R6:an startar inte :( Några idéer?

Seddzi

Seddzi
Gick med
5 Jun 2010
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
05, Yamaha R6
R6:an startar inte :( Några idéer? LÖST

På den troligtvis finaste dagen på hela hösten så vägrar hojfan att starta :( Har sökt på forumet men inte hittat något som fungerar.

Problemet är följande:

Startmotorn går men den tänder inte. När jag kör startmotorn så lyser motorlampan samtidigt, (vet inte om det är normalt?). Soppapumpen går och det luktar soppa om den när jag försöker starta. Batteriet är nytt och fullt laddat, orkar dra motorn utan problem. Körde med den igår utan några som helst liknande problem. :confused:

Säkringar hela. Provat med röd nyckel i ett desperat försök i att få igång skiten.... :huvet

Någon som har några funderingar, kan den bli "sur"? Och isåfall vad gör man åt det. Är relativt ny hojåkare så har inte full koll på allt än...:rolleyes:

Hojen är en Yamaha R6 2005.

Snälla hjälp, vill ut och rasta den ju! :Bugar
 
Last edited:
stödet nerfällt? växel i ?
Eller så har du surat ner den? prova fullgas när du startar den isåfall
 
Lyser motorlampan är det läge att läsa ur felkod. Triggandet av vissa felkoder och ecu bestämmer sig för att cykeln inte skall starta.
 
stödet nerfällt? växel i ?
Eller så har du surat ner den? prova fullgas när du startar den isåfall

Provat, stöd uppe, neutral i, koppling inne...

Lyser motorlampan är det läge att läsa ur felkod. Triggandet av vissa felkoder och ecu bestämmer sig för att cykeln inte skall starta.

Har inte kunnat se några felkoder i displayen, eller måste man göra något speciellt för att de ska dyka upp? Kommer dom direkt när man slår på tändningen?
 
Provat, stöd uppe, neutral i, koppling inne...



Har inte kunnat se några felkoder i displayen, eller måste man göra något speciellt för att de ska dyka upp? Kommer dom direkt när man slår på tändningen?

De dyker inte upp av asig själv. Vad som behövs för att avläsa dem står i din servicemanial
 
Allright, ja jag googlade fram en tabell om förklaring för felkoder, dock har jag som sagt inga felkoder att läsa av...
Va tusan kan det vara :rolleyes:

Så om du läser ut felkoderna får du inget napp?

Och du har kontrollerat att du har gnista? I så fall gissar jag på tippsensorn.
 
Så om du läser ut felkoderna får du inget napp?

Och du har kontrollerat att du har gnista? I så fall gissar jag på tippsensorn.

Nej jag har inte kollat än. Verkar som om man måste lyfta på tanken och koppla loss bränslepumpen för att kunna gå in i "diagnostic mode" och läsa felkoder. Ska ge mig på det om ett tag, måste pocka bort styrdämp och hela skiten... :huvet

Hur kollar man om man har gnista? Har inte tummen mitt i handen som det kanske låter :D Måste bara veta vad jag ska göra hehe..

Edit: Kan jag "koppla förbi" tippsensorn för att kolla om det är den som är defekt?
 
Last edited:
Nej jag har inte kollat än. Verkar som om man måste lyfta på tanken och koppla loss bränslepumpen för att kunna gå in i "diagnostic mode" och läsa felkoder. Ska ge mig på det om ett tag, måste pocka bort styrdämp och hela skiten... :huvet

Hur kollar man om man har gnista? Har inte tummen mitt i handen som det kanske låter :D Måste bara veta vad jag ska göra hehe..

Edit: Kan jag "koppla förbi" tippsensorn för att kolla om det är den som är defekt?

Har du öht gjort någon felsökning?

Visst att du har fällt upp stödet men stödswitchar har slutat fungera förr och signalerat stöd nere. Samma visa med alla andra skräpsensorer.

Därför plockar man ner och kontrollerar felkoderna samt om där finns gnista eller avsaknaden av start beror på att ECU inte ger tändsignal.

Plocka ur ett stift, jorda mot motorn ochd ra runt på startmotorn.
 
Har varit och kollat efter felkoderna. Dock fanns det inga felkoder lagrade så det gjorde ju inte saken bättre...

Kolla om jag får gnista får jag göra imorgon. Börjar bli kallt och mörkt. Men för att gå händelsena i förväg. Om jag inte får någon gnista, vad blir nästa steg?
 
Finns det choke- reglage på en R6 -05? Ibland finns det sånt även på insprutningshojar har jag märkt.

Parkerar du hojen utomhus? I så fall kan vatten ha trängt in på olämpligt ställe under de senaste dagarnas skitväder. Det kan i så fall vara läge att kolla innehållet i tanken.

Som sagt: kolla gnista

Detta är vad jag kommer på just nu.

EDIT: Motorlampan säger du. Det står inte FI på den? FI står för fuel injection. Om bränsleinsprutningen protesterar så kan jag tänka mig att hojen blir svårstartad.
 
Last edited:
Finns det choke- reglage på en R6 -05? Ibland finns det sånt även på insprutningshojar har jag märkt.

Parkerar du hojen utomhus? I så fall kan vatten ha trängt in på olämpligt ställe under de senaste dagarnas skitväder. Det kan i så fall vara läge att kolla innehållet i tanken.

Som sagt: kolla gnista

Detta är vad jag kommer på just nu.

