R6 Däck?

J_H

Hakuna Matata
Gick med
28 May 2009
Hoj
Yamaha R6-00
Tja
Dags att byta baksulan på min R6:a. Har i nuläget Michelin Pilot Road på den men bakdäcket är som sagt slut. Jag vet dock inte om jag ska ha ett nytt likadant eller om jag ska investera i en uppsättning andra däck? Vad kan ni andra som kör R6:a rekommendera? Kan tillägga att jag kör 95% gatkörning. Nästan enbart aktivt på slingriga skånevägar:tummenupp

Provade att söka i forumet men antagligen hanterar jag inte sökningen rätt så fritt fram att flytta tråden om jag dubblerar med andra:tungan

Om du är nöjd med greppet och hållbarheten på däcket finns väl ingen anledning att byta?

:)

Tjenare mannen :)

Jag körde Michelin förut men inför denna säsong så köpte jag en ny uppsättning!
AVON Supersport VP2 fram & bak.. Priset låg lite under Michelin men det va inget minus för jag är helnöjd med både grepp & känsla! Absolut värt pengarna. Vart som en helt ny hojj, helt annan kontakt med backen & hojjen kändes mer kraftig & med hästarna i marken :)

Lycka till med däck köp :tummenupp

OBS - Slitaget är det samma ungufär! Ialafall om vi snackar hård gatukörning vet dock inget om bana.. :)

Last edited:
det här med däck är alltid svårt. Många inkl. mig själv är supernöjda med shinko. De har både däck för gata eller bana. däcken hittar du HÄR

Pilot power är jag supernöjd med, kör 90% gata med kurviga slingervägar till majoritet när jag äntrar hojen, har kört med dessa däck i många år, på många olika hojar, bra livslängd, bra grepp, inga besvikelser tycker jag iaf:tummenupp
Bytte bakdäck idag, självklart likadantdäck igen:)

Last edited:
Är du nöjd med känslan och greppet i Road 2:orna tycker jag du ska köra på ett likadant. Livslängen på dom är jäkla bra och ekonomin infinner sig i längden.

Det som jag har emot Road 2 (kör med dessa själv just nu) är ett de nästan är lite väl nervösa i kurvor. Känns lite "tvålkopp" ibland. Kan vara på min båge bara iofs.

Din hoj är typad för Bridgestone BT 56, men därmed inte sagtatt du kan köra annat.

Vad du ska ha beror ju på hur du kör. Vill du ha flest mil eller bäst grepp för pengarna? Bäst våtgrepp eller bäst torrgrepp?

Men som det låter på din körning så tycker jag att du kan slänga på Michelin Pilot Power 2CT alternativt Michelin Pilot Road 2CT som är en vidareutveckling av det däck du nu har på med en sportigare profil samt mjukare gummi på sidorna.

Tänk bara på att om du byter framdäcket så är det 120/60 dimension. Monterar du 120/70 som de flesta hojar har idag så kommer du sakta men säkert att tugga dig igenom framskärmen med däcket.

Jo jag är nöjd med grepp och känsla som det är idag. Men jag har inte kört på någon annan typ av däck så jag har inte mycket att jämföra med. Jag tycker faktiskt också att det ibland finns små tendenser till nervositet, kan dock bero på annat. Behöver ju inte alls vara däcken.
Tacksam för svaren, fint med feedback från andra:)

Din hoj är typad för Bridgestone BT 56, men därmed inte sagtatt du kan köra annat.

Vad du ska ha beror ju på hur du kör. Vill du ha flest mil eller bäst grepp för pengarna? Bäst våtgrepp eller bäst torrgrepp?

Men som det låter på din körning så tycker jag att du kan slänga på Michelin Pilot Power 2CT alternativt Michelin Pilot Road 2CT som är en vidareutveckling av det däck du nu har på med en sportigare profil samt mjukare gummi på sidorna.

Tänk bara på att om du byter framdäcket så är det 120/60 dimension. Monterar du 120/70 som de flesta hojar har idag så kommer du sakta men säkert att tugga dig igenom framskärmen med däcket.

Jo jag har koll på att det skulle varit Bridgestone BT 56 men eftersom det satt Pilot Road på när jag köpte hojen har det blivit att jag har fortsatt med sådana.
Vad gäller grepp vs ekonomi så är ju bra grepp en självklarhet, kanske väger lite tyngre än ekonomin men en hyfsad balans emellan de två är det optimala. Eftersom jag inte kör något nämnvärt på blött underlag så är våtgreppet inte det viktigaste.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back