitad men det hör inte hit.
R6 är ju värre än en liten 400......

Var precis ute och gasade förresten och moppepojkarna bönade för att se en wheelie till.
Ska behålla min 400.

Vill du så köp dig en trimmad Busa. Helt upp till dig vad du ska ha hojen till.

750RR

Vad får man ut för effekt ur en kittad 400 tro?.

Hightuned skrev:
Vad får man ut för effekt ur en kittad 400 tro?.

Runt 70RWHP :confused: :confused: :confused: :confused:

Jag skall ha 75+ nästa år så.

Tänk på att SPmodellerna(zxr400R) som har andra kammar och hela kitet/skitet lämnar 67+ på bakhjulet..... det är rätt illa tycker jag.

750RR

tycker att r6 är schysst på kurviga vägar...men längtar efter en högre toppfart och effekt! med dessa förutsättningar är busan ett bra val, inte sant?

dogster skrev:
tycker att r6 är schysst på kurviga vägar...men längtar efter en högre toppfart och effekt! med dessa förutsättningar är busan ett bra val, inte sant?

Förvisso så går det att köra på med busan även när det svänger men.................
Kanske skulle titta på typ en gixer 1000 eller liknande.
Fast det är klart att busan är inget dåligt val.........

Köp en begagnad R1a för 60 000.- ... Då har du krut så det räcker rakt fram + den går att svänga me. Varför kompromissa?

Hur kan man köra något som är så groteskt slö som en 748a?
Jo Smaken är som...... :p

Hmm?

748,,,? Nääää
Men en R1:a e ju billig som sagt, allt beror ju på va du ska göra med hojen?
Men e d en sport touring du ska ha så e nog busen bäst, Ja har inte än prövat nån R6, o den e säkert en jättefin hoj men dock bara en 600. Men en buse så kan du smiska 130hk hojar på motorvägen även om du har skjuts,, d e tufft!
Ja hade helsystem,pcII o KN på min,,163 på bakhjulet,, d räckte för mig.

Men smaken e ju som baken..

Lycka till

Det låter väl lite väl att byta R6an mot en vässad Buse, jag tror att du blir fullt nöjd med vridet i en 1000cc-maskin. Busen är väldigt trevlig att köra, även när det svänger så det är inget dåligt val av hoj annars.

Om du skall ha en så pass tung hoj som en Busa bör du vara duktig på att hantera din nuvarande hoj.
Tänk på att den väger över 200 kg torr.
Ju tyngre hoj desto mer benägen är den att gå rakt fram i kurvorna. Skall du ut och köra kurvigt blir det att klänga som en apa på hojen.

Sweedo skrev:
Om du skall ha en så pass tung hoj som en Busa bör du vara duktig på att hantera din nuvarande hoj.
Ju tyngre hoj desto mer benägen är den att gå rakt fram i kurvorna. Skall du ut och köra kurvigt blir det att klänga som en apa på hojen.

Där vet jag inte om jag kan hålla med, den busen jag hade var jäkligt fin när det svängde. Visst inte lika lätt svängd som en R6 men det var alldrig några problem. Kan faktiskt säga att det var en utav dom mest väl balanserade hojar jag har haft :fakta
Hade ett slags trygga köregenskaper men samtidigt tillräckligt pigg i styrningen för att bli roligt (kombination av styrvinkel mm var nog rätt avvägd).
Detta säger jag inte för att vara elak men jag tycker nog att den svänger minst lika bra som den hojen du har (såvida du inte har modat den) :fakta

Sweedo skrev:

Nu är det mycket gnäll tycker jag :crash Du har överarmar lika stora som mina lår, så du borde inte ha problem med en tung hoj :brynad Och sååå jobbigt är det inte ens för lilla mig :hej

bebbe skrev:
Där vet jag inte om jag kan hålla med, den busen jag hade var jäkligt fin när det svängde. Visst inte lika lätt svängd som en R6 men det var alldrig några problem. Kan faktiskt säga att det var en utav dom mest väl balanserade hojar jag har haft :fakta
Hade ett slags trygga köregenskaper men samtidigt tillräckligt pigg i styrningen för att bli roligt (kombination av styrvinkel mm var nog rätt avvägd).
Detta säger jag inte för att vara elak men jag tycker nog att den svänger minst lika bra som den hojen du har (såvida du inte har modat den) :fakta
Min är inte lättsvängd heller (200 kg torr) men det var det jag ville påpeka. Visst är Busan en fin hoj men den kräver mer av föraren än en lättare hoj.
Fysikens lagar är det samma för allt som skall genom en kurva, ju tyngre desto mer strävar massan (hoj+förare) att gå rakt fram. Mitt inlägg var inte riktat som kritik mot Busan utan bara en uppmaning att tänka på att den är svårare att hantera på kurviga vägar och banor. Men en skicklig förare, jag har sett åtminstone två, kan köra fan så fort med Busan på slingriga vägar och banor.

Last edited:
OLJEKYLD GSXR skrev:
Nu är det mycket gnäll tycker jag :crash Du har överarmar lika stora som mina lår, så du borde inte ha problem med en tung hoj :brynad Och sååå jobbigt är det inte ens för lilla mig :hej
Armarna har jag ingen nytta av och mina +90 kg underlättar inte, hehe :hej

Back