R1'a som första hoj? Vad tror ni?

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Jag vill köpa min första hoj men kan inte bestäma mig riktigt. Tycker ni att det är dummt att välja en R1'a som en första hoj eller? Vilka svårigheter kan man stöta på?.....
Är även mycket förtjust i CBR600rr som jag spanar efter men vet inte riktigt.

Jag började iofs med 125a ... men efter ett antal år gjorde man comeback med en litershoj. Inga problem alls första veckorna, tills man börjar tycka att man e duktig på att köra :rolleyes: - först då tycker jag att man börjar spela med marginalerna, eller som i mitt fall, ju fler år jag kör hoj, desto mer skoj (men farligare eller hur man ska säga i folkmun)

Jag kan ej ens hantera en 600 fullt ut!
Men det e jag det! :)
Om du bara skall köra väg så funkar en retta men vill du köra mer avancerat... börja lugnare!
Det du tjänar på o starta lugnt tar du igen på pengar!
Visst det kostar o byta upp sig!
Så gör även en sj risk på 10k!
Bara en tanke!

Förhoppningsvis rockie 600 nästa år

Jag tänkte just det här med at jag slipper byta sen till nåt starkare, + att jag tycker väldigt mycket om R1'an. Sen så är jag helt besatt av R1'an, är dom svåra o hantera???
Det är bara det att jag har kört bara vespa o 125 cross innan ha ha ha........

Ska ta A kort till våren nästa år, har kunskapsprov nu i september månad men vill köpa hojen till vinter då priserna sjunker lite. Så att jag kan övningsköra med den till våren. Men jag har ändå tänkt ta några körlektioner i skolan.

Kristijan skrev:
Jag tänkte just det här med at jag slipper byta sen till nåt starkare, + att jag tycker väldigt mycket om R1'an. Sen så är jag helt besatt av R1'an, är dom svåra o hantera???

Ska ta A kort till våren nästa år, har kunskapsprov nu i september månad men vill köpa hojen till vinter då priserna sjunker lite. Så att jag kan övningsköra med den till våren. Men jag har ändå tänkt ta några körlektioner i skolan.
Du :7peta Köp inge retta som första mc då isf... Känns fel u dumt men det e vad jag tycker!
Prova en 600 eller en 750 ist!
Rettor e bakhjuls moppar med kort ram vilda o konstiga!
Du vill åka slang!
Hej där kom mer effekt! Tack o godnatt! :(

Kristijan skrev:

Naw.. isf. Köp en hoj som inte kan hosta upp på slangen ur en kurva när du minst anar det :tummenupp ..köp en cbr ist, skönare register, du vet vart du har den. Bättre början..

Jonas skrev:
Det är inga problem att köra en R1:a lugnt, allt det handlar om är personlig mognad..... Vilket man tyvärr i regel inte har när man precis skaffat körkort....

Jag menar inte att du inte skulle klara det.... Det vet du bäst själv om du har den insikten och respekten för maskinen som den kräver... :)

Ligger väldigt mycket i detta.

Min första tunga hoj var just en R1.
Detta va 1999, 21 år & jag lever än.

Kan varmt rekomendera banträffar efter du känt på hojen ett tag så får du lite mer insikt om hur den beter sig och vart dina gränser går.

SPÄÄÄÄÄÄÄLAR ingen roll jag tar er ändå på innern o bromsar ikapp er o e otrevlig i depå!
:arsele :fatta! :död
Skojjar bara givetvis!
Men jag tycker ej liters moppar e nått o börja med!
Just pga den anledningen att man ej förstår krafterna!
Kan byta kropp med vilken utav er grabbar just nu... elle handleder!
Man tror man fattar ligger o slangar tar en kurva i 210... ja det behövs ej mer!
Å då e jag gla har maxat bettan i 260.....riktiga.. medvind hemlängtan o 3 km flyg raka! Men när det händer i trafiken... 100km AGDA! Då får man vara snabtänkt!

