R1 02 som börjat att bli trög att få i växlarna

Yamaha 86

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Ort
Mellerud
Hoj
2002,Yamaha r1
Tjenare igår började min r1a att bete sig konstigt .när jag ska växla vid lungn körning så går det trökt att få i alla växlar och väldigt svårt att få i friläge men ibland så funkar det som det ska men vid gaspådrag funkar allt som det ska . Någon som har några idéer vad det är för fel mvh
 
Hade ungefär samma fenomen på en -03. Gjorde rent och smörjde lederna växelspak-låda så var saken ur världen.
 
Verkade inte vara d felet verkar som att den inte frikopplar vajern är spänd men funkar inte ändå ?????
 
Om det kommit plötsligt har jag inget bra tips, men om det kommit smygande så kan det vara kopplingskorgen som är sliten. Min 03:a hade ganska djupa spår i kopplingskorgen, som gör att lamellerna inte rör sig som de ska. Går att fila bort, men det är lite jobb.
kopplingskorg.JPG
 
Min hoj blir trögväxlad om kedjan är för spänd.. kan ju kolla det iaf, lycka till
 
hade isär den nu ikväll och tyckte inte att det såg så illa ut i kopplingskorjen menar väll fila ändå för att utesluta tidigare ägare har kört pa castroll olja föräesten jag har hört den inte ska vara så bra
 
Monterade ihop de igår igen efter att ha filat kopplingskorjen men fortfarande lika dant någon som har andra förslag på vad detta problemet kan bero på??mvh
 
Monterade ihop de igår igen efter att ha filat kopplingskorjen men fortfarande lika dant någon som har andra förslag på vad detta problemet kan bero på??mvh

Synd den redan är ihopmonterad. Men nu vet du ju hur det går till så det går ju snabbt nästa gång.:)

På min SV650S var det muttern som höll inre kopplingskorgen på axeln som hade lossnat. Så det var att riva ut hela kopplingen. Sedan så det var att böja ut låsbrickan som höll muttern, skruva ut muttern (gick med fingrarna), banka brickan plan. Sätta in brickan igen. På med muttern, i med 6ans växel, en planka genom hjulet och över svingen / (eller var det under svingen?) och dra muttern med rätt moment, bocka upp låsbrickan och sätta ihop kopplingen igen.
Men det var på en Suzuki där kopplingen aktiverades med en stång från vänster sida av hojen till kopplingen på höger sida, en stång genom kopplingsaxeln i växellådan.
 
Last edited:
Idag bytte jag olja och varmkörde och vipps så fungerade det så det får nog bli en tur i det fina vädret idag ��
 
Har nu konstatera att hojen bara frikopplar varm är den kall så är det som man lägger i ettan utan att koppla????????
 
Har nu konstatera att hojen bara frikopplar varm är den kall så är det som man lägger i ettan utan att koppla????????

Kanske bara köra när motorn är varm ?
D.v.s. efter start låt motorn gå på tomgång några minuter.

Anm.: För kontroll av oljetryck i "main gallery" / huvudoljekanalen(?) på Suzuki GSX1300R ska motorn gå på tomgång 10 minuter sommartid / 20 minuter under vintern. Så oljan har normal arbetstemperatur när man kollar oljetrycket.
 
Last edited:
Absolut är det bäst att varmköra men polaren har en lika dann hoj och den frikopplar lika bra kall som varm måste vara nått fel men vad kan det vara???
 
Jag har samma/liknande problem, men tyvärr ingen lösning. Min observation är att problemet uppstår när hojen stått en längre tid (typ veckor). Det är som att lamellerna klibbar ihop. Min hantering är att rulla fart på hojen, lägga i ettan och sen snärta till med gasen. Då lossnar lamellerna, och sen fungerar det som vanligt igen.

Kanske kan vara värt att testa en annan typ av lameller (icke original), om det har med kombinationen av lamellerna och oljan att göra? Kör du och din kompis på lika dan olja? Själv har jag kört olika typer av helsyntetoljor (Motul, Biltema, Bo Racing). Alla med samma resultat. Dock inga delsyntet, vilket jag har för mig att Yamaha rekommenderar (får kolla upp det).
 
Har nu konstatera att hojen bara frikopplar varm är den kall så är det som man lägger i ettan utan att koppla????????

Har haft liknande problem, byte av lameller och stålskivor löste problemet. Inhandlas billigast från USA, köp inte billiga kopior har provat det med dåligt resultat :(
 
När en hoj inte frikopplar kall eller varm beror de ofta på att mellanskivorna eller lammellerna har slagit sig av värmechock. Kopplar den inte ur kall så är skivorna vågiga i kallt läge som rätar ut sig vid värme. De brukar dock vara tvärtom i de flesta fall.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top