R1 fälgar, poleras?

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1:a -00
En liten undran. Jag hade tänkt mig att jag skulle börja med poleringen av fälgarna på min retta idag. Men innan jag börjar vill jag gärna ha lite tips. Det är väl inte så att fälgarna är eloxerade precis som ramen på rettorna??Hur får man lättast bort färgen? Funkar såndär färgupplösning man kan tjacka på biltema? Tacksam för snabba svar, vill börja nu!

Last edited:
elfuego skrev:
Det är väl inte så att fälgarna är galvaniserade precis som ramen på rettorna??Hur får man lättast bort färgen? Funkar såndär färgupplösning man kan tjacka på biltema? Tacksam för snabba svar, vill börja nu!

Om fälgarna har samma ytbehandling som ramen så innebär det att dom isf är eloxerade, inte galvaniserade, STOR skillnad.

Någon tipsade mig någon gång ang. färgborttagning om att blanda 70% T-röd och 30%bromsvätska, men smiska inte på mig om du förstör något eller dör eller något annat lindrigt. :rolleyes:

Jag har hört på vissa andra forum att dom använder ett medel som finns inom flyget för att ta bort färg från plan.
Det är ju designat för att användas på aluminium så det borde ju funka.

Hör efter med någon flygklubb/flygforum.

hur mycket skall poleras??? hela eller bara fälgbanorna???

Testade själv med bums o andra färgborttagningsmedel, men jag tyckte inte dom var nåt vidare.

Det bästa tips jag kan ge dig är fälgfixarna i Helsingborg. 1400kr par + att han riktar dom om det skulle vara nåt som inte stämmer.

Jag vart inte helt nöjd med glansen, men det åtgärdades snabbt i garaget på ca 40minuter. Så spara massa skitjobb för ynka 1400kr, rekommenderas varmt.

Använd CRC Gasket remover. Det effektivast färgborttagningsmedlet du kan köpa om du inte känner någon färghandlare som har kvar gamla totalförbjudna ickemiljövänliga grejer längst in i sitt förråd.
Funkar skitbra. Spraya på, vänta 15min sen kan du torka bort färgen med papper eller trasa.
Och så är det "bara" att polera upp glansen.

Woosh!!! Lugn nu!!

Fälgfixarna låter som ett tokbra pris! Kola upp d!
Ja gav mig på att polera mina fälgar,, inte o rekomendera!!
Fälgbanan e ju en sak ,,men icke ekrarna! Dom är ju av grövre yta. Men ska du försöka ändå så slipa av yttrsta lagret klarlack.. o sen på med en massa bums.

Men som sagt,, lämna in dom,, du kommer bara bli trött o arg,, 1400 e HELTKLART värt pengarna,,intera i STHML tar 2800 per fälg!

Ja höll på i 24 tim m min bakfälg,, o den blev inte klar..

Jag ger mig inte!

Tack för tipsen! ska prova dedär med gasket remover! jag provpolerade en bit på fälgen igår..blev skit dåligt.. men jag ger mig inte!!!

Re: Jag ger mig inte!

elfuego skrev:
Tack för tipsen! ska prova dedär med gasket remover! jag provpolerade en bit på fälgen igår..blev skit dåligt.. men jag ger mig inte!!!
fälgfixarna gör bara fälgbanorna........
jag tänkte polera allt först men jag ångrade mig då jag märkte vilket helvete det skulle vara att hålla rent dom, tänk all skit innanför bromskivor, man måste montera ner allt för att göra rent dom. Så jag nöjde mig med fälgfixarna.....

Re: Re: Jag ger mig inte!

Aj då! jag som redan har börja slipa på ekrarna! Jag har ju hela vintern på mig att få glanns på dom :crash

Ravetrancer skrev:
fälgfixarna gör bara fälgbanorna........
jag tänkte polera allt först men jag ångrade mig då jag märkte vilket helvete det skulle vara att hålla rent dom, tänk all skit innanför bromskivor, man måste montera ner allt för att göra rent dom. Så jag nöjde mig med fälgfixarna.....

Re: Re: Re: Jag ger mig inte!

elfuego skrev:
Aj då! jag som redan har börja slipa på ekrarna! Jag har ju hela vintern på mig att få glanns på dom :crash
det kommer inte att bli så bra på ekrarna......
Fälgarna är gkutna i nav o ekrar och där kommer du att hitta en jävla massa porer som du kommer få slipa till dödagar........
Jag rekommenderar dig om du inte kromar dom vill säga, att lacka ekrarna o nav förutom fälbanorna. Polera sen fälgbanorna o lacka resten i nån snygg färg.

//R

Men bara fälgbanorna måste jag nog påstå att man orkar själv. Det tar några timmar med rätt grejor kommer du ihåg ultrapol 76 och alox Ravetrancer ?

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back