R1 Vs Super Duke 990

xarilaou

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
R1
Hej alla hojglada

Jag har sålt min R1, och funderar på att köpa en KTM Super Duke 990. Anledningen till att jag startade denna tråd är att fråga ifall det finns några/någon som har kört R1 och sedan byte till en Super Duke, eller allmänt några här som kör Super Duke nu. Vad är era erfarenheter av hojen? Är ni nöjda? Har inte kört Super Duke mer än en gång då jag provkörde den första gången och tyckte att den var grym både prestanda- och utseendemässigt.

Känns lite konstigt att byta till en KTM då jag har alltid kört R1. Vad tycker ni om dessa hojar?

Hej!

Jag har både R1 och Super Duke nu, det är de bästa ur två helt olika världar.

Superduken är rå och brutal, som lämpar sig till alla typer av körning. Nr1 i mitt garage/vardagsrum!

R1'an är super-rolig för att den har lite mer effekt, man kan bli skraj av den. Dock inte praktisk till något, förrutom om man har bråttom någonstans.

Två olika maskiner som kompletterar varann:tummenupp

Hej!

Jag har både R1 och Super Duke nu, det är de bästa ur två helt olika världar.

Superduken är rå och brutal, som lämpar sig till alla typer av körning. Nr1 i mitt garage/vardagsrum!

R1'an är super-rolig för att den har lite mer effekt, man kan bli skraj av den. Dock inte praktisk till något, förrutom om man har bråttom någonstans.

Två olika maskiner som kompletterar varann:tummenupp

Hehe, bra sammanfattning. Superduke till vardagskörning och R1 om man vill skrämma skiten ur sig:D

R1 alla dagar i mina ögon:tuttar

All körning som medför hastigheter under 150-160 km/h vinner Superduken enkelt mot rettan... All körning över samma hastighet , fetförlorar den pga avsaknaden av kåpa.
Så då är det bara att välja.... I vilket hastighetsintervall ligger du oftast ?

Största skillnaden är ju R1ans 4a mot Superdukens twin, jag är inne på min andra superduke nu och är galet nöjd, för vardagsåka är det den roligaste klubban på marknaden. Ska du tävla så finns det ju Battle of the twins.

Försäkringen är ju mkt roligare på 1000cc joddlarhoj jämfört med Fast and the Furious raketen också.

Mer dollar till sås.

Vi är väl 7-8st nu i Stockholm som brukar skrämma folk med akra-muller.

Slå till.

STAVA!?

Last edited:
Försäkringen är ju mkt roligare på 1000cc joddlarhoj

:rofl :D

Jag hade satsat på SuperDuken. Den är mer lämpad för gatåkning på alla sätt och vis. Bra botten, lättmanövrerad och sen är den grymt rolig också. Fast det är R1:an också. Fast på ett annat sätt. Eller nåt sånt.

SD:n för gatkörning är kontentan i alla fall. :)

All körning som medför hastigheter under 150-160 km/h vinner Superduken enkelt mot rettan... All körning över samma hastighet , fetförlorar den pga avsaknaden av kåpa.
Så då är det bara att välja.... I vilket hastighetsintervall ligger du oftast ?

Och har man en någorlunda ny R1:a hamnar man på 160 km/h då man varvar ut 1:an.....inte lätt att hålla sig under 160:rolleyes: . R1:an är helt enkelt för jäkla intressant och precis så där grym att man inte förlorar respekten för den. Problemet är bara att det är omöjligt att köra lagligt, man blir frustrerad av att fisa rundor upp till 8000 rpm. Den är helt enkelt byggd för att köras hårt och mår bäst mellan 10000-13500 rpm, inte mycket som hänger med en 189 hk motor med en hojtotalvikt på 177 kg. Hur superduken är vet jag ej men om det ekonomiska inte spelar in och du inte bryr dig om ditt liv är R1:an ett givet val:gnissla .

/D.

Och har man en någorlunda ny R1:a hamnar man på 160 km/h då man varvar ut 1:an.....inte lätt att hålla sig under 160:rolleyes: . R1:an är helt enkelt för jäkla intressant och precis så där grym att man inte förlorar respekten för den. Problemet är bara att det är omöjligt att köra lagligt, man blir frustrerad av att fisa rundor upp till 8000 rpm. Den är helt enkelt byggd för att köras hårt och mår bäst mellan 10000-13500 rpm, inte mycket som hänger med en 189 hk motor med en hojtotalvikt på 177 kg. Hur superduken är vet jag ej men om det ekonomiska inte spelar in och du inte bryr dig om ditt liv är R1:an ett givet val:gnissla .

/D.

Skillnaden 0-160 km/h mellan SD:n o Rettan är nog marginell , även om du kanske skulle vinna o jag behöver växla:). Har aldrig testat den på strippen o har ingen aning om vad den kan prestera för tid ??? Fart resurser finns , toppar ca 250 , men längre sträckor blir det obekvämt pga fartvinden.
Lekfaktorn på SD:n är garanterat mycket högre än vilken sporthoj som helst ! Slangvänligare maskin finns inte , hanterbarheten är ljusår bättre än en sporthoj , åker du smala krokiga vägar så käkar du sporthojar till frukost. Hela hojen är B U S o inget annat !...:D

Jag har aldrig tyckt att SD har kännts trött eller att det har saknats effekt, helt klart en mer lätthanterlig hoj och den jag skulle behålla om jag blev tvungen att sälja en av dom.

Anledningen till att jag har en R1'a är bara för att ha en rad 4'a med massor av effekt. Det är roligt att uppleva skillnaden. Och åka fort ibland...

jag älskar att köra fort på kurviga vägar, tycker det e skitkul att slanga & gör det så ofta jag har möjlighet till det
kör även en del i stan... pendlar till jobbet

skulle jag då sälja min R1:A & köpa en Duke ? Absolut inte.. jag gillar det lilla extra som R1:an har.. oavsett hur stor busfaktor SD har.

allt handlar om smak... det e väl en jävla tur det :tummenupp

jag älskar att köra fort på kurviga vägar,

Fast med en SD skulle du kört ÄNNU fortare !!!:tummenupp

Nä...Visst är det så.... Tycke o smak är det som gäller , annars hade aldrig guldvingen funnits !:pannkyss

Nä...Visst är det så.... Tycke o smak är det som gäller , annars hade aldrig guldvingen funnits !:pannkyss

Var det inte du som bevisade med din Superduke att just guldvingen är överflödig?

Jag ber om ursäkt om jag blandar ihop dig med någon annan men jag fick för mig att det var du som skickade på jätteruta och packväskor på din SD. Detta är förövrigt jävlarimig illegalt i större delar av den civiliserade världen!

:)

Fast med en SD skulle du kört ÄNNU fortare !!!:tummenupp

Fel, guldvingen uppkom när en bakfull montör på hondas bilsida glömde två av hjulen på en civic.

Var det inte du som bevisade med din Superduke att just guldvingen är överflödig?

Jag ber om ursäkt om jag blandar ihop dig med någon annan men jag fick för mig att det var du som skickade på jätteruta och packväskor på din SD. Detta är förövrigt jävlarimig illegalt i större delar av den civiliserade världen!

10 Poäng :)

Har åkt sporthoj tidigare (även om det hänt en del de senatse åren jag inte hängt med i).

SDn knäcker i funfactor. Visst, vill du hänga på sveavägen och svara dagisungarna att din "båge" går i 300, plocka upp småcheyer från förorten på att du har PHET båge etc.. Men köp en Retta, krocka med en buss på Sveavägen och fortsätt bli frånåkt av SuperDukes på Bulten (för det är det ju ändå ingen som ser).

Eller go KTM, droppa allt annat än att ha förjävla kul och njut av ett stört bra chassie, en underbar motor och slanga var, när och hur du vill.

Om du inte ska åka bana, då kan jag köpa argumenten.

Själv är jag helnöjd med att jag helt plötsligt sällan går över 180.. Det är lite som en livförsäkring att vara utan kåpan.

Körde CBR1000RR innan min SD och skillnaden, i mitt tycke, är effekten samt högfarts komforten. Tog ner SDn till Gotland Ring ifjol och den gör inte bort sig på bana heller (i mitt fall så är det jag som ger upp innan hojen gör det iaf). Kul cykel är det iaf.

Skillnaden 0-160 km/h mellan SD:n o Rettan är nog marginell , även om du kanske skulle vinna o jag behöver växla:). Har aldrig testat den på strippen o har ingen aning om vad den kan prestera för tid ??? Fart resurser finns , toppar ca 250 , men längre sträckor blir det obekvämt pga fartvinden.
Lekfaktorn på SD:n är garanterat mycket högre än vilken sporthoj som helst ! Slangvänligare maskin finns inte , hanterbarheten är ljusår bättre än en sporthoj , åker du smala krokiga vägar så käkar du sporthojar till frukost. Hela hojen är B U S o inget annat !...:D

Sant till 100%.

Kommer själv från en R1 till Superduke.
Gillade R1:an som hoj. De skiljer sig rätt mycket, tack vare kåpan och körställningen på R1:an. Åka 150++ på R1:an känns mer naturlig. Snabba vägar där hastigheten flöder på fint och harmoniskt, så kommer en sporthoj alltid vara bättre lämpad. Då menar jag 150++ vägar.
Men är det vägar under 150 km/h, där det svängs kraftigt, plötsligt och "oharmoniskt" så är SuperDuken maskinen för dig. Tror att Street Triplen är den enda maskinen jag har testat, exluderat motarder som känns lika naturlig på slingriga kurviga vägar.
Fast även om Superduken är en lätt hoj att köra, ska man veta att det är just det som gör den lite farlig. Jag körde med högre hastigheter genom kurvorna med SuperDuken de första dagarna än vad jag någonsin gjorde med R1:an under 1 år, och då fiskörde jag inte med R1:an, förutom när jag skjutsade då. Tror dock att den största skillnaden man känner av är just motorkaraktären. Förberedd dig på att träffa varvtalstoppet ett par ggr med Duken om du inte kört twin innan:D

Har åkt sporthoj tidigare (även om det hänt en del de senatse åren jag inte hängt med i).

SDn knäcker i funfactor. Visst, vill du hänga på sveavägen och svara dagisungarna att din "båge" går i 300, plocka upp småcheyer från förorten på att du har PHET båge etc.. Men köp en Retta, krocka med en buss på Sveavägen och fortsätt bli frånåkt av SuperDukes på Bulten (för det är det ju ändå ingen som ser).

Eller go KTM, droppa allt annat än att ha förjävla kul och njut av ett stört bra chassie, en underbar motor och slanga var, när och hur du vill.

Om du inte ska åka bana, då kan jag köpa argumenten.

Själv är jag helnöjd med att jag helt plötsligt sällan går över 180.. Det är lite som en livförsäkring att vara utan kåpan.

Krafitgt sant, fast uppmärksamheten med Duken är total. Fick betydligt mer uppmärksamhet med Duken än vad jag någonsin gjorde med R1:an. Det var just det jag ville undvika hehe. Udda design med skööööönt akra muller gjorde så att jag fick riktigt fint respons. Dessutom så var det en tjej, som knappast var äldre än 18 år, som försökte ragga upp mig:tungan
Är det mullret från akkrat utan insatser som lockar fram den potentiella sexgalningen hos tonårsflickor?

Last edited:

Hehehe, idel dräpande kommentarer i den här tråden.
Kul! :tummenupp
Fast till Folkes försvar så var det ett otroligt fint arbete han gjort med packhållaren.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT