R1a 98a låter som en symaskin

HyBris

.
Gick med
1 May 2007
Hoj
gsxr 1000 k3
Precis köpt en r1a 98 med ett Hindle slipon. Har mer eller mindre precis upptäckt att ljudet jag får från min hoj är tamare än ett orginalsystem eller likvärdigt. Kan man felmontera ett slipon? Där sitter i alla fall ingen synlig plugg där bak.. Mycket tacksam för lite hjälp här!

:va

Plocka av burken, ta bort popnitarna byt ut röret borra några hål, korta av det 2dec sen låter det fan. röret i sliponet kan vara strypt´där för byt ut rörtet.

Plocka av burken, ta bort popnitarna byt ut röret borra några hål, korta av det 2dec sen låter det fan. röret i sliponet kan vara strypt´där för byt ut rörtet.

Där finns ingen möjlighet att plocka bort strypningen? Jg menar ett Hindle slipon brukar väl låta lite. Är inte det tanken med slipon. Strypning o skit verkar galet:va Riktigt novice på det här. Men vilket rör menar du. Röret mellan burken o fram till där röret på orginalsystemet börjar? Är inte så sugen på att vinkelslipa och jevlas. Vill ha lite gott ljud och kanske en bonus hk!

Last edited:
Vet bara på min ena retta med helsystem akrapovic med slipon som det gick att besiktia med. Röret som går igenom slutburken i ingången hade jag ca 5,5cm i diameter men det smalnade av och var bara 2,5cm i mitten. då tog jag ur nitarna ur burken slet ur rörettog ett nytt rör på 5,5 borrade några hål, korta av det till lagom längd ca 30cm, kortade av resten av burken så den blev lika lång. sen slog i nya nitar och vipps hade den gått från att vara en symaskin till att låta riktigt trevligt.

Precis köpt en r1a 98 med ett Hindle slipon. Har mer eller mindre precis upptäckt att ljudet jag får från min hoj är tamare än ett orginalsystem eller likvärdigt. Kan man felmontera ett slipon? Där sitter i alla fall ingen synlig plugg där bak.. Mycket tacksam för lite hjälp här!

:va

finns ingen plugg i hindle-dämparna kör med hindle på gixxern å ljudet är knappast lågt dämpningen på r1:an beror väl på att exupventilen öppnar först på högre varv

Skulle jag råka ut för liknande problem, skulle jag försöka byta bort burken med någon som tröttnat på sin som väsnas, istället för att slakta en annars felfri ljuddämpare.
Fattar inte varför man ska kapa sönder en ny ljuddämpare när det kryllar av sönderkört skrot... :va Dessutom så är vissa dyra ljuddämpare avstämda att ge "rätt" mottryck på olika motorer. Med något som kan se ut som en strypning. För övrigt testade Performance Bikes en massa olika slipon på en R1-98, för många år sen... (Deja vu... :confused: ) Det som var bäst gav 2 bhp till... Lönt... :rolleyes:

Ska det bara bröta utav helvete, skarva dit en kort megafon a´la´ MotoGP. Kan knappast kosta mer än 50 spänn på en skrot, och ett par flak öl till en svetsare.

Last edited:
Fattar inte varför man ska kapa sönder en ny ljuddämpare när det kryllar av sönderkört skrot... :va Dessutom så är vissa dyra ljuddämpare avstämda att ge "rätt" mottryck på olika motorer. Med något som kan se ut som en strypning. För övrigt testade Performance Bikes en massa olika slipon på en R1-98, för många år sen... (Deja vu... :confused: ) Det som var bäst gav 2 bhp till... Lönt... :rolleyes:

Ska det bara bröta utav helvete, skarva dit en kort megafon a´la´ MotoGP. Kan knappast kosta mer än 50 spänn på en skrot, och ett par flak öl till en svetsare.

Skit i dämpare, dra raka rör :D
http://video.google.com/videoplay?docid=-6136772911548787524&q=Raka+rör

Köp ett helsystem, så slipper du exupventilen.. Får garanterat gött ljud också. Lär inte va nån strypning i helsystemen iaf, och ger kanske nån extra hk med rätt bestyckning :tummenupp

(Som av en händelse råkar jag ha ett micron helsystem från en -00:a till salu):tungan :tungan

Robban

*/ ?>
Back