R6.a går bara på 2 cylindrar (SUperkart)

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Startade projektet igår, den small igång såfort jag bara petade på gasen, men den går bara på 2 cylindrar, den har gnista på alla så förmodligen så har det satt igen sig i förgasarna,

dom 2 som inte går, någon som har tips på vad som kan ha hänt?

Är tenkablarna i rätt ordning??

Allting är ju kopplat efter kopplingsschema,

men om jag har utgått från att cylinder nr ett är där den är så skall det vara rätt,

den borde ju gå på alla i alla fall fast dåligt tycker man ju, eller?

den tänder ju på alla,

Alltså jag fattar ingenting,

jag har alltså gnista på alla spolar om jag kollar,

Tändstiften blir blöta på alla cyllar?

men den går bara på 1,an och 3,an?

om jag skiftar kontakterna från 1.an och 3.ans cylinder så får jag ändå inte igång dom cylindrarna?

This is really wierd!

Någon som har nån ide?

du kan lu inte skifta 1:an med 3:an,de är ju galet.eettan med fyran är samma.
sedan är det waistfire på de så pröva att sätta kabelhärvan på andra hållet,den ska om jag minns rätt komma från höger sidan.om det är kortis i ena spolen eller noll resistans så kommer den dö på 2 cyllar.det är samma spolar på alla yammor bara olika utseende så du kan låna nån spole och pröva av någon säkert utan risk för haveri,byt de i par först och sedan styckvis nör du hittat tändkretsen

OM du har 2 st spolar, så ska kablarna från den ena spolen gå till 1 och 4:an
Den andra spolens kablar till 2 och 3.
Så byt plats på 2 och 4an skulle kunna vara så!

Mats

har varit med om att spridarna har hakat upp sig på motorer som har stått ett tag. då kan man knacka på dom med tex en mejsel för att få dom att släppa.

men du hade förgasare sa du. så det är nog inte troligt. :rolleyes:

du säger att du både har blöta stift och gnista. om så är fallet så ska den ju helt enkelt bara fungera!
så bollar idéer nu bara... även om den verkar få bränsle så testa att köra igång motorn och ge "en sup" till dom cylindrar som den inte går på och se om den tänder till.

du säger att du har gnista på alla stift. om man leker med tanken på att gnistan inte orkar hoppa när stiftet är i cylindern då? känns väldigt långsökt på en motor med separata tändspolar iof. men prova att flytta tändspolarna också. vet inte hur de fungerar med tändsteg på hojar. (är mest van att pilla med waste spark) men om man har ett tändsteg till 1,3 och ett annat till 2,4 så kan oxid på stiften göra så att gnistan blir svagare och utebli.

oxid på stiften på spolarna och kontakter kan ev också bidra till svagare/utebliven gnista. långsökt när det är på 2 olika....

jag skulle helst gissa på soppan. ingen alls eller för mycket. är stiften jätteblöta? kan den på nått sätt ha surat?

Probläämet e löst!

det var tändningen som var fel,
problemet e rättat till Karten lever och låter sjukt ballt!

tack för alla tips!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...