Rörken 6/9-2004

Svante J

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
TL1000R
Hej hopp!

Jag kommer troligen inte till Rörken idag :5sure
Kramades lite för närgånget i trafiken igår, å nu går styret trögt efter närkontakt med bilen framför.
Ett tipps koncentrera dig på bilen framför och inte på delar som faller av cykeln under färd.
 
ta det lungt skrev:
Hej hopp!

Jag kommer troligen inte till Rörken idag :5sure
Kramades lite för närgånget i trafiken igår, å nu går styret trögt efter närkontakt med bilen framför.
Ett tipps koncentrera dig på bilen framför och inte på delar som faller av cykeln under färd.


:skrämd
Gick allt bra med dig ?
 
Blir inget denna måndag - jag har möte som skall avsittas (med tårta!) och nästa måndag var det något om föräldramöte... hmmm... Kanske blir någon onsdagstouring till Sigtuna eller så istället nu när jag blivit med ytterligare cykel :)
 
Vaa!

Var det nära hemstaden? Gick det bra med dig?! Gick det fort när du stog på öronen?
Frågor, frågor... Vill gärna ha svar för att veta hur synd det är om dig. :tungan

Inte nog att du fick problem med oljeläkage, du drabbas av en krasch samma helg också. :3freak Dubbel osis.
 
Händelseförlopp:

Jag färdas i söndagsköerna på E18 helt utan att smita i köerna (för en gångs skull) med ett vad jag tycker lagom avstånd till bilen framför. hastighet mellan 40 och 70
Plötsligt lossnar vänster blinkers (stort plastchabrak) jag tittar ner och när jag tittar upp så har kön stannat, bromsar men hinner inte stanna utan får hjälp av bilen framför.
Efter stoppet välter cykeln till höger.

Själv står jag något förbanad gränsle över hela härligheten.
När maskin står på hjulen så har bilen som så vänligt hjälpt mig att stana kört vidare, något förvånad kör jag till närmsta avfart för att inspektera skadorna.
Inser att det går att köra hem och utför insikten.

Skador på förare:
Inte någe.

Skador på bilen:
Kofångaren mosad

Skador på MC:
Spräkt lykta, repad/spräkt framskärm, repad sidokåpa, repad toppkåpa, sne kåpställning, kortad hjulbas, brantare gaffelvinkel, hål i sidoväska (låg mot hjulet efter vurpan)

Skador på verkstad som monterat blinkers felaktigt:
Inom kort, allvarliga.
 
Hupp, lider med dig Svante.
Dags att byta verkstad nu alltså, eller hoj kanske.....nä gör inte det.

Tom: föräldramöte :va Går fort i svängarna nu ;) (wife 1.1 direkt??)

//B
 
ta det lungt skrev:
Händelseförlopp:

När maskin står på hjulen så har bilen som så vänligt hjälpt mig att stana kört vidare.

Skador på bilen:
Kofångaren mosad

Vaddå? Märkte inte personen i bilen att han blev påkörd :confused:
DU kanske hade lite tur i oturen då :3freak
 
Uj uj, skönt att höra att du personligen är ok!
 
RR_Jonas skrev:
Vaddå? Märkte inte personen i bilen att han blev påkörd :confused:
DU kanske hade lite tur i oturen då :3freak

Föraren borde helt klart märkt att jag körde in i bilen, men man vet ju alldrig vilka lirare som är ute i trafiken. :gnissla

Har självklart anmält till försäkringsbolaget att jag kört in i en okänd bil, ifall han skulle börja forska i skadan så man inte blir anklagad för smitning. :fakta

Skadorna på hojen är i stort set redan fixade och den kortade hjulbasen får jag ta som bonus, tack BMW för den emminenta telelevern. :Bugar
 
Ytterligare ett bevis för att det är farligare att sitta å slöåka i köer än att lite mer offensivt kryssa fram mellan bilarna. Körde från Täby in till Stockholm i rusningstrafik i söndags eftermiddag. Bilarna rullade knappt 50 och stod ibland still men det gick bra att rulla på mellan 100 och 150. Då är man iaf skärpt och koncentrerad på vad man håller på med. :7peta
 
