lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Har en liten undran angående dimension på rör i turbogrenrör. Det grenröret jag har nu har 42,4mm utv. 37,2mm inv. och det var ganska trångt när jag skulle kröka till det. Nu har jag fixat en större turbo med twin entry, och då vill jag så klart bygga ett grenrör som separerar pulserna på rätt sätt. Har sett att vissa kör ihop 1:an och 2:an i en port och 3:an och 4:an i en port. Det vill inte jag göra, utan jag vill ha det helt och hållet rätt, dvs. 1:an och 4:an i en port och 2:an och 3:an i en port. Detta blir nåttsåinihelvete trångt, så jag undrar vilken minsta rördimension som funkar bra? Dessutom ska jag ha plats för rör till extern wg. Wg:n ska också få plats. Tänkte plocka ut ganska mycket pulver (uppåt 400 hk) och nästa mindre dimension på svartstålsböjar (blir svartstål...) som jag hittade hade 33,7mm utv. 28,5mm inv. Blir det för litet? Avgasportarna har 36 eller 37 invändigt, men ventiltallriken är väl 25 eller nåt och gaserna borde ju inte expandera efter förbränningsrummet... Jag är alltså ute efter minsta möjliga dimension som inte blir en kork.