Rörmontör sökes angående problem med rörkoppling av udda sort.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Jo, nu är det såhär att jag skall renovera ett badrum i min enkla boning.
Tänkte riva ut allt skit idag och stängde således av vattnet för att kunna plugga rören till handfat samt toalett.
Ögonmåttade gängan och drog till Bauhaus, inhandlade där tre stycken 1/2" stora lock inklusive gummipackning.

Åkte hem, provade, resultat: för små... :(

Tillbaks till Bauhaus och handlade tre stycken 3/4" stora lock inklusive gummipackning.

Åkte hem, sur fru stod och svabbade upp 25 liter vatten som läckt ut i badrummet, provade, resultat: FÖR STORA :mad:

Tillbaks IGEN, panikköpte tre stycken "22mm plugg", hem, rev upp förpackningen och upptäckte att det inte var några gängor alls i dom. :huvet

Kan någon tala om för mig vad det är för kopplingar jag har??? De mäter ungefär 22mm men det är garanterat ingen millimetergänga.
Hur ska jag göra??? :confused:

Hehehe...det e tjusningen med gammal rördragning, har själv varit drabbat av
samma problem, både vad gäller gängor och sur svabbande kärring.
Råder dej att ta med någon del för att mäta stigningen på gängan, det brukar vara smidigast om du inte väljer att ta dit en rörpulare,(vilket jag fick göra).

Gamla hus har väl som regel tumgänga men föhioppningsvis lär de väl byta till mm-standard oxå..

Jo, nu är det såhär att jag skall renovera ett badrum i min enkla boning.
Tänkte riva ut allt skit idag och stängde således av vattnet för att kunna plugga rören till handfat samt toalett.
Ögonmåttade gängan och drog till Bauhaus, inhandlade där tre stycken 1/2" stora lock inklusive gummipackning.

Åkte hem, provade, resultat: för små... :(

Tillbaks till Bauhaus och handlade tre stycken 3/4" stora lock inklusive gummipackning.

Åkte hem, sur fru stod och svabbade upp 25 liter vatten som läckt ut i badrummet, provade, resultat: FÖR STORA :mad:

Tillbaks IGEN, panikköpte tre stycken "22mm plugg", hem, rev upp förpackningen och upptäckte att det inte var några gängor alls i dom. :huvet

Kan någon tala om för mig vad det är för kopplingar jag har??? De mäter ungefär 22mm men det är garanterat ingen millimetergänga.
Hur ska jag göra??? :confused:

Saknar du kamera ? En bild säger mer än 1000 ord...

Twosaint skrev:
Saknar du kamera ? En bild säger mer än 1000 ord...

Jag saknar kamera, helt riktigt, men den ser ut ungefär såhär:
K103268-m.jpg

:tummenupp

Interceptor skrev:
Ny typ av koppling, bör vara mm gänga.
stigning 1,5.

Nja,,, den är nog original från 1962 skulle jag tippa på. Det sitter ett kopparrör där jag vill plugga om det nu gör någon skillnad.
Jaja, jag får väl släpa fram kamerajäveln och ta en bild då.

Såhär ser det ut

Bifogat

• rör.jpg
    rör.jpg
    110.1 KB · Visningar: 233
Jag saknar kamera, helt riktigt, men den ser ut ungefär såhär:
K103268-m.jpg

:tummenupp
Rörgänga R15 alltså 1/2":fakta

McB skrev:
Hultafors tumstockar görs inte längre.
Nä två meter räcker.....:lol

Såhär ser det ut

Ser ut som securex-kopplingar, är inte säker på om det finns proppar till dem att köpa men en rörfirma som sparar lite av varje kan ha....

Rören nu för tiden är 12 och 15 mm. I detta fallet kan de vara 11, 13, 15 eller 16. Lycka till!

spenk skrev:
Ser ut som securex-kopplingar, är inte säker på om det finns proppar till dem att köpa men en rörfirma som sparar lite av varje kan ha....

Rören nu för tiden är 12 och 15 mm. I detta fallet kan de vara 11, 13, 15 eller 16. Lycka till!

Securexkoppling som det inte finns propp till... Klart som fan att jag skulle råka på en sån då, får kolla om rörmokaren på bygget har nåt sånt.

Tack för svaret!

Securexkoppling som det inte finns propp till... Klart som fan att jag skulle råka på en sån då, får kolla om rörmokaren på bygget har nåt sånt.

Tack för svaret!

Vatette har en del övergångar till sitt system, men du vill väl plugga dom 2 ledningarna som drar iväg åt höger på bilden för där sitter något tvättställ eller dyligt ? Och behålla den som går åt vänster förden går till en toa eller ?

Edit: såg nu att du vill ta bort all skit...

Det finns en del pluggar för securex mät rörens dimension med skjutmått
Plugg för Securex-koppling
RSK 180 72 39 12mm rör
RSK 180 72 54 15mm rör
Alternativet är övergångar från securex till vatette som sagt dock fanns det 2 system med securex ett för rör före 1954 och ett system för efter. Bara att hoppas att dom inte fick tag på något utgående lager då dom snickrade ihop ditt hus.

Vatette för kopplingar efter 1954
RSK 194 64 82 (med 2st sånna kan du behålla röret som drar iväg åt vänster och plugga dom 2 andra ledningarna)
Vill du däremot ta bort allt och plugga i väggen kan du klämma dit 2st
RSK 194 64 74.

McB skrev:
Hultafors tumstockar görs inte längre.

