R1 rusar/slirar vid 8000 rpm

Yamaha77

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2009
Hoj
-
Har en R1-07 som jag har ett litet problem med, byte kopplingskåpa i vintras och upptäckte nu vid 8000 rpm rusar varvräknarn iväg utan att farten öka "långsammt":va, det kändes som kopplingen slirar då:va, funkar klockrent före bytet iaf.
Kan det vara att kopplingen är för spännd eller, men ändå tycker jag att det känns lagom.
Kom med tips vad det kan vara!

Ja, kopplingen slirar om det beter sig som du beskriver.

Orsaker; tja har du bytt olja till nån annan kvalisort? Vissa Yamaha är notiriska slirare med "fel olja". Min hade ett tydligt agg mot Catrol GPS..

Vajern för spänd, om du nu har vajerkoppling på din hoj.

Slitna lameller / skeva stålskivor.

Trötta fjädrar

Hade exakt samma problem nyss då jag hade bytt kopplingsgrepp men jag hade bara spänt för hårt!

Prova bara att slacka lite så kan det lösa sig!

tänkte låna tråden lite..min r1 08a har bara gått 300 mii o d låter ngt från kopplingen. känns som att den har ett slappt mellanregister för att jaginte får upp den på slangenpå 2ans växel ..gasen i botten okopplar upp den men den reser sig inte så vad kan d vara..kopplingen lr??för tidigare ägare hade öppnat kopplingskorgen för att kolla lammelerna o spände tillbaks dom med moment nyckel..

Ja, kopplingen slirar om det beter sig som du beskriver.

Orsaker; tja har du bytt olja till nån annan kvalisort? Vissa Yamaha är notiriska slirare med "fel olja". Min hade ett tydligt agg mot Catrol GPS..

Vajern för spänd, om du nu har vajerkoppling på din hoj.

Slitna lameller / skeva stålskivor.

Trötta fjädrar

R1 har som sagt ALLTID varit känsliga mot vissa oljor...

även fjädrarna i kopplingen e ju rätt klena... har för mig marklunds express säljer Turbofjädrar som e några snäpp hårdare/styvare...

just att stålskivorna kan bli skeva/blånerade som gör att lamellerna slirar mot mellanläggsskivorna....

mvh.T

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...