Kreuger skrev:
Ytterligare ett bevis för att det är farligare att sitta å slöåka i köer än att lite mer offensivt kryssa fram mellan bilarna. Körde från Täby in till Stockholm i rusningstrafik i söndags eftermiddag. Bilarna rullade knappt 50 och stod ibland still men det gick bra att rulla på mellan 100 och 150. Då är man iaf skärpt och koncentrerad på vad man håller på med. :7peta

Jag skulle alldrig köra mer än ca 20km/h fortare än köerna.
Är det för stor hastighetskillnad så hinner inte bilisterna uppfatta att man kommer och kan få för sig att byta fil, kör man då 100km/h fortare än kön så är det MYCKET större risk att det skiter sig. :näsblod
Och NÄR det skiter sig (för det gör det tillslut) så gör det mycket ondare. :3freak

Å andra sidan så befinner man sig inte så länge i köerna och är då rent tidsmässigt inte utsatt lika länge. :tungan
 
ta det lungt skrev:
Jag skulle alldrig köra mer än ca 20km/h fortare än köerna.
Är det för stor hastighetskillnad så hinner inte bilisterna uppfatta att man kommer och kan få för sig att byta fil, kör man då 100km/h fortare än kön så är det MYCKET större risk att det skiter sig. :näsblod
Och NÄR det skiter sig (för det gör det tillslut) så gör det mycket ondare. :3freak

Å andra sidan så befinner man sig inte så länge i köerna och är då rent tidsmässigt inte utsatt lika länge. :tungan

Problemen är nog inte för en själv när man passerar så pass fort. Många av mina bekanta har berättat att de blir rädda när nånting plötsligt vrålar förbi utanför bilen så dom ibland av reflex rycker till i ratten. Och detta kan ju sluta med att de kolliderar med en annan bil när mc föraren befinner sig några hundra meter därifrån.
 
SVooSh skrev:
Problemen är nog inte för en själv när man passerar så pass fort. Många av mina bekanta har berättat att de blir rädda när nånting plötsligt vrålar förbi utanför bilen så dom ibland av reflex rycker till i ratten. Och detta kan ju sluta med att de kolliderar med en annan bil när mc föraren befinner sig några hundra meter därifrån.

Dessa snöpliga händelser undviks effektivt med en lägre hastighet vid passage, är det häftigt att sabba för andra :va
Vi måste få bilisterna att gilla motorcyklister annars kan vi vänta oss mera regleringar och förbud.
 
ta det lungt skrev:
Kramades lite för närgånget i trafiken igår, å nu går styret trögt efter närkontakt med bilen framför.

Aj då, Kryapå hojen och ditt ego :) Brukar vara insikten av sin lilla miss som svider mest...

/Lollo & Fredrik
- som vet!
 
ta det lungt skrev:
Å andra sidan så befinner man sig inte så länge i köerna och är då rent tidsmässigt inte utsatt lika länge. :tungan

Precis! :D

Tänker inte argumentera mot dig, du har rätt. Problemet för mig är bara att jag älskar ju att köra slalom mellan bilarna, försöker göra det på ett säkert sätt men allt är ju relativt och det lär väl inte vara många av bilisterna som upplever det som säkert :rolleyes:

Tar man däremot vägrenen på just den där sträckningen så är det rätt säkert, inte så vanligt att en bilist får för sig att gå över heldragen linje och ut där utan att blinka och kolla backspegeln.

SVooSh skrev:
Problemen är nog inte för en själv när man passerar så pass fort. Många av mina bekanta har berättat att de blir rädda när nånting plötsligt vrålar förbi utanför bilen så dom ibland av reflex rycker till i ratten. Och detta kan ju sluta med att de kolliderar med en annan bil när mc föraren befinner sig några hundra meter därifrån.

Det där har jag också hört av en del bilister. De där bilisterna är oftast samma som står och blockerar vägen för utryckningsfordon som trots blåljus och sirener inte lyckas få nån uppmärksamhet. Den sortens bilister du beskriver har knappt hört talas om en backspegel och vet inget alls om hur trafiksituationen ser ut en bit bortanför sitt eget ekipage. Hur ska de reagera om det kommer in en geting i bilen eller ungen i baksätet smäller en balong då, ska de ramma sina medtrafikanter då med? :va Nä, de där söndagsglidarna är nog minst lika farliga som jag är fast på ett annat vis.

Det bästa är oftast att de inte ser en föränn man har passerat, då slipper de hitta på nåt tok som en snabb sidoförflyttning eller tvärbromsning.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top