EDIT: Motorlampan säger du. Det står inte FI på den? FI står för fuel injection. Om bränsleinsprutningen protesterar så kan jag tänka mig att hojen blir svårstartad.

Får kolla upp detta... Tack för förslagen...
Det står inte FI på lampan utan det är den "vanliga" motorlampan som lyser när jag drar runt på startmotorn.

En sak till, om någon av "cut-off reläerna" är trasigt borde väl startmotorn inte gå alls?
 
Får kolla upp detta... Tack för förslagen...
Det står inte FI på lampan utan det är den "vanliga" motorlampan som lyser när jag drar runt på startmotorn.

En sak till, om någon av "cut-off reläerna" är trasigt borde väl startmotorn inte gå alls?

Nu har jag druckit några groggar men att motorlampan lyser när motorn inte är igång är väl normalt, den bör slockna när motorn går igång :va

Det luktar soppa sa du så du bör ju inte ha soppabrist men hör du pumpen bygga upp tryck när du slår på tändningen?

Annars gissar jag på nåt elfel, glapp i stödkontakt, tippsensor eller nåt sånt.
 
En sak till, om någon av "cut-off reläerna" är trasigt borde väl startmotorn inte gå alls?

Mina erfarenheter täcker Honda, så det blir lite knepigt att svara på Yamahafrågor, men: Om nödstoppet eller stödswitchen är aktiverade så går startmotorn inte runt alls (Honda alltså :) )

Om motorlampan lyser så är ju risken stor att ECU har besämt sig för att spridarna inte skall aktiveras, d.v.s. insprutningen är död.

Jag monterade kraschkåpor på min Honda för tre år sedan. Då monterade jag tilt- switchen upp och ner av misstag. Då startade inte insprutningspumpen. Det var så jag hittade felet. Dock gick startmotorn runt vill jag minnas.

Köp en bruk startgas. I värsta fall får du lyfta tanken, öppna luftburken och spruta rakt ner i insugstrattarna. Har du gnista så borde det väcka hojen.

Nu har jag druckit några groggar men att motorlampan lyser när motorn inte är igång är väl normalt, den bör slockna när motorn går igång :va

Det luktar soppa sa du så du bör ju inte ha soppabrist men hör du pumpen bygga upp tryck när du slår på tändningen?

Annars gissar jag på nåt elfel, glapp i stödkontakt, tippsensor eller nåt sånt.

Jag tycker att lamporna på en fungerande hoj brukar lysa så här:

Motorlampan eller FI lampa (Gul): Tänds någon sekund. När den har slocknat är hojen startbar.

Oljetryckslampan (röd) Lyser tills motorn har startat.
 
Last edited:
Det mest elemetära i frågeställningen borde vara har du gnista på stiften? Skruva ur ett av tändstiften och anslut tändkabeln och låt stiftes gängade del vara i kontakt med motorblocket och se om du får gnista på stiftet när du kör startmotorn. Börja där sen kan vi gå vidare i felsökningen.
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter :)

Nu har jag druckit några groggar men att motorlampan lyser när motorn inte är igång är väl normalt, den bör slockna när motorn går igång :va

Det luktar soppa sa du så du bör ju inte ha soppabrist men hör du pumpen bygga upp tryck när du slår på tändningen?

Annars gissar jag på nåt elfel, glapp i stödkontakt, tippsensor eller nåt sånt.

Precis, kanske någon med en R6:a här på forumet kan kolla sin hoj om lampan lyser under startögonblicket? När endast tändningen är igång så lyser endast neutralen. Soppapumpen verkar bygga upp tryck som vanligt. Låter det som iaf.

Mina erfarenheter täcker Honda, så det blir lite knepigt att svara på Yamahafrågor, men: Om nödstoppet eller stödswitchen är aktiverade så går startmotorn inte runt alls (Honda alltså :) )

Om motorlampan lyser så är ju risken stor att ECU har besämt sig för att spridarna inte skall aktiveras, d.v.s. insprutningen är död.

Jag monterade kraschkåpor på min Honda för tre år sedan. Då monterade jag tilt- switchen upp och ner av misstag. Då startade inte insprutningspumpen. Det var så jag hittade felet. Dock gick startmotorn runt vill jag minnas.

Köp en bruk startgas. I värsta fall får du lyfta tanken, öppna luftburken och spruta rakt ner i insugstrattarna. Har du gnista så borde det väcka hojen.

Intressant det där om vippsensorn. Just att startmotorn kanske går ändå. Det står i servicemanualen hur man kontrollerar den så det ska jag göra imorgon. Men! Vippsensorn kapar väl strömmen till pumpen, och pumpen går? Jaja, återstår att se :)

Det mest elemetära i frågeställningen borde vara har du gnista på stiften? Skruva ur ett av tändstiften och anslut tändkabeln och låt stiftes gängade del vara i kontakt med motorblocket och se om du får gnista på stiftet när du kör startmotorn. Börja där sen kan vi gå vidare i felsökningen.

Rätt, ska kolla detta imorgon och återkommer med rapport :)
 
Jag hade gnista! Så troligtvis är problemet bränslerelaterat? Eller? Pumpen går när jag slår på tändningen men vad kan man kolla mer?
 
Jag hade gnista! Så troligtvis är problemet bränslerelaterat? Eller? Pumpen går när jag slår på tändningen men vad kan man kolla mer?

Batteriet var nytt sa du, vad är det för batteri, original eller annat?
Prova med startkablar från en bil, även om det verkar vara ett friskt batteri..
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top