R6 08a Vilken olja ska man ha?

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Tänkte ev fylla på några droppar motorolja i min R6a och jag undrar vilken sort som är lämplig. Jag har nån flaska castrol slx longlife olja kan jag använda mig av den eller måste jag åka o handla nån special? Ska hojjen stå rakt när man kollar oljan eller ska den stå på stödet? Jag tycker den tickar en del men det kanske dom gör dom där maskinerna. Ska lämna in den på 100a mila service denna veckan om jag får tid så sett men tänkte ändå hälla på lite så den inte är snustorr när dom får in den.... "man ser olja på stickan men rätt långt ner.... " mvh

du har inget nivå fönster på motorkåpan ?. varför fylla på ngr droppar ????..för fyller du på för mycket kan du blåsa packboxarna i motorn på grund av för högt oljetryck..

Jag tycker inte att du ska hälla i denna olja i R6an, det är ju en olja som man brukar ha i bilen.

Om cykeln har gått knappt hundra mil så borde den inte ha dragit mycket olja.
Missa modeller har en speciell olja vid inkörning, vet inte hur det är med R6.

Hänvisar till maualen vad det gäller oljekontroll och oljetyp!

Även om oljan är långt på stockan du du ska lämna in den på service så är det väl lungt.

/Magnus

Vevhusventilationen ska ta hand om övertrycket så att blås packboxar ska inte vara någon fara.
Dock så är det väldigt onödigt att trycka ut en massa olja i luftburken!

du har inget nivå fönster på motorkåpan ?..att bara fylla på ngt droppa innebär att hojen din läcker, varför fylla på ngr droppar ????..för fyller du på för mycket kan du blåsa packboxarna i motorn på grund av för högt oljetryck..

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...