R1 -03 startar ej

Zoldan

Ny medlem
Gick med
17 May 2007
Hoj
Yamaha R1 -03
Min R1 -03 startar inte helt plötsligt. Tändningen går igång men den orkar inte dra igång startmotorn. När jag försöker starta så hör jag bara ett "klick-ljud" under sadeln någonstans runt batteriet och motorn "tuggar" bara 1-2 ggr.

Har för övrigt idag satt i ett nytt batteri för att jag tänkte att det var slut men det gjorde ingen skillnad.

Tacksam för tips och idéer.

Är det inte batteriet så måste det vara startmotorn som inte lirar. Klickar den funkar ju relät och går den runt 1-2varv funkar den definitivt, men då funkar ju startmotorn också. Därför beror det på kasst batteri, laddade du det nya batteriet, ifall det inte var laddat vid köp?

Felsökning av elfel i startkretsen 1A:

1. Mät spänningen på batteriet vilande
2. Mät spänningen när du trycket på knappen
3. Leta upp startrelät och sätt en skruvmejsel mellan polerna (du kopplar förbi relät och matar startmotorn direkt)

Återkom!

Eller ladda iaf det nya batteriet, speciellt om det kommer från biltema.
Och om du förhoppningsvis får igång Rettan med laddat batteri så är nästa steg att tända all belysning på hojen och mäta batterispänningen. Den bör på tomgång vara över 13,5 Volt med all belysning tänd. Och när motorn blivit varm efter några minuter höjer du varvtalet till 4000RPM och då bör spänningen ligga mellan 14,0 Volt och 15,0 Volt. Och släcker du sedan belysningen (om det går släcka belysningen) så ska spänningen helst inte gå över 15,0 Volt vid 4000RPM.
Klarar den inte de här testerna utan har alltid lägre batterispänning än 14,0 Volt vid 4000RPM med all belysning tänd eller ger högre spänning än 15 Volt så misstänker jag i första hand fel på laddningsregulatorn.

Killens r1 03 la generatorn av på. Så den skulle jag kolla. Som ovan inlägg också tipsar om.
Verkar inte helt ovanligt på r1 03

testa starta upp den med hjälp av ett bilbatteri extra kräm startar den ? 0 problem dvs kör en två mil för få ström på batteriet......

Killens r1 03 la generatorn av på. Så den skulle jag kolla. Som ovan inlägg också tipsar om.
Verkar inte helt ovanligt på r1 03

Jaha ja. Om nu den inte orkar upp till 13,5Volt med belysningen tänd eller minst 14,0 Volt vid 4000RPM med belysningen tänd så är ju andra felorsaken generatorn som GixxerTina skriver.
För att kolla generatorn.
Dra ut generatorsladdarna tre stycken från där de går in i regulatorn.

Mät motståndet mellan sladdarna med multimeter. Det blir tre mätningar.
Och alla ska ge 1 Ohm eller mindre motstånd.
Om det är så 1 Ohm eller mindre allt väl, du har inte avbrott i lindningarna. BRA.

Nästa steg är att mäta motståndet mellan två skruvar på motorn. När du hittat två skruvar med mostånd på 1 OHM eller mindre mellan skruvarna har du bra kontakt med skruvarna. Detta kan vara lite knepigt på grund av isolerande oxid på skruvarna.
Nåja när du hittat dina skruvar, mät motståndet mellan den ena av skruvarna och var och en av de tre sladdarna från generatorn. Ska var mycket högt motstånd.
Gärna 1 MOhm eller mera. Då har du inte kortis mellan generatorlindningarna och motorn.
Kortis = typiskt för brända lindningar .
Har du mycket högt motstånd vid alla tre mätningarna BRA !

Sista steget är att starta motorn, fortfarande med generator sladdarna lösa.
När motorn är varm varvar du upp till 4000RPM du ska då ha ca 70VAC (växelspänning)
när du mäter mellan sladdarna. Tre mätningar, alla ska ge omkring 70VAC. BRA

Klarar generatorn alla de här totalt 9 mätningarna. Då är generatorn frisk.
Det är laddningsregulatorn som pajat.
(Laddningsregulatorn hade pajjat på min sukka.)

Multimeter
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/

Lelles hade förut en felsökningsguide
felsökningsguide elfel mc.pdf
men jag kan inte hitta de nu
Där kollade man generatorn med en vanlig 12V strålkastar lampa 60W(?)
Med urkopplade sladdar från generatorn kopplar man in lampan mellan vart och ett av de tre paren sladdar från generatorn och kollar hur lampan lyser. Vid lite olika varvtal.
Men varva inte upp motorn högt. Är generatorn OK så går lampan sönder !
Lampan ska lysa lika starkt kopplad till alla tre lindningsparen.
Tre kontroller. Ger alla samma starka ljus från lampan.
Inga avbrott i lindningarna.

Sedan kopplar man in lampan mellan en sladd och motorn/skruv på motorn.
Lampan ska inte lysa alls. Tre kontroller. Ingen kortis till motorn om lampan aldrig lyser det allra minsta.

Tre paren?
Döper man de tre sladdarna från generatorn till
sladd 1, sladd 2 sladd 3
Blir paren
1 och 2
2 och 3
1 och 3

Last edited:
klikk ljud = för låg spänning på batteriet.. klik ljud kan oxå vara startreläet. som klikkar det gör det pga noll amp.. går jo ha ex 13,7 volt på batteriet men utan amp. noll liv...... testa kopla ett bilbatteri på starta upp. startar e den . kör kör nån mil.......

generator laddar på batteriet vid körning. om generatoren er trasig skall mcen starta ändå- om det finns ström på batteriet... men sen sakta ladda ur batteriet för generatoren inte laddar upp. batteriet..... el fel = mysko fel.. el fel kan bli ett helvete. kan vara mycket konstigt.... ps. har grejat mc i mer än 30år. aldrig haft elfel......

Testa en enkel sak först.

Prova med startkablarna mellan bilen och hojen och se om du får igång den, om den startar så är det batteriet som är dåligt laddat.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti