R6 -00 svårstartad varm.

didde

Northstunt
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
Kawasaki 636 stunt och
Någon som har en liten aning om vad det kan vara för fel på en R6 -00 som startar lätt när den är kall men den kommit upp i 40 grader och högre så blir den svårstartad.
Startar ibland med full gas och sen går den bra tills man stänger av hojen och då sekunder efter är den lika svårstartad.

Har provat att byta förgasare samt rengjort dessa men utan framgång.

Tacksam för seriös hjälp.

Nu famlar jag i luften här och har inte en aning om vad jag pratar om egentligen, men finns det ingen vevaxelgivare nånstans? Dom brukar ju bli sunkiga när dom är varma om det är fel på dom, men funka fint om dom är kalla. Kanske värt att söka lite på?

Nu famlar jag i luften här och har inte en aning om vad jag pratar om egentligen, men finns det ingen vevaxelgivare nånstans? Dom brukar ju bli sunkiga när dom är varma om det är fel på dom, men funka fint om dom är kalla. Kanske värt att söka lite på?

ska kolla upp det... tacksam för alla förslag...

hmm... en möjlighet när det är svårstartat vid varm temp är väl snålt med ventilspel... fast det brukar nog mer vara vid höga temperaturer än 40 grader (om dom inte står in i helvete fel)

Annars borde det väl bli samma effekt om den drar tjuvluft.

Last edited:
Om det är tjuvluft så borde den vara extra svårstartad när den är kall, då vill den ju ha mer bränsle och mindre luft, än vad den vill ha när den är varm.

Hur är tomgången när den är varm?

tomgången är jämn när den är varm

Om det är tjuvluft så borde den vara extra svårstartad när den är kall, då vill den ju ha mer bränsle och mindre luft, än vad den vill ha när den är varm.

den är lättstartad när den är kall... jag har provat me 2 olika uppsättningar förgasare och det vart ingen skillnad. enligt förra ägaren skulle ena uppsättningen vara bestyckad så att den skulle få mera soppa.

jusst nu sitter originalgasarna på..

Last edited:
Jag hade lagt krutet på el-fel. Låter som en givare/sensor som bråkar. Eller kanske kallstartsvetilen, om du nu har en sån, den kanske är igång alltid och ger för mycket soppa. Har du kollat stiften om dom är blöta? Hittade du nån info om vevaxelgivare?

För att kunna göra en seriös felsökning så SKALL ventilerna vara justerade/kontrollerade. Därefter ett komp-prov.

Förgasarjustering med fel ventiljusering är helt bortkastad.

Det är inte helt ovanligt att ventilspelet går mot noll på insug. Då blir det dom där problemen.

Mats

Jag hade lagt krutet på el-fel. Låter som en givare/sensor som bråkar. Eller kanske kallstartsvetilen, om du nu har en sån, den kanske är igång alltid och ger för mycket soppa. Har du kollat stiften om dom är blöta? Hittade du nån info om vevaxelgivare?

det är manuell choke på gasarna och eftersom jag har bytt förgasare och felet kvarstår så tycker jag inte att det borde vara det.
kollade stiften och dom är inte torr men inte heller blöta... lite blötare än vad dom borde kanske men den borde starta 1 sekund efter att man slagit av motorn.
ska ringa den lokala handlaren ioch kolla lite om han vet om det bl.a sitter någon vevaxelgivare eller dyl. på denna modell.

För att kunna göra en seriös felsökning så SKALL ventilerna vara justerade/kontrollerade. Därefter ett komp-prov.

Förgasarjustering med fel ventiljusering är helt bortkastad.

Det är inte helt ovanligt att ventilspelet går mot noll på insug. Då blir det dom där problemen.

Mats

ska iväg och köpa bladmått i eftermiddag så jag kan mäta upp spelet..

Last edited:
Håller med låter som ventiler, men jag är iof "cross-skadad" där ventiler shimsas var och varannan dag!

är det avgas eller insugsventilerna som är för tajt när man får detta problem då?

Insug ställer till störst problem. Men Avgas måste också vara täta för att få bra lågfartsegenskaper.
Faktiskt är insugsventilerna känsligast och slits mest.

Mats

nu har jag kollat lite på ventilerna. antingen så kollar jag dom helt fel eller så är dom feljusterade. enligt handboken så ska jag ställa 1ans cylle i övre dödläge och mäta 1ans ventiler, sen ska jag vrida motorn 180 grader moturs för att mäta 2ans ventiler, vrida 180 grader till moturs och mäta 4ans ventiler och sedan 180 grader till för att mäta 3ans ventiler.

då jag gör detta så har jag inge spel alls på 2an och treans ventiler(varken insug eller avgas) 1an och fyran är ok spel på.
Är det någon som vet om jag gör rätt? någon som mätt och justerat ventilerna på en R6 -00

nu har jag kollat lite på ventilerna. antingen så kollar jag dom helt fel eller så är dom feljusterade. enligt handboken så ska jag ställa 1ans cylle i övre dödläge och mäta 1ans ventiler, sen ska jag vrida motorn 180 grader moturs för att mäta 2ans ventiler, vrida 180 grader till moturs och mäta 4ans ventiler och sedan 180 grader till för att mäta 3ans ventiler.

då jag gör detta så har jag inge spel alls på 2an och treans ventiler(varken insug eller avgas) 1an och fyran är ok spel på.
Är det någon som vet om jag gör rätt? någon som mätt och justerat ventilerna på en R6 -00

Om du ser att kamnockarna är på betryggande avstånd från att lyfta ventilerna så har du gjort rätt. Alltså nockarna ska peka uppåt, inte ner mot lyftarna.
Har du mätt rätt så är det ventilerna som är problemet. Då har du hittat felet. På gott och ont.
Har du tur räcker det med en ventiljustering. Men har du otur så är det lika igen efter ett par hundra mil.
Ventilbyte är då det enda som hjälper.

Mats

Alternativt sätt som åtminstone funkade på min gixxer och zzr (och var metoden som rekommenderades i respektive haynesmanual):

Vrid motorn så att 1an är i öd. Nu kan du mäta 1ans insug + avgas, 2ans avgas och 3ans insug. Vrid sedan motorn ett helt varv så att 4an är i öd. Då kan du mäta resterande ventiler.

Torde vara mindre risk för att virra bort sig mot om du ska småvrida en massa gånger, låter konstigt att det är just 2an och 3an som går då dessa ligger 360 grader ifrån varandra, skulle kunna ha blivit ihopblandade i vilken ordning man ska mäta (för tändföljden brukar väl vara 1-3-4-2, du har mätt 1-2-4-3, har dock inte koll på om R6an är annorlunda). Men som Mats skriver, kollar du bara att kamnockarna är långt ifrån att trycka ner ventilerna (bör stå snett uppåt för aktuella ventiler) så borde det vara safe.

Last edited:
Om du ser att kamnockarna är på betryggande avstånd från att lyfta ventilerna så har du gjort rätt. Alltså nockarna ska peka uppåt, inte ner mot lyftarna.
Har du mätt rätt så är det ventilerna som är problemet. Då har du hittat felet. På gott och ont.
Har du tur räcker det med en ventiljustering. Men har du otur så är det lika igen efter ett par hundra mil.
Ventilbyte är då det enda som hjälper.

Mats

låter både bra och dåligt då... tänkte ringa den lokala handlaren igen och dubbelkolla att jag gjort rätt=)

Alternativt sätt som åtminstone funkade på min gixxer och zzr (och var metoden som rekommenderades i respektive haynesmanual):

Vrid motorn så att 1an är i öd. Nu kan du mäta 1ans insug + avgas, 2ans avgas och 3ans insug. Vrid sedan motorn ett helt varv så att 4an är i öd. Då kan du mäta resterande ventiler.

Torde vara mindre risk för att virra bort sig mot om du ska småvrida en massa gånger, låter konstigt att det är just 2an och 3an som går då dessa ligger 360 grader ifrån varandra, skulle kunna ha blivit ihopblandade i vilken ordning man ska mäta (för tändföljden brukar väl vara 1-3-4-2, du har mätt 1-2-4-3, har dock inte koll på om R6an är annorlunda). Men som Mats skriver, kollar du bara att kamnockarna är långt ifrån att trycka ner ventilerna (bör stå snett uppåt för aktuella ventiler) så borde det vara safe.

tycker också att det verkar konstigt att mäta på detta vis men det står så i handboken. när jag vridit de första 180 graderna så om man tittar på ventilerna så ska man inte mäta 2ans ventiler utan 3ans...

kanske ska kolla din teori och mäta 1ans insug + avgas, 2ans avgas och 3ans insug etc.

Last edited:
låter både bra och dåligt då... tänkte ringa den lokala handlaren igen och dubbelkolla att jag gjort rätt=)

tycker också att det verkar konstigt att mäta på detta vis men det står så i handboken. när jag vridit de första 180 graderna så om man tittar på ventilerna så ska man inte mäta 2ans ventiler utan 3ans...

kanske ska kolla din teori och mäta 1ans insug + avgas, 2ans avgas och 3ans insug etc.

Fast min metod förutsätter tändföljd 1-3-4-2. Skulle det nu vara så att R6an har 1-2-4-3 så får du kasta om dessa två, dvs mäta 2ans insug och 3ans avgas när du har 1an i öd. Och är felet att det var 1-3-4-2 och inte 1-2-4-3 så skulle ju din metod ha fungerat bara du kastade om på 2an och 3an.

Men det borde väl vara så standardiserat att alla 4cyl japs med jämn tändpuls kör samma tändföljd, torde säkert ge större möjlighet till mer massproduktion av vissa komponenter som därför blir billigare...

Måste bli jobbigare att mäta på nya r1an med oregelbunden tändpuls :fyllisar

Avseende att mäta ventilspel så läs Mats757s inlägg igen. Han har rätt.

Till didde: Jag har exakt samma problem med min 02a (exakt samma motor såvitt jag vet) och den har jag rivit av toppen på, slipat in ventilerna (avgas var inte vackra) och skall förhoppningsvis få toppen plan/renslipad från packningsrester imorgon.
HOPPAS att detta hjälper...
Kvarstår problemet att få tag i ny topplockspackning.....Alla mchandlare vägrar ju svara på mail och telefon.

//Peter

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...