Rördimension på grenrör för turbobruk?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Har en liten undran angående dimension på rör i turbogrenrör. Det grenröret jag har nu har 42,4mm utv. 37,2mm inv. och det var ganska trångt när jag skulle kröka till det. Nu har jag fixat en större turbo med twin entry, och då vill jag så klart bygga ett grenrör som separerar pulserna på rätt sätt. Har sett att vissa kör ihop 1:an och 2:an i en port och 3:an och 4:an i en port. Det vill inte jag göra, utan jag vill ha det helt och hållet rätt, dvs. 1:an och 4:an i en port och 2:an och 3:an i en port. Detta blir nåttsåinihelvete trångt, så jag undrar vilken minsta rördimension som funkar bra? Dessutom ska jag ha plats för rör till extern wg. Wg:n ska också få plats. Tänkte plocka ut ganska mycket pulver (uppåt 400 hk) och nästa mindre dimension på svartstålsböjar (blir svartstål...) som jag hittade hade 33,7mm utv. 28,5mm inv. Blir det för litet? Avgasportarna har 36 eller 37 invändigt, men ventiltallriken är väl 25 eller nåt och gaserna borde ju inte expandera efter förbränningsrummet... Jag är alltså ute efter minsta möjliga dimension som inte blir en kork.
 
Det blir inte för litet, toppen blir däremot den begränsande faktorn om du inte vill höja laddtrycket till skyarna.
 
Det blir inte för litet, toppen blir däremot den begränsande faktorn om du inte vill höja laddtrycket till skyarna.

Ok. Toppen är snyggt portad av MP-Racing, men ventilerna är fortfarande originaldimension. Men mycket laddtryck är bra :) 1,8 har jag kört på och det är väl lagom?

Är det bara jag som är dum nu, eller blir det inte en ganska stor skillnad på 28,5 mm diameter mot 2 gånger 25 mm diameter? :va 637mm2 mot 2 * 490mm2.

Hmmm, nä, det är jag som är dum :huvet Jag är fan ingenjör men det där tänkte jag inte på... :rodnar Jaja, jag är ledig och har lämnat huvudet på jobbet. Det är ju två avgasventiler till varje avgasport...
 
På en 2-liters turboladdad radfyra b*lmotor vi arbetar med på jobbet gjordes det en gång en rätt seriös undersökning, vi landade på 1000mm^2 (dvs motsvarande 35 mm invändigt) per pipa.

Den avgassamlaren klarar helt säkert 400hk med de randvillkor man kan få avseende avgasmottryck etc i en hoj-installation.

/J
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top