R1 service

xarilaou skrev:
Hej

Varje hur många mil ska man byta olja och filter i en R1a?

Var 1000e mil enligt serviceboken, det var tätare intervall på de äldre modellerna, men de gjorde om detta så det ska innefatta alla R1 oberoende årsmodell enlgit Yamahacenter.

Blir ju dock ett hopp om man köper en helt ny, då ska de bytas vid 100, sedan 1000, 2000 osv osv
 
1000 mil är det ju intervallmässigt, men varför inte byta olja var 500ade och sen filter + olja var 1000de?
 
Jag byter olja + filter ca var 500:ade mil men jag tänkte om du hade nån bra förklaring... jag har funderat över det o oljan ska fan hålla mkt mer än det....
 
nej jag har ingen riktig bra förklaring, jag gör som du, men jag antar att filret inte är slut på 500 mil helt enkelt.
Men du har rätt att det är dumt att snåla med oljebyten, det kostar så mycket mer om det rasar.
Att de sätter långa serviceintervaller är för att ägandet ska verka billigt, egentligen beror det ju på hur man kör och en sån här hoj kör man hårt.
 
Poacher skrev:
nej jag har ingen riktig bra förklaring, jag gör som du, men jag antar att filret inte är slut på 500 mil helt enkelt.
Men du har rätt att det är dumt att snåla med oljebyten, det kostar så mycket mer om det rasar.
Att de sätter långa serviceintervaller är för att ägandet ska verka billigt, egentligen beror det ju på hur man kör och en sån här hoj kör man hårt.

Precis, kör du bana bör du byta efter varje körning, fisar man i stan & på landsväg kan det räcka hur länge som helst.
 
xarilaou skrev:
Hej

Varje hur många mil ska man byta olja och filter i en R1a?

Att hålla på att byta olja FÖR ofta är inte bra, direkt när oljan är helt ny är den inte "bäst" den blir optimerad och insliten efter ett visst antal mil, och byta efter 500 mil är ju nästan löjligt idag när det är så bra oljor, då börjar ju oljan bli som allra bäst, då skall, det börjas om...dessutom är det ett lätt sätt att oljeproducenterna blir rika :D , kan förstå på 1950 el 1960 talet, då det var sämre oljor och motorer, ändå byte folk mer sällan då(kanske inte fick ihop lika mycket mil, men det var ofta lååångt mellan intervallerna,pratar bil nu)

Men det är ju valfritt, men absolut inget säljargument att hojen är bättre och mer välskött för att man byter olja oftare, t om mer oftare än tillverkarens rekommendationer :huvet
Så nog kan man åka en säsong med samma olja oavsett om man kör 400 mil eller 1500 mil, men vidhåller att man byter åtminstone 1 gång per år.

Det är snarare så nu, om man ser till bilar att det blir allt längre intervall både i tid och i mil(jag har oljeservice på bilen vid var 3000 mil el var 24:e månad, och det är tillverkarens rekommendationer)
 
Last edited:
sporTlovEr skrev:
Att hålla på att byta olja FÖR ofta är inte bra, direkt när oljan är helt ny är den inte "bäst" den blir optimerad och insliten efter ett visst antal mil, och byta efter 500 mil är ju nästan löjligt idag när det är så bra oljor, då börjar ju oljan bli som allra bäst, då skall, det börjas om...dessutom är det ett lätt sätt att oljeproducenterna blir rika :D , kan förstå på 1950 el 1960 talet, då det var sämre oljor och motorer, ändå byte folk mer sällan då(kanske inte fick ihop lika mycket mil, men det var ofta lååångt mellan intervallerna,pratar bil nu)

Men det är ju valfritt, men absolut inget säljargument att hojen är bättre och mer välskött för att man byter olja oftare, t om mer oftare än tillverkarens rekommendationer :huvet
Så nog kan man åka en säsong med samma olja oavsett om man kör 400 mil eller 1500 mil, men vidhåller att man byter åtminstone 1 gång per år.

Det är snarare så nu, om man ser till bilar att det blir allt längre intervall både i tid och i mil(jag har oljeservice på bilen vid var 3000 mil el var 24:e månad, och det är tillverkarens rekommendationer)
VET du de där eller hittar du på? Jag har ALDRIG någonsin tidigare hört att man måste "köra in" oljan.
 
Nej oljan behövs inte köras in, det är dumt att skriva sånt här på forumet, det kan lura många.

nåväl jag tror tråden är avslutad.
 
Köpa olja för 100 kr/litern och sen snåla med filter känns konstigt... Jag försöker byta kring 500-600 mil. Känns bättre.
 
All_to_slow skrev:
Jag byter olja + filter ca var 500:ade mil men jag tänkte om du hade nån bra förklaring... jag har funderat över det o oljan ska fan hålla mkt mer än det....

Ska kanske tilllägga att jag inte kört mer än ca750mil i år och haft nere lådan för renovering vid ca500 mil, lite gafflar o ingreppskuggar (och nej jag får fortfarande inte alltid till växlingarna till tvåan på slangen) tänkte byta olja nu innan jag ställer undan den för långt in i garaget...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top