R1 genomgång/service Stockholm

j..

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
sthlm
Hoj
R1
Hej alla glada,
Vet inte om det borde vara i detta forum eller under nybörjarfrågor, men vi kör här; eftersom jag har begränsad mek-erfarenhet så letar jag efter något vettigt (prismässigt alltså) ställe i Stockholmsområdet att få en R1 -00 genomgången/servad (köpt begagnad utan service bok med 10 ägare, piratdelar och hemma-mek osv. dvs målet med övningen är att se till hojen inte exploderar), gärna så man får titta på och lära sig under tiden.

Tackar
j
 
Börja med att dra hem och studera Ägarmanual och Servicemanual så ska du se okunskapen minska.
 
Hur många mil har den gått?

Har den helsystem eller original grenrör?

Byta olja och filter klarar du av själv, men det kan vara trångt om den har helsystem med tjocka grenrör.

Ventilkoll är lite knepigare. Byta olja i gafflarna brukar jag också delegera till verkstad, men det är mest för att jag inte har något garage utan brukar meka ute på gräsmattan... Brukar även lämna in för byte av drivpaket så det blir gjort av någon som är van att nita kedjor så jag slipper göra fel själv.

Byta kylarvätska är enkelt. Byta bromsvätska och se till att det blir bra luftat fixar du med hjälp av någon som mekat fordon tidigare. Kan ju vara läge att byta bromsslangar också.

Kolla/byta bromsbelägg fixar du själv.

Kontroll av styrlager, svinglager, hjullager hoppas jag du gjorde/fick hjälp att göra redan när du köpte den. Dom där momenten med ryckande här och där på hojen man var så nervös för ifall man skulle komma ihåg inför uppkörningen :-)

Annars brukar jag ringa racerepairs när jag känner att jag behöver hjälp med min gammelretta.
 
Börja med att dra hem och studera Ägarmanual och Servicemanual så ska du se okunskapen minska.
Det är bara det där med tid, dessutom har jag ingen mek-koll alls egentligen (hade inte moppe när jag var liten osv) så jag skulle vilja "gå igenom hojen en gång med någon som kan" och har verktyg (själv har jag varken verktyg eller garage)..

Hur många mil har den gått?
Typ 6200 varav 300 i min ägo utan att fatta eld än så länge.. Jag köpte den nybesiktigad och billigt med tanken att lära mig köra sporthoj (och således lägga den några gånger) och köra tills den rasar..

Annars brukar jag ringa racerepairs när jag känner att jag behöver hjälp med min gammelretta.
Uppsala säger du? Jag tar och ringer dem..

Tackar
j
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top