R1 gaffel på R6:a? Hur?

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSXR 750
Tänkte höra om man kan byta ut R6:ans Framgaffel till en R1:as...
och vad isåfall måste man modda om, typ lager, bromsar, styrkrona, hjul etc?

Behövs ny reg.besiktining också isåfall?

Palle

Vet att det inte är svar på din fråga, men varför vill man ha r1:ans gaffel på en r6:a? Bättre väghållning eller är det i rent posörsyfte?

Du behöver byta styrkronor inkl axel och ev. styrlager, gaffelben, styrhalvor och framskärm. Bromsok och framhjul är samma.

När frågan ändå är uppe, vilken diameter är det på R6gaffeln (den delen som sitter uppe i styrkronan) ??

Jag har allvarliga funderingar på att byta gaffel på min TRX och som PMR så träffande sade är det ju högre poserfaktor på R1gaffeln, men om det är mindre jobb att få dit en R6 dito får man kanske tänka om....

//Peter

PMR skrev:
Vet att det inte är svar på din fråga, men varför vill man ha r1:ans gaffel på en r6:a? Bättre väghållning eller är det i rent posörsyfte?

USD-gaffel
Personligen inbillar jag mig att det är bättre, men kanske det är en posörgrej när det kommer till kritan :tungan

Det är klart att den är ju stabilare, frågan är ju bara om man märker någon skillnad? Tror att du får bättre väghållning med ett öhlinskit i std.gaffeln. Men är det i posörsyfte så syns ju inte det..... Håller med om att det ser ballare ut med USD-gaffel.

PMR skrev:
Det är klart att den är ju stabilare, frågan är ju bara om man märker någon skillnad? Tror att du får bättre väghållning med ett öhlinskit i std.gaffeln. Men är det i posörsyfte så syns ju inte det..... Håller med om att det ser ballare ut med USD-gaffel.

Jepp, öhlinskit har jag redan, så det skulle ju vara intressant att jämföra kanske

R6 gaffeln är 43 mm

Jag har sett flera R6:or med R1 framgaffel, det ser kanon ut.
Inbillar mig också att den uppochnedvända R1 framgaffeln är mycket starkare vid en ev krash (racing). Jag har själv böjt 5st R6 43 mm gaffelben vid krasher på bana.

\\H

Last edited:
Hittade någon bild, men man ser ju inte vad de har gjort :confused:
Enkelsvingen är snygg iaf.

Bifogat

• R6RH.jpg
    R6RH.jpg
    31.6 KB · Visningar: 110
  • normsr6_m.jpg
    normsr6_m.jpg
    36.7 KB · Visningar: 129
Nyheter