R1 Bromsar!

r1-wheels

R1!
Gick med
22 Jan 2009
Hoj
R1-06
Hej! Jag är ny på forumet, reggade mig idag.. Nu är mopedtiden över och jag beslutade att ta kort, klarade på tredje uppkörningen :tummenupp fast jag kört både moppe och bil, Hojen blev en 1000cc, en yamaha r1 06, köpt begagnad, härligt drag i den hojen, men nu var beläggen på frambromsarna slitna, man vill ju kunna stanna när man kör i 250 :) Var köper man bäst nya frambromsarbelägg? Brembo lär vara ett bra märke, vill ha riktigt bra belägg när jag kör, tacksam för svar!

MVH

Hej å välkommen till SH! :hej

Om du behövde tre uppkörningar för att klara hojkortet, och köpte en R1 för att du gillar att köra i 250 så säger erfarenheten att du kan skippa pensionssparandet :död Något säger mig att du bromsar med låsta armar, hängades i styret dessutom... :(
SBS och Carbone Lorraine gör bra belägg, sök lite här så hittar du massor med info om dom. Bäst pris svänger, ett tag var det Ebay, men nu är ju kronan så låg, så den lokale handlarn kanske är billigast. Ring runt å kolla!

Hej å välkommen till SH! :hej

Om du behövde tre uppkörningar för att klara hojkortet, och köpte en R1 för att du gillar att köra i 250 så säger erfarenheten att du kan skippa pensionssparandet :död Något säger mig att du bromsar med låsta armar, hängades i styret dessutom... :(
SBS och Carbone Lorraine gör bra belägg, sök lite här så hittar du massor med info om dom. Bäst pris svänger, ett tag var det Ebay, men nu är ju kronan så låg, så den lokale handlarn kanske är billigast. Ring runt å kolla!

Haha, ja där träffade du mitt i prick :) Men man lär sig snabbt, har kört på bana en gång, men det lär bli fler :) Ska söka, återkommer

Jag tycker att du ska köra som ett as, skit samma om du kvaddar. Som du sa, trots 3 uppkörningar lär du dig snabbt. :huvet

Skoj med en ny förare! Välkommen.
Bankörning är ett skitbra sätt att lära dig kontrollera hojen. Boka så många körningar du har råd med när värmen kommer så ska det nog gå bra.

Vad kuggade du på de första två gångerna?

Tjenna :)

Skulle faktiskt rekommendera orginalbelägg! Dom är riktigt riktigt bra och vid en blandning av ban & gatkörning kanske bäst.

18 år!!

18 år och köpt en R1-06. Vunnit på lotto? Tror du kan köra med vilka belägg som helst utan att märka någon skillnad, köp på biltema eller nåt.

18 år och köpt en R1-06. Vunnit på lotto? Tror du kan köra med vilka belägg som helst utan att märka någon skillnad, köp på biltema eller nåt.

Va spelar det för roll om han är 18 och hur har fått pengar? Vissa belägg är sämre än andra, frågan är helt klart berättigad.
Killen ställer ju sin fråga i raceforumet, inte alls ovanligt att 18åringar kör 1000.

orginal funkar kanon.carbon och liknande brukar funka dåligt på gatan då de behöver värme för att fungera.

orginal funkar kanon.carbon och liknande brukar funka dåligt på gatan då de behöver värme för att fungera.
Fast Carbon Lorraine är ju bara märket på beläggen, dom är inte gjorda av kolfiber! ;) Dom har allt från gatbelägg till rena racebelägg, som mycket riktigt tar noll och intet innan dom har blivit varma.

Last edited:
Får väl höra med en yamaha återförsäljare, om ni säger orginal belägg blir bra, om ni undrar så fick jag hojen av min far :tummenupp

18 år

Va spelar det för roll om han är 18 och hur har fått pengar? Vissa belägg är sämre än andra, frågan är helt klart berättigad.
Killen ställer ju sin fråga i raceforumet, inte alls ovanligt att 18åringar kör 1000.

Nä klart att jag vet att många 18-åringar kör 1000cc, och tävlar. Men han verkar inte ha någon vidare erfarenhet av mc körning om han kugga uppkörning 3 ggr och bara kört moppe å bil, därav så tror jag inte han känner någon skillnad på bromsbelägg. Sen finns det folk som tävlar med biltemas bromsbelägg med.
Men han har verkligen en snäll far.

Bytte precis på min köpte dom på yamaha center tyckte jag kändes bäst inte dyrare än något annat jag sett eller jo biltemas var billigare men vem fan vill ha den skiten :va orginal brukar vara bäst.
Men säger som alla andra tänk dig för kör minst 1000 mil innan du kör fortare än 200 kmh.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!