Lindén skrev:
SPÄÄÄÄÄÄÄLAR ingen roll jag tar er ändå på innern o bromsar ikapp er o e otrevlig i depå!
:arsele :fatta! :död
Skojjar bara givetvis!
Men jag tycker ej liters moppar e nått o börja med!
Just pga den anledningen att man ej förstår krafterna!
Kan byta kropp med vilken utav er grabbar just nu... elle handleder!
Man tror man fattar ligger o slangar tar en kurva i 210... ja det behövs ej mer!
Å då e jag gla har maxat bettan i 260.....riktiga.. medvind hemlängtan o 3 km flyg raka! Men när det händer i trafiken... 100km AGDA! Då får man vara snabtänkt!
Jag tycker att en liten hoj verkar passa dej.

En R1:a har väl steglös gas som alla andra hojar?
Måste man alltid utnyttja effekten hela tiden?

Fredde Meck skrev:

Liten hoj? :va 750 har ju typ samma effekt som 1000 numera ..säg äldre effektsvagare hoj ist. kanske virago xv 250 :tummenupp

Svår att få upp på slangen bara :3freak :4skrika

Fredde Meck skrev:

Jag kör mest bana!
Därför jag pratar om just effekter!
I trafik o effekter :gnissla
VOINE!
Killen får göra som han vill jag trodde jag kunde behärska min mc o det e en 600... nä det kunde jag ej! nu börjar jag närma mig men har lååångt kvar!

Men du o jag kan ta ett varv eller två om du vill så kan vi visa vad vi går för!

Konstigt att vissa (generaliserat), som tycker att en mindre hoj är ett lämpligare val som första hoj, rekommenderar en modernare sportig 600:a vilken torde ha mer ketchupeffekt än de flesta andra hojar. :va
Nä, en äldre effektsvagare hoj som IronMike skrev, låter i mina öron som ett bättre val om man prompt måste ha en sporthoj med kåpor som första hoj. Frågan är bara hur pass mycket äldre...?

Inga problem R1an är snäll och lättkörd om du inte provocerar den för mycket. Rekomenarar dock att du har respect för prestandan i en sporthoj om du inte kört så mycket, annars kan det gå riktigt illa?

Min första hoj var en GSX750E -82, med bara 80hk, och utan kåpa.
Den var stor och klumpig, men hade vettigt med effekt, och utan kåpan lurades man inte att köra onödigt fort...

Kristijan skrev:
Jag vill köpa min första hoj men kan inte bestäma mig riktigt. Tycker ni att det är dummt att välja en R1'a som en första hoj eller? Vilka svårigheter kan man stöta på?.....

Köp 1000cc direkt kommer bara att ångra dig efter 3 veckor ..jag köpte cbr 600 rr direkt..men men nu blir det K5 i stället ..´man tröttnar på 600cc dom e för tråkiga...svåra o köra på slangen o allt..Epp :banana

Jag har precis köpt min första hoj (2mån sedan). Det blev en Aprilia RSV Mille.
1000cc och 130hk.

Tycker själv att det är bra med lite pulver redan på låga varv, då slipper man hetsa motorn och det leder till ett lugnare körsätt.

Det viktigaste är ändå att köra med insidan av huvudet. Att inte köra över sin fömåga och tro att "Nu kan jag köra motorcykel" bara för att man har tagit körkort.

Dessutom är R1:an dyr som fan i försäkring, iaf på mig......

Kristijan skrev:

Helkorkat att välja en så svårkörd, stark och dyr cykel som första hoj! :kocko

(Ja, jag har haft en R1:a tidigare. Dock som 4:e cykel)

Kristijan skrev:

Jag började med en ninja 750. det var lagom efffekt, sen blev det
en ninja 900, go som fan.

Har man effekten så vill man utnyttja den! även om man inte kan
hantera den....

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show