R6 hur mkt olja

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
har servicebokshäftet! står 2.5 utan filter, 2.7 med filter å totalt 3.5? startade lät hojen gå varm men syns inget på stickan...

kan nån läsa å tala om för mig hur mkt de ska va

Bifogat

• r6.jpg
    r6.jpg
    68.1 KB · Visningar: 103
Starta hojen, låt den gå varm. Låt den kallna lite, iaf 5 minuter, så att oljan rinner tillbaka. Sen mäter du nivån.

MostWanted skrev:
okii done that.. men hällde i 2.7...

Har du bytt oljefiltret så har du gjort rätt! En del av oljan som är i motorn rinner aldrig ut vid byte, det är differensen! Skulle det ha runnit ut mindre än 2,7 liter så kan det bero på att det inte fylldes på exakt mängd vid förra bytet eller att motorn slickat i sig en del.

sporTlovEr skrev:
Har du bytt oljefiltret så har du gjort rätt! En del av oljan som är i motorn rinner aldrig ut vid byte, det är differensen! Skulle det ha runnit ut mindre än 2,7 liter så kan det bero på att det inte fylldes på exakt mängd vid förra bytet eller att motorn slickat i sig en del.
aa klart... ja bytte filter? men behöver ja fylla på mer om stickan visar i botten?

Rundningsmärke skrev:
Vad tycker du själv?

Glöm inte att hojen ska stå upprätt när du kollar, inte på sidostödet.

/A

På plant underlag dessutom... tror inte ens depåstöd är ok eftersom hojen inte står riktigt horisontellt då.

Är motorn kall, och filtret fyllt, dvs att du har kört igång motorn innan, o ända inte syns nåt stickan så tycker jag att du ska fylla på lite till!

o tänk på det som de andra har skrivit ovan! någon får nog hålla i hojen åt dig när du kollar oljan! :tomten

Om du häller i 2.5 eller 3 liter spelar ingen roll. Vill du hälla i 2.7 liter kan du göra det också. När du har mindre än 1.5 liter kan nog oljelampan blinka lite under kraftiga inbromsningar. Häller du i lite mer än 3 liter, typ 3.5 liter, kommer den att splasha ut oljan genom avluftningen. Häller du i 13 liter olja kommer du inte att kunna köra runt startmotorn. :D

erik skrev:
På plant underlag dessutom... tror inte ens depåstöd är ok eftersom hojen inte står riktigt horisontellt då.

Om man kollar nivån samtidigt som man håller hojen upprätt så är det lätt att känna när den står helt rakt, alltså när det behövs minst kraft för att hålla kvar den.

MostWanted skrev:
har servicebokshäftet! står 2.5 utan filter, 2.7 med filter å totalt 3.5? startade lät hojen gå varm men syns inget på stickan...

kan nån läsa å tala om för mig hur mkt de ska va

när jag bytte olja på min r6-00 så bytte jag olje filter och sen hällde jag i 2,7 l men min sticka indikerade att oljenivån var i botten. rinmgde då och snacka med Jörgen på motorhuset i nyköping. (kör videc trophy med en r6:a)

han sa då att det kan vara väldigt känsligt. Så jag hällde i typ 2 dl till sen så var stickan nästan på max.
Med andra ord manalen verkar inte riktigt stämma på den punkten.
LITA inte på manualen full olja tills stickan visar att det är bra!..

MVH en som haft exakt samma problem

PacMan skrev:
Om man kollar nivån samtidigt som man håller hojen upprätt så är det lätt att känna när den står helt rakt, alltså när det behövs minst kraft för att hålla kvar den.

Låter som att vi använder samma metod (i alla fall när jag mekar utan sällskap), annars kan det vara bra med en kompis som balanserar hojen. Vid "ensamarbete" kan det vara bra att ha den med vänstersidan ståendes väldigt nära en vägg eller liknande ifall man skulle klanta sig, risken för vältning minskar rejält...

andersbrink skrev:
Häller du i 13 liter olja kommer du inte att kunna köra runt startmotorn. :D

Menar du inte: "Häller du i 13 liter olja kommer du få c:a 9 liter olja på garagegolvet" :D

erik skrev:
Låter som att vi använder samma metod (i alla fall när jag mekar utan sällskap), annars kan det vara bra med en kompis som balanserar hojen. Vid "ensamarbete" kan det vara bra att ha den med vänstersidan ståendes väldigt nära en vägg eller liknande ifall man skulle klanta sig, risken för vältning minskar rejält...
Svårt å meka själv. spec när man ska tömma kylaren. i af på min hoj får man luta så extremt för att den ska få ur allt. :3freak (vatten då) :)

philsson skrev:
Svårt å meka själv. spec när man ska tömma kylaren. i af på min hoj får man luta så extremt för att den ska få ur allt. :3freak (vatten då) :)

Jag mekar rätt mycket med min CBR just nu och har tömt kylaren pga toppdemontering. Efter dränering plockade jag bort kylaren och det fanns ganska mycket vatten kvar när jag vände på den.

andersbrink skrev:
Om du häller i 2.5 eller 3 liter spelar ingen roll. Vill du hälla i 2.7 liter kan du göra det också. När du har mindre än 1.5 liter kan nog oljelampan blinka lite under kraftiga inbromsningar. Häller du i lite mer än 3 liter, typ 3.5 liter, kommer den att splasha ut oljan genom avluftningen. Häller du i 13 liter olja kommer du inte att kunna köra runt startmotorn. :D
R1/R6 är fånigare än så med oljevarningslampan, det kan saknas några deciliter så börjar den lysa.

Poacher skrev:
R1/R6 är fånigare än så med oljevarningslampan, det kan saknas några deciliter så börjar den lysa.

Från 2.5 eller 2.7 liter? :hihi

Lixom, så petnoga är det ju bara inte. Syns det på stickan/fönstret är det okej, noggrannare än ska man inte vara. Blir det 2 dl för för mycket, so be it. Vill man vara absolut säker på att det INTE är för lite pytsar man i 3.5 liter. Blir det lite för mycket käkar hojen själv upp överflödet. För att spräcka kolvarna behövs det minst ett par liter till. Förmodligen går gränsen nånstans runt 3.5 + 3.5 + 3.5 liter, lite under nivån där kolvarna vänder. Den kommer att spotta fruktansvärt mycket olja långt tidigare så man lär vara lagom klantig om man förstör motorn med för mycket olja.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...