R1 frågor ang. koppling o olja

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
R1 -00
Har skrivit samma thread på stuntforumet men det verkar inte vara alltför febril aktivitet där. Bortse från den översta texten. Det är frågorna som jag vill ha svar på..
Ha det gött alla rejsare

Tackar för ett bra svar!
Det verkar vara så mycket teknik och tajming med att få upp henne med av/på metoden. Jag har väl inte tillräckligt med tålamod för å få det att lira..
Visst är det bara att fortsätta å växla till trean. Grejen e bara den att jag vill kunna ligga på sexan i typ 110 och bara klicka ner 3 växlar vilket skulle bli smidigare än som jag gör nu. Dvs låter farten sjunka ner till typ 70 och tvåans växel.

Fråga 1)
Det här med kopplingsmetoden.. Sliter det så väldans mycket på lamellerna igentligen? Och isåfall vad kostar lameller inklusive montering hos en verkstad?

Fråga 2)
Jag har nu fyllt på ca 1-2 dl efter att oljelampan börjat lysa. Detta är första påfyllningen på 500 mil. Drar den mycket olja eller är det normalt?
Tilläggas kan att jag kört ganska mycket och långt på bakhjulet senaste tiden.
 
Utan att veta så gissar jag på att lamellerna kostar 1000:-

2 dl olja på 500 mil = ingenting
 
R1-Freddan skrev:
Har skrivit samma thread på stuntforumet men det verkar inte vara alltför febril aktivitet där. Bortse från den översta texten. Det är frågorna som jag vill ha svar på..
Ha det gött alla rejsare

Tackar för ett bra svar!
Det verkar vara så mycket teknik och tajming med att få upp henne med av/på metoden. Jag har väl inte tillräckligt med tålamod för å få det att lira..
Visst är det bara att fortsätta å växla till trean. Grejen e bara den att jag vill kunna ligga på sexan i typ 110 och bara klicka ner 3 växlar vilket skulle bli smidigare än som jag gör nu. Dvs låter farten sjunka ner till typ 70 och tvåans växel.

Fråga 1)
Det här med kopplingsmetoden.. Sliter det så väldans mycket på lamellerna igentligen? Och isåfall vad kostar lameller inklusive montering hos en verkstad?

Fråga 2)
Jag har nu fyllt på ca 1-2 dl efter att oljelampan börjat lysa. Detta är första påfyllningen på 500 mil. Drar den mycket olja eller är det normalt?
Tilläggas kan att jag kört ganska mycket och långt på bakhjulet senaste tiden.
Så mycket sliter det ju inte! Dom tar ju inte slut på en dag..
 
Nej jag har inte märkt av något med slirande koppling eller liknande. Och jag är ändå "kopplingsmissbrukare", kopplar upp hojen på tvåan typ 30 ggr per dag och har gjort så hela sommaren. Beror kanske på att jag håller varvet ganska lågt och endast snärtar till med kopplingen när jag plockar upp henne. Jaja, en tusing om året har man la råd med till leksaken. Kör bara för att det är kul ändå, då får det kosta lite extra...
Hasta la vista
 
Bytte lameller på min fireblade, gick på 1200 spänn med ny olja. Var 9 st lameller. Jobbet gör du själv!
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top