Hmm lustigt att jag kränger 10-12 st om dan då ?
100534 är artikelnumret
Måttstock Hultafors trä
Tillverkad i glasbjörk. Graderad på båda sidor med början från vardera änden. Ledbeslagen tillverkas av stål. Lederna förses med hypoidolja för lång livslängd. Ytbehandlad två gånger, även under lederna. Tolerans enligt SS 64 11 14.

Last edited:
jag har vart rörkrökare i 9 år snart o inte sett en sån koppling!! Man ser tamigfan nått nytt i den här branschen varje dag! Securex finns ju gottt om men förkromade? jaja..

Hade jag skullat göra det du ska göra hade jag öppnat upp o dragit ut nya ändar.

skit i de gammla kopplingarna är mitt tips..

såga bort skiten och dit med nya moderna va kopplingar..
går inte det så får du väll borra hål ner ikällaren och dra upp nya rör eller ta upp ett hål i väggen så de nya kopplingarna får plats..

HenRRik skrev:
jag har vart rörkrökare i 9 år snart o inte sett en sån koppling!! Man ser tamigfan nått nytt i den här branschen varje dag! Securex finns ju gottt om men förkromade? jaja..

Hade jag skullat göra det du ska göra hade jag öppnat upp o dragit ut nya ändar.

jo *mummel* det är en jävla djungel.

Pelle81 skrev:
sk

såga bort skiten och dit med nya moderna va kopplingar..
går inte det så får du väll borra hål ner ikällaren och dra upp nya rör eller ta upp ett hål i väggen så de nya kopplingarna får plats..

Riv skiten och bygg en ny kåk är mitt tips vem vill bo i ett gammalt ruckel från 1962 :tungan

Allt är väl en kostnads fråga min vän, att renovera badrum är dyrt han har säkert redan en ansträngd budget att börja dra nya rör i kåken är ju lite extra cudos.

jag menar inte att han ska renovera hela kåken.... det jag ville få fram var att det aldrig är bra att använda övergångar till gamla kopplingar dels så blir det en svag punkt i systemet dels fult. ska man renovera så ska det bli bra enligt mig... inget slaffs och haffs..

Som Twosaint skrev så finns det lite skit till Securex på hyllan ändå, dock inte på helgöppna byggvaruhus för Svenssons. Får anfalla någon röris imorrn eller åka till Dahl.

Givetvis ska nya rör dras, de ska ju helst dras i väggen så att man får dold installation till blandare och sånt krux. Även dom där jättestora kranarna ska bytas ut eftersom dom inte stänger ordentligt (sur fru svabbar upp 25 liter vatten som läckt ut,,,)

Dock ville jag bara plugga rören nu så jag kunde riva ut allt gammalt skräp i badrummet och börja snickra denna helg men det sket sig ju som vanligt. Att bara stänga av kranen (om den nu gick att stänga helt) går inte eftersom stammarna fortsätter upp till övervåningen :gnissla

Jag tycker det är fruktansvärt mycket olika material att hålla reda på i mitt yrke som elektriker men efter att ha skrapat lite på ytan i rörbranchen så har jag insett att vi trikare har det ganska bra ändå :hihi

Twosaint skrev:
Hmm lustigt att jag kränger 10-12 st om dan då ?
100534 är artikelnumret
Måttstock Hultafors trä
Tillverkad i glasbjörk. Graderad på båda sidor med början från vardera änden. Ledbeslagen tillverkas av stål. Lederna förses med hypoidolja för lång livslängd. Ytbehandlad två gånger, även under lederna. Tolerans enligt SS 64 11 14.

Ja, men de görs inte längre.

Som Twosaint skrev så finns det lite skit till Securex på hyllan ändå, dock inte på helgöppna byggvaruhus för Svenssons. Får anfalla någon röris imorrn eller åka till Dahl.

Givetvis ska nya rör dras, de ska ju helst dras i väggen så att man får dold installation till blandare och sånt krux. Även dom där jättestora kranarna ska bytas ut eftersom dom inte stänger ordentligt (sur fru svabbar upp 25 liter vatten som läckt ut,,,)

Dock ville jag bara plugga rören nu så jag kunde riva ut allt gammalt skräp i badrummet och börja snickra denna helg men det sket sig ju som vanligt. Att bara stänga av kranen (om den nu gick att stänga helt) går inte eftersom stammarna fortsätter upp till övervåningen :gnissla

Jag tycker det är fruktansvärt mycket olika material att hålla reda på i mitt yrke som elektriker men efter att ha skrapat lite på ytan i rörbranchen så har jag insett att vi trikare har det ganska bra ändå :hihi
Proppa rören utanför väggen då, så länge. Så kan du attackera kopplingarna eller byta ut rörsnuttarna som kommer ut ur väggen senare.

//spenk

spenk skrev:
Proppa rören utanför väggen då, så länge. Så kan du attackera kopplingarna eller byta ut rörsnuttarna som kommer ut ur väggen senare.

//spenk

Nu har jag överfallit rörbasen vid ett svagt ögonblick, han började stamma och kallsvettas när jag drog upp en Securexgänga ur jackfickan.
Efter lite jämmer och elände så beställde han två *insert fackuttryck here* som jag tydligen skulle sätta på kopparrören som går ut från stammarna. Kapa rören, föra på en kontramutter, slå på nån hylsa, skruva ihop, sen kan man tydligen dra på ett halvtumslock på den prylen.
Blir nog jättebra det här.

Jag utför numera inte bara elinstallationer utan öven rörmokarjobb. PM:a vid intresse :lol

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti