R1 Trimmning/tuning??

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Vill ha fler hästar på rettan. :yoparty
Nån som har tips och ideér förutom helsystem? :Bugar
Chiptrim? Power Commander? Dynojet? Eller ska man ta fram borr och slip?
Har nästan bara hittad styling till rettan. Har försökt söka info på forumet men efter som "R1" är endast två bokstäver så funkar det inte.
Den är redan ner kuggad fram och slipon.

Ta ett snack med Matte (Mathias) Bohlin, även han i 08'a. Han kan massera ditt R1-topplock.

jiGGa skrev:
Vill ha fler hästar på rettan. :yoparty
Nån som har tips och ideér förutom helsystem? :Bugar
Chiptrim? Power Commander? Dynojet? Eller ska man ta fram borr och slip?
Har nästan bara hittad styling till rettan. Har försökt söka info på forumet men efter som "R1" är endast två bokstäver så funkar det inte.
Den är redan ner kuggad fram och slipon.

man kan söka på *r1*
Dynojet är överreklamerat, låt dem använda vanliga munstycken det är billigare.
Det och helsystem ger kanske en 10 hk på bakhjulet till.

Antar att du inte vill riva hojen o lämna in toppen?
Har knappt hört om portade R1or så jag har inte en susning om vad det kan ge.

andersbrink skrev:
Att montera ett Dynojet-kit kallar jag för att förstöra. Att låta Matte porta ett topplock kallar jag för en god investering.
Hur mkt skulle det kosta?
Hur mycket skulle det ge?

FLR racing kör ju dessa gamla R1 maskiner i sin sidvagn, de har ca 170Hk/120nM på bakhjulet, portat, kolvar(högre komp), andra förgasare, kammar..balanserad. Å så avgasystem då...

Då är maskinerna preppade för att släpa på 380Kg sidvagn så tillförlitligheten är stor.

Har ju själv en -00 med akra helsystem och modifierad luftburk...funkar fiiiiiint.
Dock inget att kaxa mot de nya värstingarna med.....rakt fram !

R1 T skrev:
Sök lite på http://www.r1-forum.com/ jag har för mig att några har bytt kammar m.m där.

Marklund portade en topp till en R1 Turbo (inte min) har för mig att det kostade 5000-6000:-
Jag funtar på en turbo :yoparty Hur mkt skulle det gå på? Vet av erfarenhet att man blir tvungen att byta massa annat oxå. Saker går även sönder för att de inte pallar trycket. Koppling bl.a. Vill köpa in och göra själv. Måste man mappa den sedan?

jiGGa skrev:
Jag funtar på en turbo :yoparty Hur mkt skulle det gå på? Vet av erfarenhet att man blir tvungen att byta massa annat oxå. Saker går även sönder för att de inte pallar trycket. Koppling bl.a. Vill köpa in och göra själv. Måste man mappa den sedan?

Om du köper ett turbokit från Marklund får du med allt du behöver.
Det du behöver förstärka på motorn är kopplingsfjädrarna, sen behöver du naturligtvis sänka kompression, det gör du igenom att montera en tjockare topplockspackning som ingår i kittet.
Sen är det bara att skruva på turbo kittet. Jag har för mig att Marklund tar ca: 38000-40000:- för ett kit till R1:an
http://www.mc-xpress.com/

Skall du bygga själ så blir det billigare men en jävla massa jobb.

Jag har kört ca: 1500 mil med min utan problem med motorn. Turbo trimning sliter inte lika mycket som konventionell trimning.

http://www.turbo-bike.net

R1 T skrev:
Jag har för mig att Marklund tar ca: 38000-40000:- för ett kit till R1:an
OJ :näsblod
Det var mer än jag hade räknad med(hoppats på). Då e det bättre att köpa en med turbo på

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...